جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

۱۶۰ میلیون دانش آموز آمریکای لاتین محروم از مدرسه در عصر کرونا

۱۶۰ میلیون دانش آموز آمریکای لاتین محروم از مدرسه در عصر کرونا

در سال تحصیلی جدید در آمریکای لاتین، مثل همه نقاط جهان، تراژدی شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های آموزشی سایه افکنده و بیش از ۱۶۰ میلیون دانش آموز و دانشجو در این منطقه نه چندان برخوردار، به ویژه در کشورهای برزیل، پرو، مکزیک و کلمبیا، نمی‌توانند به کلاس های درس بازگردند.

 به گزارش ایرنا،  براساس گزارش سازمان آموزشی یونسکو، بیش از ۱۶۰ میلیون دانش آموز در حوزه آمریکای لاتین و کارائیب برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا نمی توانند به کلاس های درس بازگردند هرچند در کشورهای موفق درزمینه کنترل همه‌گیری مانند کوبا با اتخاذ تدابیر ویژه بهداشتی از همان روز آغاز سال تحصیلی، درب‌های مدارس و دانشگاه‌ها به روی محصلان گشوده شده است.

طبق اطلاعات دانشگاه آمریکایی جان هاپکینز، به ویژه در برخی از کشورهای منطقه لاتین تبار همچون برزیل، پرو، کلمبیا، مکزیک و آرژانتین که از نظر شمار بالای مبتلایان به کووید ۱۹، جزء ۱۰ کشور اول جهان محسوب می شوند، برای متوقف کردن خیزش کرونا این امر ضروری قلمداد می شود.

براساس نظر سازمان یونسکو، تعطیلی های گسترده و قرنطینه که باعث «بحران بی سابقه» در همه مناطق شده، در زمینه آموزش و تحصیلات نیز موجب شد که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دانش آموز و دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی از حضور در کلاس های درس بازبمانند.

براساس گزارش یونسکو، اکثر قریب به اتفاق کشورهای منطقه (۲۹ کشور از کل ۳۳ کشور)، پیگیری دروس را به روش های مختلف “از راه دور” مانند کلاس های اینترنتی، روش های آفلاین یا یادگیری ترکیبی (حضوری و نیمه حضوری) ایجاد کرده اند.

 مکزیک

دولت امسال به دلیل همه گیری ویروس کرونا که جان بیش از ۶۵ هزار نفر را گرفته و بالغ بر ۶۱۰ هزار مورد مبتلا به کووید ۱۹ را در این کشور ثبت کرده، مجوزی برای کلاس های حضوری صادر نکرده، درنتیجه ۳۰ میلیون دانش آموز مکزیکی ناگزیر از راه دور آموزش خواهند دید.

از آنجا که آموزش از راه دور حتی در کشورهای توسعه یافته نیز دشوار است، اتخاذ چنین روش آموزشی در کشورهایی چون مکزیک که بنا به آمار دولتی، تنها ۵۶ درصد منازل به اینترنت دسترسی دارند، به مراتب سخت تر خواهد بود.

بنابراین اگر طبق قانون همه کودکان مکزیکی می بایست آموزش عمومی دریافت کنند، با توجه به امکانات و ظرفیت های کشور، دولت مکزیک بهترین روش را آموزش از طریق امواج رادیویی دانسته است؛ چرا که حدود ۹۳ درصد خانواده ها به تلویزیون دسترسی دارند. هرچند به گفته کارشناسان راهبرد روشنی برای کلاس ها از طریق تلویزیون وجود ندارد.

 برزیل

مدارس تعطیل هستند، اما بازگشایی آنها بستگی به هر ایالت یا استان دارد و به علت آنکه هنوز همه شرایط مشخص نیست، تاریخ ها به طور مداوم در حال تغییراست.

کلمبیا

مدارس برای آموزش حضوری تعطیل است و کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود؛ اما براساس دستور ریاست جمهوری، درخصوص آموزش عالی، بازگشت به آزمایشگاه های عملی حضوری آزاد است.

پرو

مدارس تا ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذرماه) تعطیل است مگر در برخی موارد استثنا که دوره قرنطینه را به پایان رسانده اند به صورت نیمه حضوری بازگشایی خواهند شد.

 اوروگوئه

مدارس ابتدایی و متوسطه با حفظ پروتکل های سخت گیرانه و کاهش ساعات کلاسی، به صورت حضوری برقرار است، همچنین مواد غذایی رایگان در مدارس توزیع می شود. نکته کلیدی برای این بازگشت حفظ فاصله فیزیکی و استفاده اجباری از ماسک می باشد.

نیکاراگوئه

در نیکاراگوئه نیز که براساس آمار تارنمای وردمترز، برخلاف ادعای سی ان ان، در پایین جدول شیوع کرونا قرار دارد، دولت تعلیق کلاس ها را در مدارس تصویب نکرد. اما با وضع تدابیر لازم، مراکز آموزشی اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و همچنین برنامه شیفت بندی را برای پیشگیری از ازدحام دانش آموزان انجام دادند.

البته انتقاداتی نیز از سوی برخی گروه ها وجود دارد که می گویند بسیاری از والدین برای رعایت الزاماتی مانند ماسک و سایر لوازم بهداشتی، توانایی اقتصادی ندارند.

بازگشایی مدارس در کوبا

از روز سه شنبه گذشته (یکم سپتامبر) با بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید در اغلب  بخش های کوبا، اقدامات بهداشتی سازمان یافته با کنترل دقیق همه گیری در این کشور انجام شد. به ویژه در هاوانا، پایتخت کوبا که بیشترین شمار مبتلایان ثبت شده در کشور را دارد، از ۳۱ اوت (۱۰ شهریور) تدابیر تازه ای در راستای کاهش تردد و کمک به فاصله اجتماعی با محدود کردن ساعات کار مشاغل و فروشگاه ها و تعطیلی موسسات تجاری غیرضروری در کنار تعیین جریمه علیه متخلفان اتخاذ شده است.

وزیران حوزه آموزش کوبا، بازگشت دانش‌آموزان به کلاس‌های درس را در کنار به کارگیری تدابیر لازم برای مقابله با کووید ۱۹، رضایت‌بخش خواندند.

به گفته بالاترین مقامات ارشد هاوانا، پس از پایان دوره ۱۵ روزه پیش بینی شده برای این اقدامات، مجدداً با بررسی اوضاع درباره برقراری برخی از محدودیت ها یا حتی اتخاذ تدابیر دیگر تصمیم گیری خواهد شد.

چالش های عدم بازگشت به مدارس

در کنار نگرانی هایی که درباره سلامت محصلان و شیوع بیشتر ویروس کرونا با بازگشایی مدارس وجود دار، باید در نظر گرفت که در صورت تعطیلی آموزشگاه ها نیز مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد؛ از جمله : عدم دسترسی موثر و همگانی به دنیای دیجیتال که با وجود تلاش بسیاری از دولتها برای ادامه کلاسهای آنلاین، براساس گزارش یونسکو باعث می شود بسیاری از دانش آموزان از این روش یادگیری کنار گذاشته شوند.

مسئله دیگری که کارشناسان را نگران می کند اقدامات حبس آمیز است که می تواند “تأثیرات جدی بر سلامت روان مردم و افزایش در معرض خشونت قرار گرفتن کودکان و نوجوانان” داشته باشد.

یونسکو همچنین به عواقب سوء ناشی از تعطیلی مدارس، از جمله افزایش احتمالی ترک تحصیل اشاره می کند، زیرا پس از تعطیلات طولانی مدت و هنگامی که بحران های اقتصادی برای خانواده ها مشکلاتی را به وجود آورد ممکن است کودکان و جوانان را برای کار تحت فشار قرار می دهد و منجر به فزایش کودکان کار شود.

همچنین از آنجا که مدارس مراکز فعالیت های اجتماعی و تعامل انسانی است، با بسته شدن آنها، بسیاری از کودکان و نوجوانان این ارتباط اجتماعی را که برای یادگیری و پیشرفت آنها ضروری است، از دست خواهند دارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *