شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

۱۴۵۰۰مبتلا و ۳۰۵ فوتی ،موفقیت تدریجی چین برای مهار کرونا

۱۴۵۰۰مبتلا و ۳۰۵ فوتی ،موفقیت تدریجی چین برای مهار کرونا

*آمار روز یکشنبه کمیسیون بهداشت ملی چین حاکی است که در سراسر دنیا تاکنون ۱۴ هزار و ۵۶۲ نفر به این ویروس که کرونا یا ویروس ووهان نامیده می شود ، مبتلا شده اند. در این میان ۳۰۵ نفر از آنها جان باخته ا

پکن-ایرنا-تازه‌ترین آمارها نشان می دهد که چین بتدریج به موفقیت هایی نسبی برای قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا در تنها استان محل شیوع آن در مرکز این کشور و پیشگیری از سرایت گسترده ویروس به دیگر مناطق شده است.

آمار روز یکشنبه کمیسیون بهداشت ملی چین حاکی است که در سراسر دنیا تاکنون ۱۴ هزار و ۵۶۲ نفر به این ویروس که کرونا یا ویروس ووهان نامیده می شود ، مبتلا شده اند. در این میان ۳۰۵ نفر از آنها جان باخته اند.

این کمیسیون اما خاطر نشان کرده است که ۴۵ مورد تازه فوتی‌ها مربوط به استان خو بی و شهر ووهان مرکز این استان است و بیشتر مبتلایان جدید هم از همین استان هستند .

کمیسیون این ارقام را نشانه ای از موفقیت های تدریجی در کنترل بیماری و ویروس در مرزهای داخل استان دانسته است. اکنون نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در این استان در قرنطینه هستند.

نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر که بیشترشان از اهالی این استان هستند بین روزهای شنبه و یکشنبه به این ویروس مبتلا شده اند که نشانه های آن با تب شروع می شود و شامل سرفه های خشک و تنگی نفس است.

از میان مبتلایان ۹ هزار و ۷۵ نفر از ساکنان استان و شهر ووهان هستند که حال یکهزار و ۱۱۸ نفر از آنها مساعد نیست و وضعیت ۴۴۴ نفر دیگر وخیم گزارش شده است.

اولین مورد مرگ خارج از چین هم یک فرد ۴۴ ساله و شهروند چین و از اهالی استان خوبی و شهر ووهان است که پیش از شروع قرنطینه از این شهر خارج شده و از طریق هنگ کنگ به همراه یک زن ۳۸ ساله وارد فیلیپین شده بود.

کمیسیون بهداشت ملی چین گزارش کرد که ۱۴ هزار و ۳۸۶ نفراز مبتلایان چینی و در داخل چین هستند. در هنگ کنگ و تایوان و ماکائو چین به ترتیب شمار مبتلایان به ۱۴ و ۱۰ و ۸ نفر رسیده که نسبت به روزهای نخست سرعت ابتلا کاهش داشته است.

در اروپا ۲۱ مورد و در آمریکای شمالی ۱۲ نفر ، در مناطق مختلف آسیا ۹۴ نفر و در استرالیا هم ۱۲ نفر به ویروس ووهان مبتلا شده اند.

کری لام رییس اداری منطقه ویژه اجرایی هنگ کنگ امروز از طریق رادیو ملی این منطقه خطاب به مردم هنگ کنگ تاکید کرد که حتی الامکان از سفر به چین خودداری ورزند.

اگرچه شماری از مردم هنگ کنگ خواستار بسته شدن مرزهای این منطقه با چین هستند اما دولت محلی تاکنون از اتخاذ چنین تصمیمی خودداری ورزیده است.

روز دوشنبه هزاران پرستار و خدمه پزشکی در هنگ کنگ اجتماع می کنند تا از دولت محلی بخواهند مرزها با چین را مسدود کند.

خانم لام اما تاکید کرد که بسیاری از بخش های مرزی بین دو طرف مسدود شده است و الان بیشترین نگرانی سفرهایی است که خود هنگ کنگی ها به چین دارند و در بازگشت باید تدابیر ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شود.

مواردی از آنفلوانزای پرندگان هم بتازگی در استان خونان در مرز جنوبی استان خوبی چین محل شیوع ویروس ووهان به ثبت رسیده است. این بیماری به مراتب از ویروس کرونا مرگبارتر است اما هنوز موردی از ابتلای انسانی گزارش نشده است.

براثر این شیوع نزدیک به ۱۲ هزار پرنده در شهر شایو یانگ استان خونان تلف شده اند و مسوولان ذی ربط نیز ۱۷ هزار پرنده مبتلای دیگر را معدوم کرده اند تا از گسترش ویروس جلوگیری کنند.

بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ میلادی سازمان بهداشت جهانی ۸۶۱ مورد ابتلای انسانی به آنفلوانزای پرندگان و ویروس اچ ۵ ان ۱ اعلام کرد که ۴۵۵ نفرشان فوت کردند که ۳۱ نفرشان اتباع چین بودند.

اتحادیه اروپا ، آمریکا ، استرالیا ، روسیه ، نیوزیلند ، فیلیپین ، ویتنام و سنگاپور ورود اتباع چین و دیگر خارجیانی که از چین آمده اند یا محدود و یا ممنوع کرده اند.

در تحولی دیگر دولت چین امروز با انتشار بیانیه ای از لغو نشست مسوولان ارشد امور اقتصادی این کشور با عنوان « همایش ۵۰ اقتصاددان  » خبر داد که قرار بود از این هفته به ریاست لیو خه معاون نخست وزیر چین برگزار شود. هنوز تاریخی برای برگزاری نشست در آینده اعلام نشده و موضوع به بهبود شرایط پس از پیشگیری از ویروس کرونا موکول شده است.

دولت محلی شهر پکن هم امروز در بیانیه دیگری اعلام کرد که کارکنان بیشتر ادارات و موسسات تا روز ۹ فوریه فعالیت هایشان را از داخل منزل انجام دهند و این مدت از تردد در سطح شهر خودداری کنند. شماری از نهادها که وظایف بسیار مهمی بر عهده دارند و باید کارهای روزمره مردمی را سر و سامان دهند از روز سوم فوریه در پایتخت چین کار خود را آغاز می کنند.

کره جنوبی امروز در بیانیه ای از ابتلای ۱۵ نفر به این بیماری خبر داد که همگی از چین آمده و یا با شهروندان چینی مبتلا به این بیماری در ارتباط بوده اند. این کشور همچون ژاپن و آمریکا ورود اتباع استان خوبی در مرکز چین و خارجیانی که در دو هفته گذشته به این استان سفر کرده اند به کره جنوبی ممنوع کرد.

این ویروس به ۲۶ کشور و منطقه دنیا سرایت کرده است.

کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرده است که افزایش شمار مبتلایان در روزهای آینده امکان پذیر است اما احتمالا از اواسط ماه فوریه به آن طرف بتدریج سیر نزولی پیدا خواهد کرد.

لی که چیانگ نخست وزیر چین از همه نهادها و بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی و پزشکی خواسته اند همه توان خود را بر روی ساخت واکسن متمرکز کنند. هنوز واکسن و داروی قابل اطمینانی برای درمان ویروس ووهان یافت نشده است.

چین گفته است که با همه توان برای پیشگیری از ویروس و درمان مبتلایان و با ساخت بیمارستان های بیشتر تلاش می کند و قرنطینه کردن استان محل شیوع و جلوگیری از عبور و مرور به این استان باعث شده است تا این کشور شاهد کندتر شدن روند سرایت ویروس به خارج از استان خوبی باشد. با این حال هنوز زمان دقیقی برای ریشه کن کردن آن اعلام نشده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *