شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / رونمایی از «نسخه‎های خطی مصور خمسه نظامی» در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / رونمایی از «نسخه‎های خطی مصور خمسه نظامی» در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی
*برنامه «سه شنبه‌های فرهنگی» سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بدلیل عدم امکان برگزاری این مراسم با شیوع ویروس کرونا در موزه آستان قدس رضوی، در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس museum.razavi.ir  به صورت مجازی برگزار می‌شود.
سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسنادآستان قدس رضوی همزمان با روز بزرگداشت نظامی گنجوی از «نسخه‎های خطی مصور خمسه نظامی، موجود در گنجینه رضوی» در چهل و هشتمین برنامه «سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی» خود به صورت مجازی رونمایی کرد.

 در حال حاضر، 65 هزار کتاب چاپ سنگی و 106 هزار نسخه خطی در بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از این تعداد  135 نسخه خطی آن از آثار نظامی گنجوی با عناوین خَمسه، کلیات، هفت پیکر، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و مخزن الاسرار است.
یکی از آثار مصوّر و نفیس گنجینه رضوی، نسخه خطی «خمسه نظامی» است که در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی نگه‎داری می‎شود. این نسخه به خط نستعلیق 21 سطری چهار ستونه در قرن 9ق کتابت شده است که این نسخه دارای 9 مجلس تصویر است.
یکی دیگر از نسخه‎های خطی مصوّر و نفیس موجود در گنجینه رضوی، «خمسه نظامی» است که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‎العالی) در سال 1395 به آستان مقدس رضوی وقف شده است.
این نسخه به خط نستعلیق 19 سطری در 980ق کتابت شده که در این اثر نفیس 21 مجلس از علی بیک نقاش در580 برگ تصویر شده است.
از دیگر نفایس نسخه‎های خطی مصوّر و نفیس موجود در گنجینه رضوی، نسخه خطی «خمسه نظامی» است که به خط نستعلیق 21 سطری در قرن 10ق بر روی کاغذ نخودی کتابت شده است.
گفتنی است برنامه «سه شنبه‌های فرهنگی» سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بدلیل عدم امکان برگزاری این مراسم با شیوع ویروس کرونا در موزه آستان قدس رضوی، در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس museum.razavi.ir  به صورت مجازی برگزار می‌شود.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *