دوشنبه 04 تیر 1403 - Monday 24 June 2024

روایت گاردین از صحنه‌های آخر الزمانی جنایت در النصیرات

روایت گاردین از صحنه‌های آخر الزمانی جنایت در النصیرات

روزنامه گاردین در مطلبی ضمن مصاحبه با فلسطینی‌هایی که توانسته‌اند از حمله وحشیانه روز شنبه رژیم صهیونیستی به اردوگاه النصیرات جان سالم بدر ببرند، به شرح آنچه که صحنه‌های آخرالزمانی این تهاجم پدید آورده، پرداخته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این روزنامه انگلیسی، صبح روز شنبه بازار اردوگاه النصیرات مملو از غیرنظامیان بود و عایشه النمر زن فلسطینی در جستجوی داروخانه‌ای برای تهیه داروهای خواهرش و انسام هارون هم به دنبال خرید لباس برای دخترانش بود تا پیش از تعطیلات عید قربان، آنها را کمی از حال و هوای جنگ و جنایت دور کند.

بازار النصیرات غزه که اندکی پس از جنگ اسرائیل و حماس برای نخستین بار، ویران و تخلیه شده بود، از ماه مه میلادی (اردیبهشت) بار دیگر رونقی دوباره گرفته بود.

هارون زن فلسطینی ۲۹ ساله در گفت‌وگو با گاردین از زندگی با عمویش پس از ورود صهیونیست‌ها به غزه می گوید و می افزاید: «این بازار همیشه شلوغ بوده، اما اکنون بیشتر به دلیل حضور آوارگان است که تردد در آن کمی دشوار شده است.

او شرح می دهد که چگونه این بازار هنگامی که وی به دنبال خرید لباس برای کودکانش بود، بار دیگر هدف حمله هوایی صهیونیست‌ها قرار گرفت و وی در جستجوی دخترانش بدون ذره‌ای تامل به میان آتش رفت. انسام هارون این حمله را به «آخرالزمان» تشبیه و اضافه کرد: جمعیت وحشت زده سعی می‌کردند از این حمله جان سالم بدر ببرند.

گاردین در خصوص این حمله خاطرنشان کرد که اسرائیل روز شنبه با استفاده از بالگردها و پهپادها این حمله را آغاز کرد و صدها کشته برجای گذاشت. براساس تصاویر منتشر شده از این تهاجم اجساد متلاشی شده قربانیان در امتداد خیابان ها دیده می شوند.

انسام هارون نیز در همین خصوص اضافه کرد: با شروع حمله، همه با وحشت فریاد می زدند و در طول این خیابان ۵۰ متری صدها نفر در حال فرار از مهلکه دیده می شدند. زنی در کنار من از وحشت بیهوش شد و دستفروشان اجناس خود را رها کرده و فرار می کردند.

عایشه النمر دیگر فرد حاضر در این مهلکه بود که سعی داشت جان خود را نجات دهد. وی در این خصوص به گاردین گفت: من با زنان دیگر در حالیکه ترسیده بودیم، فرار می کردیم. ما حتی می ترسیدیم به مراکز بهداشتی و مدارس که زمانی پناهگاه به حساب می آمدند، برویم. زیرا اسرائیل به این اماکن هم حمله می کند.

این مهندس اهل شمال غزه سپس ادامه داد: ما در حال فرار بودیم که ناگهان یک بالگرد پیش روی ما ظاهر شد و شروع به تیراندازی به سمت مردم کرد و اندکی بعد یک پهپاد هم به آن پیوست و جمعیت هراسان به خانه‌ای در همان نزدیکی پناه بردند.

عایشه النمر تعریف می کند که هیچ یک از غیرنظامیان نمی دانستند این حمله مرگبار برای آزادی چهار اسیر اسرائیلی بود که در یکی از آپارتمان‌های نزدیک بازار النصیرات بودند.

وزارت بهداشت غزه در همین زمینه اعلام کرده است که در حمله به بازار النصیرات بیش از ۲۷۰ فلسطینی کشته و بالغ بر ۶۰۰ نفر زخمی شدند.

«شبکه خبری وای نت» رژیم صهیونیستی نیز در خصوص حمله به بازار یاد شده گزارش داد که سربازان نیروهای ویژه اسرائیلی با کامیونی مملو از اثاثیه در حالیکه وانمود می کردند آوارگان فلسطینی هستند، به این بازار حمله ور شدند.

رعد توفیق ابو یوسف از دیگر اهالی غزه که پسرش در نتیجه این حمله در بیمارستان بستری شده، گفت: پسر عموی من هنگام ورود نیروهای اسرائیلی شاهد این صحنه بود. وی افزود: «چند مرد از کامیون پیاده شدند، جلوی خانه به مردم سلام کردند و پس از ورود شروع به کشتار کردند». وی اضافه کرد: بمباران هم بلافاصله پس از ورود کامیون آغاز شد.

نیروهای نظامی اسرائیل در بیانیه ای در خصوص این حمله مدعی شده است طی یک عملیات پیچیده که جان کمتر از ۱۰۰ نفر را گرفته، حمله را به پایان رسانده است. سخنگوی نیروهای نظامی اسرائیل در این بیانیه گفت که نمی داند چند نفر غیرنظامی در میان کشته شدگان هستند.

علی ابراهیم طویل ۳۱ ساله که پیش از آغاز جنگ در غزه در بخش قلب و عروق بیمارستان اقصی این منطقه مشغول بکار بود و اکنون بیشتر به عنوان پزشک اورژانس خدمت می‌کند، در خصوص حمله یاد شده گفت: حتی با معیارهای اسرائیلی ‎ها هم صحنه‌های حمله شنبه فاجعه بار بود. وی افزود: «منظره بسیار دردناکی بود، مجروحانی که به بیمارستان می آوردند از همه رده های سنی از جمله کودک، زن، میان سال و سالخورده بودند.

رسانه‌های صهیونیستی در توجیه بمباران گسترده اعلام کرده اند که این وضعیت با هدف محافظت حداقلی از اسرا صورت گرفته و تنها پس از آن که یک خودروی نجات حامل سه اسیر هدف گلوله قرار گرفت، حملات شدت یافت.

«شبکه وای نت» نیز در همین زمینه اضافه کرد: نیروهای هوایی و کشتی های دریایی این حمله را پوشش می دادند و صدها سرباز اسرائیلی با پای پیاده و با خودروهای زرهی و تانک وارد منطقه شدند.

در این گزارش آمده است: «نیروهای کمکی و هوایی موفق شدند صحنه نبرد را محاصره کرده و یک راه امن برای فرار نیروهای نجات که سه اسیر را آزاد کرده بودند، فراهم کنند. گفته می شود اسرای آزاد شده به سمت ساحل غربی و از آنجا با بالگرد به سرزمین‌های اشغالی برده شده‌اند».

غزال الغصین ۱۶ ساله از جمله زخمی‌های دیگر این حمله است که هنگام آغاز تهاجم نیروهای اسرائیلی با خانواده اش در یک اردوگاه پناهجویان در غرب بازار النصیرات نشسته بود.

عمه وی برای گاردین می گوید: موشکی در کنار خانواده غزال فرود و جان یکی از برادرهای وی را گرفت و پدر، مادر و برادر دیگرش را هم زخمی کرد. او همچنین اضافه کرد: یک ترکش موشک به سر غزال اصابت کرده و سبب خونریزی مغزی و فلج شدن دست و پای او شده است.

وی شرح داد: هیچ کس به کمک ما نیامد، زیرا منطقه در محاصره اسرائیلی ها بود. من مجبور شدم برادر مجروحم را همراه با دیگر برادرزاده زخمیم بر روی یک تشک بکشانم تا از حمله به دور بمانند. آمبولانس هم پس از ساعت ها برای بردن زخمی ها و کشته شدگان آمد.

ابو یوسف نیز در بخش دیگری از مصاحبه اش با گاردین گفت: در حالیکه بیمارستان در نزدیکی محل زندگی ماست، باز هم نتوانستم آنها را به موقع به نزد پزشک برسانم. او که سه فرزندش را پیش از این در جنگ از دست داده بود، از پزشکان شنیده است که دیگر فرزندش هم که در حمله روز شنبه به سختی زخمی شده، شانسی برای زنده ماندن ندارد.

این مرد ۴۲ ساله تعریف می کند که تمامی اعضای خانواده، برادرانش و سه خواهرزاده در حملات رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده اند و خواهر مجروحش هم در جدال با مرگ است.

وی افزود: خانه من نزدیک بیمارستان العوده است و اگرچه صدها متر با ساختمانی که آنها هدف قرار دادند فاصله دارد، اما حملات هوایی و دیگر تهاجمات برای پوشش نیروهای ویژه اسرائیلی سبب شد تا اعضای خانواده من یکی یکی در این حمله جان دهند.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی روز شنبه در ادامه جنایت‌های خود قتل عام هولناکی را در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه انجام داد.

در همین حال، ارتش رژیم صهیونیستی ظهر شنبه اعلام کرد که در عملیات خود در مرکز اردوگاه النصیرات توانسته چهار اسیر صهیونیست را آزاد کند و آنها در وضعیت خوبی هستند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *