شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / روایت یک عمر تلاش ورزشی در گنجینه مدال رضوی ( ع )

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / روایت یک عمر تلاش ورزشی در گنجینه مدال رضوی ( ع )

*پس از آنکه جهان پهلوان تختی این اسطوره محبوب ایران زمین، به دلیل ارادتی که به ساحت حضرت رضا(ع) داشت، وصیت کرد تا مدال هایش به آستان قدس رضوی هدیه شود و با این کار زمینه وقف یک عمر تلاش ورزشی را برای همه قهرمانان کشور را فراهم آورد بستری آماده شد که برخی از افتخار آفرینانی که در مسابقات بین المللی پرچم سه‌ رنگ ایران را به اهتزاز در می‌آورند، مدال‌های خود را به خاطر عشق و ارادت حضرت رضا(ع) به این آستان ملکوتی هدیه دهند ، مدال های اهدایی جانبازان و معلولان ، مدال‌های طلای پارالمپیک  گنجینه ی مدالها را تشکیل می دهند .

 

 

 

 

صحبت از گنجینه رضوی و مدال‌های اهدایی به آن که به میان می آید، رسمی در ذهن تداعی می شود که جهان پهلوان تختی آن را بنا نهاد و تا به امروز ورزشکاران بسیاری آن را ادامه دادند.

این اسطوره محبوب ایران زمین، به دلیل ارادتی که به ساحت حضرت رضا(ع) داشت، وصیت کرد تا مدال هایش به آستان قدس رضوی هدیه شود و با این کار زمینه وقف یک عمر تلاش ورزشی را برای همه قهرمانان کشور فراهم کرد.
همین امر باعث شد تا از آن سال تاکنون، برخی از افتخار آفرینانی که در مسابقات بین المللی پرچم سه‌ رنگ ایران را به اهتزاز در می‌آورند، مدال‌های خود را به خاطر عشق و ارادت حضرت رضا(ع) به این آستان ملکوتی هدیه دهند.

گنجینه مدال آستان قدس رضوی
در اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با اهدای مدال‌های مرحوم غلامرضا تختی در دهه 60 شمسی طبق وصیت وی، گنجینه مدال در طبقه همکف موزه مرکزی آستان قدس رضوی شکل گرفت.
در سال ۱۳۷۸ گنجینه مدال تخصصی‌تر شد، با استقبال فراوان بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از آن، گنجینه تخصصی مدال در سال ۱۳۹۲ در طبقه دوم موزه مرکزی به مساحتی در حدود ۲۵۰ متر مربع افتتاح شد و تعداد زیادی مدال، بازوبند، جام، تندیس و نشان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
از شاخص‌ترین مدال های اهدایی می توان به مدال های مرحوم جهان پهلوان تختی، پهلوان سوخته سرایی، مدال های جانبازان سرافراز و قهرمان و حماسه‌سازان میهن اسلامی در ورزش های پارالمپیکی و جهانی، جام قهرمانی بیستمین دوره مسابقات قهرمانی تکواندو جهان در سال ۲۰۱۱ میلادی، توپ طلای بهترین بازیکن فوتبال آسیا در سال ۱۹۹۶ میلادی، مدال های ورزشکاران کشتی و همچنین مدال‌ها و افتخار آفرینی های جوانان برومند جمهوری اسلامی ایران در عرصه های علمی اشاره کرد.

مدال های اهدایی جانبازان و معلولان
در کنار مدال‌های اهدایی در گنجینه رضوی، مدال هایی خودنمایی می کند که یادآور افتخار آفرینی مدال‌آوران جانباز و معلول ایرانی است. گنجینه مدال آستان قدس رضوی شامل ۶ ویترین و 370 مدال از 159 اهدا کننده است که تعداد ۴۰ مدال از آن ها، توسط جانبازان سرافراز و معلولان افتخارآفرین میهن اسلامی مان اهداء شده است.
مدال طلای پرتاب نیزه اولین دوره بازی‌های بین‌المللی معلولان سال ۱۹۹۳ میلادی در کشور انگلستان، از جمله مدال های ارزشمندی است که توسط عوض آزموده اهداء شده است.
محمدرضا محمدی یکی دیگر از اهداکنندگان گنجینه مدال رضوی به شمار می‌رود که مدال طلای تیراندازی خود در بازی‌های جهانی معلولان سال ۱۹۹۳ میلادی در کشور انگلستان را به موزه آستان قدس رضوی اهداء کرده است.
مدال طلای وزنه برداری بازی های جهانی دعوت به صلح در کشور انگلستان سال ۱۹۹۵ میلادی اهدایی بهمن گلباد نژاد و مدال طلای پرتاب وزنه این مسابقات در همان سال اهدایی کاظم برونجانی، دیگر مدال هایی است که در گنجینه رضوی نگهداری می شود.
گنجینه مدال رضوی در دل خود مدال های متعدد دیگری از ورزشکاران معلول کشورمان دارد که از جمله می توان به مدال طلای مسابقات آزاد قهرمانی تیراندازی معلولان در کشور دانمارک سال ۲۰۰۱ میلادی اهدایی سیدرمضان صالح نژاد، مدال طلای تیراندازی یازدهمین دوره مسابقات پارالمپیک پایتخت‌های کشورهای اسلامی در کشور مالزی سال ۲۰۰۲ میلادی اهدایی یوسف شه ستا، مدال طلای دو و میدانی مسابقات جهانی نیوزیلند سال ۲۰۰۳ میلادی اهدایی کمالی فرد و همچنین مدال طلای تیراندازی با کمان بانوان بازی های پاراآسیایی گوانگ چو چین در سال ۲۰۱۰ میلادی اهدایی مرحومه راضیه شیرمحمدی اشاره کرد.
مدال های اهدایی ارزشمند ورزشکاران معلول کشورمان تنها به این موارد ختم نمی شود و می توان مدال نقره مسابقات فوتبال پارالمپیک ریو برزیل در سال ۲۰۱۶ میلادی اهدایی حسین رجب پور، احمدرضا شاه حسینی و میثم شجاعیان و نیز مدال طلا و جام قهرمانی هشتمین دوره مسابقات بین المللی والیبال نشسته در کشور ایران سال ۱۳۷۷ شمسی اهدایی فدراسیون ورزشی جانبازان و معلولان جمهوری اسلامی ایران را نام برد.

مدال‌های طلای پارالمپیک در گنجینه رضوی
در گنجینه رضوی، چندین مدال طلا حاصل تلاش ورزشکاران کشور در مسابقات پارالمپیکی در معرض دید عموم قرار گرفته که می توان به مدال طلای تیراندازی مسابقات پارالمپیک آتلانتای آمریکا سال ۱۹۹۶ میلادی اهدایی عنایت الله بخارایی و همچنین 2 مدال طلای پرتاب نیزه مسابقات پاراالمپیک آتلانتا آمریکا سال ۱۹۹۶ میلادی اهدایی مختار نور افشان و محمدرضا میرزایی اشاره کرد.
علاوه بر این در گنجینه رضوی مدال طلای پرتاب دیسک مسابقات پارالمپیک سیدنی استرالیا سال ۲۰۰۰ میلادی اهدایی عبدالرضا جوکار، مدال طلای پرتاب نیزه مسابقات پارالمپیک لندن سال ۲۰۱۲ میلادی اهدایی جلیل باقری جدی و مدال طلای دو و میدانی مسابقات پارالمپیک لندن سال ۲۰۱۲ میلادی اهدایی محسن کائیدی نگهداری می شود که همگی کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین از تلاش برای موفقیت و اهتزار پرچم ایران را با خود یدک می کشند.

منبع : آستان نیوز ، انتخاب تصاویر ” رواپرس ”

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *