جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

ترامپ کاشته‌های خود در سه سال گذشته را درو می‌کند / شکاف اجتماعی در دوران ترامپ

ترامپ کاشته‌های خود در سه سال گذشته را درو می‌کند / شکاف اجتماعی در دوران ترامپ

*دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۷ خرداد تهدید کرد که رسانه های اجتماعی را محدود یا تعطیل می کند، این تهدید نشان می دهد که آزادی بیان آنگونه که گفته می شود در آمریکا معنایی ندارد.

تهران- ایرنا- شهر مینیاپولیس آمریکا برای چندمین شب متوالی شاهد تظاهرات و درگیری میان معترضان و پلیس بوده است.این ناآرامی‌ها از جهاتی نتیجه سیاست‌های ترامپ در سه سال گذشته و تلاش‌های آگاهانه و ناآگاهانه وی برای تعمیق شکاف‌های اجتماعی در جامعه آمریکاست.

طی چند روز گذشته شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا شاهد درگیری‌های شدیدی میان پلیس و معترضین بوده است. به دنبال کشته شدن جرج فلوید، مرد سیاهپوست غیرمسلح توسط پلیس، درگیری‌های شدید بین پلیس و معترضین در این شهر رخ داده است.

فیلم منتشر شده از مرگ این مرد سیاهپوست نشان می‌دهد در حالی که پلیس روی گردن او زانو زده، او فریاد می‌زند که نمی‌توانم نفس بکشم.

قتل این مرد سیاه پوست اعتراضات ضد نژاد پرستی گسترده ای به دنبال داشته است.تاکنون در این اعتراضات یک نفر بر اثر تیراندازی کشته شده است. فرماندار ایالت مینه‌سوتا اعلام کرده احتمال برقراری حکومت نظامی در شهر مینیاپولیس به‌منظور مقابله با تظاهرات ضدنژادپرستی وجود دارد.
تیم والز فرماندار ایالت مینه‌سوتا روز جمعه ۹ خرداد اعلام کرد: در فکر برقراری حکومت نظامی در شهر مینیاپولیس هستیم و به‌زودی درباره آن تصمیم خواهیم گرفت. او به توئیت‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره حادثه مینیاپولیس اشاره و تصریح کرد: توئیت‌های ترامپ کمکی به فائق آمدن بر بحران اخیر نکرد، به ارتش نیازی نیست و اوضاع در حال آرام شدن است.

ترامپ  در توئیتی در حالی که معترضان را غارتگر و اراذل توصیف کرده بود، نوشت اجازه نمی‌دهد این اتفاق دوباره بیفتد و تأکید کرد: همین الآن با تیم والز فرماندار مینیاپولیس تلفنی صحبت کردم و گفتم ارتش تمام‌قد با اوست. هر دشواری که پیش آید ما کنترل اوضاع را به‌دست می‌گیریم، وقتی غارتگری شروع شود، تیراندازی هم شروع می‌شود.

شکاف اجتماعی در دوران ترامپ

فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا مدت‌هاست که قطبی شده است این شرایط قطبی با چاشنی خشونت می‌تواند آمریکا را در آستانه زلزله‌ای بزرگ قرار دهد. نابرابری اجتماعی و اقتصادی همچنان در حال افزایش است با وجود پایین بودن نرخ بیکاری اما رای‌دهندگان به شدت در مورد آینده احساس عدم اطمینان دارند.

با وجود وعده‌های ترامپ برای کاهش فقر در آمریکا، تعداد افراد فقیر در سال‌های اخیر افزایش یافته است. گزارش‌های اقتصادی حاکی از افزایش فاصله طبقاتی در این کشور است؛از سیاست‌های ترامپ کودکان و رنگین پوستان بیشتر آسیب را دیده‌اند به طوری که مهاجران و سیاه پوستان با بدرفتاری و بازداشت روبرو شده‌اند. ایندر حالی است که سال گذشته دونالد ترامپ، در توییتی به رنگین پوستان نماینده کنگره آمریکا گفت که آنها از کشورهای دیگری آمده‌اند و بهتر است به کشورهای خود بازگردند و مشکلات آنجا را حل کنند.

رئیس جمهوری آمریکا در دو توییت دیگر این بحث را ادامه داده و گفته که آنها به آمریکا آمده‌اند تا به ما بگویند چطور باید دولت را اداره کنیم. او پیشنهاد کرده که این نمایندگان به همان جایی که از آن آمده‌ بازگردند و مشکلات آنجا را حل کنند. این توییت در نظر بسیاری از کارشنایان نشانه‌ای از بیگانه‌ستیزی و برتری‌جویی نژادی رئیس جمهوری آمریکا بود.

اکنون حضور بی‌خانمان‌ها در شهرهای بزرگ به سطح بحرانی رسیده است. مسئول اصلی این شرایط آشفته و بحرانی دونالد ترامپ است که با ایجاد هرج و مرج و تحریک نژاد پرستان این شرایط را به وجود آورده است.

 یکی از معضلات مهم کنونی آمریکا، افزایش فقر و شکاف فزاینده بین فقیر و غنی است.در این شرایط رویکرد رئیس جمهور آمریکا می‌تواند عامل برخورد تند پلیس با یک سیاهپوست و قتل او باشد عاملی که باعث شد جورج فلوید مرد ۴۶ ساله سیاه‌پوست به دست درک شووین، مأمور سفیدپوست پلیس کشته شود.

ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا در توییتی با انتقاد از شرایط بد کودکان آمریکایی اعلام کرد، ۱۱ میلیون کودک در این کشور با گرسنگی روبرو هستند. به گفته او بسیاری از دانشجویان آمریکایی نیز به دلیل نداشتن پول، گرسنه می مانند.

همزمان با اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا در اعتراض به کشته شدن یک سیاهپوست توسط پلیس مینیاپولیس، صدها تن از نیروهای گارد ملی این کشور روز جمعه برای سرکوب اعتراض‌ها و جلوگیری از گسترش اعتراضات به این شهر بزرگ ایالت مینه سوتا اعزام شده اند.

جدال ترامپ و توییتر

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیام‌های توئیتری، معترضان به قتل جرج فلوید را در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا اوباش دانست و تهدید کرد که هدف تیراندازی نیروهای پلیس و ارتش قرار خواهند گرفت و در توئیت دیگری نوشت که نمی‌تواند تنها نظاره گر رخدادهای شهر مینیاپولیس باشد.

شبکه اجتماعی توئیتر، پیام نخست ترامپ را که پس از اعتراض گسترده ناشی از کشته شدن سیاهپوستی به نام جرج فلوید بر اثر خشونت بیش ازاندازه ماموران پلیس پس از دستگیر شدن وی، منتشر کرد، ناقض مقررات این شبکه درباره پرهیز از ترویج و تشویق خشونت دانست.

با این حال ترامپ تحت فشارهای اجتماعی روزهای اخیر  از کشته شدن جرج فلوید در هنگام بازداشت توسط نیروهای پلیس مینیاپولیس به شدت ابراز تاسف کرد. در حالی که ترامپ پیش از این در مورد خشونت سفیدپوستان علیه رنگین پوستان، یا از پلیس دفاع و حمایت و در غیر این صورت سکوت اختیار می‌کرد.

دونالد ترامپ، پس از این اتفاقات، دستوری اجرایی را با هدف حذف برخی از حمایت‌های قانونی از رسانه‌های اجتماعی امضا کرد. این دستور به قانوگذاران اجازه میدهد تا اقدامات قانونی علیه شرکت‌هایی مانند فیس بوک و توییتر انجام شود. در همین حال  ترامپ، رسانه‌های اجتماعی را متهم به داشتن قدرت کنترل نشده کرد.

واکنش رسانه های غربی به این اتفاقات که تاکنون مرگ دو نفر را رقم زده بسیار کمرنگ بود در حالی که اعتراضات در حال گسترش است بازخورد ناچیز این اتفاقات در رسانه ها، نشان میدهد که رسانههای غربی تا چه حد گزینشی عمل میکنند.

عمر خیمنز، خبرنگار اعزامی شبکه سی ان ان که برای پوشش ناآرامی‌ها در مینیاپولیس رفته بود، در اتفاقی بی‌سابقه در جریان پخش زنده توسط نیروهای ضدشورش بازداشت شد. او به همراه خبرنگارش که دوربین را روشن گذاشته بود تا سراسر جهان صحنه بازداشت را ببینند، ساعتی بعد با وساطت فرماندار مینه سوتا، تیم والتز، آزاد شدند.

مقایسه این اعتراضات با اعتراضات ایران از سکوت خبری رسانه های آمریکایی در وقایع اخیر حکایت دارد. علاوه بر این دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۷ خرداد تهدید کرد که رسانه های اجتماعی را محدود یا تعطیل می کند، این تهدید نشان می دهد که آزادی بیان آنگونه که گفته می شود در آمریکا معنایی ندارد.

ترامپ یکی از سیاستمدارانی است که در سال‌های اخیر بیشترین استفاده را از توییتر کرده است. به طوری که وی با توییت‌های گاه و بی‌گاه خود عملا جریان رسمی رسانه‌ای را دور زده و هرچه به نظرش می‌رسید را از طریق توییتر بیان می کرد. حالا رابطه ترامپ با این شبکه بویژه بعد از اینکه توییتر پیام‌های ترامپ را در معرض صحت سنجی قرار داده، شکرآب شده است و به دنبال محدود کردن شبکه اجتماعی است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *