شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ارتقاء رتبه‌های شرکت کارگزاری رضوی طی سال 1398 ( تهیه و تنظیم هدی زاهدی )

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ارتقاء رتبه‌های شرکت کارگزاری رضوی طی سال 1398 ( تهیه و تنظیم هدی زاهدی )
سال 1399 توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده و به جرئت می‌توان گفت که یکی از زمینه‌های اجرای این شعار، بازار بورس و سرمایه است.

در طول سال‌هایی که از آغاز به کار فعالیت بازار سرمایه در کشور می‌گذرد، شاهد ورود ابزارهای مالی جدید و شرکت‌های معتبر به آن هستیم که بازار سرمایه را بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند. شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی از آن دست مجموعه‌هایی است که توانست در سال 1398 به مقوله رونق تولید با رویکرد حداکثری دست پیدا کند و اکنون نیز جهش رونق اقتصادی را در دستور کار فعالیت‌های خود قرار داده است. در گفت و گو با یوسف پاشانژاد؛ مدیر عامل شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی نگاهی به فعالیت‌های این مجموعه و دستاوردهای آن در سال 1398 داشته‌ایم.

این شرکت با چه رویکردی فعالیت‌های خود را در این حوزه در سال 98 پیگیری کرد؟
تمرکز شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی در سال گذشته، مطابق اهداف تعیین شده در چشم‌انداز، گسترش فعالیت‌های الکترونیک بوده که تا حدود بسیار زیادی در این زمینه موفق شده است. رشد تعداد مشتریان بر خط و همچنین آفلاین در سال 1398 گواهی بر موفقیت در این حوزه است.

 

در سال 98 در مجموع چه مقدار معامله توسط شرکت کارگزاری رضوی در هر یک از بورس‌های کالا و انرژی و همچنین بورس‌های اوراق بهادار و فرابورس انجام گرفته است؟
در واحد بورس کالا جمع ارزش معاملات در سال 1398 به رقم بیش از 16 میلیارد 294 میلیون ریال رسید و در واحد بورس انرژی معادل حدود 70 میلیارد و 452 میلیون و 960 هزار ریال انواع حامل‌های انرژی معامله شد. علاوه بر این، ارزش معاملات کارگزاری رضوی در سال گذشته در واحد بورس اوراق بهادار تهران 75 میلیارد و 514 میلیون ریال و در فرابورس ایران 33 میلیارد و 291 میلیون ریال بوده است. ناگفته نماند که تمامی معاملات مذکور از رشد قابل توجهی در سال 1398 برخوردار بوده است.

 

شرکت کارگزاری چه دستاوردهایی را در کارنامه کاری خود در سال 98 ثبت کرده است؟
در سال گذشته علاوه بر رشد قابل توجه معاملات و به تبع آن رشد درآمد کارمزد شرکت، شاهد ارتقاء رتبه شرکت از رتبه 56 در پایان سال 1397 به رتبه 36 در پایان سال 1398 به لحاظ جمع ارزش معاملات بوده‌ایم. ارتقای رتبه شرکت به لحاظ ارزش معاملات انجام شده در بورس انرژی از رتبه 27 در پایان سال 1398 به رتبه 4 در پایان سال گذشته و همچنین ارتقاء رتبه کارگزاری رضوی از نظر ارزش معاملات انجام شده در بورس کالای ایران از رتبه 51 به رتبه 47 در مدت مشابه مذکور، بخشی دیگر از موفقیت‌های شرکت است.

اهم اقدامات شرکت در هر یک از بورس‌های کالا و انرژی در سال گذشته چه بوده است؟
با توجه به کاهش نسبی سطح معاملات واحد کالا در سال‌های گذشته، این واحد در سال 1398 در راستای جذب مشتریان جدید و بازگرداندن مشتریان قدیمی نسبت به احیای معاملات فلزات اقدام کرد. راه‌اندازی معاملات قیر و مشتقات نفتی نقش مهمی در جذب مشتری در این حوزه داشته است. همچنین جذب مشتریان جدید به ویژه در حوزه‌های بین‌المللی از جمله مبین اینترنشنال و عمان فیول، از مهم‌ترین اقدامات شرکت طی سال گذشته در واحد انرژی به شمار می‌رود. ضمن این که می‌توان از انتشار اوراق صندوق پرند مپنا به عنوان دیگر اقدام مهم صورت گرفته در این واحد یاد کرد.

 

در بورس اوراق بهادار و فرابورس چه تحولاتی رخ داد؟
شرکت کارگزاری رضوی موفق شده است بسیاری از مشتریانی که تا کنون معاملات آن‌ها در قالب مراجعه حضوری بوده را الکترونیک کند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر حدود 75 درصد از معاملات شرکت در حوزه اوراق در قالب معاملات آنلاین صورت می‌گیرد. ضمن این که کاهش مراجعات حضوری، کاهش ریسک وقوع خطای انسانی از سوی کارکنان و همچنین کاهش هزینه‌های اداری از مهم‌ترین نتایج این امر به شمار می‌رود.

 

برای افزایش مشتریان این شرکت در بورس‌های کالا و انرژی چه اقداماتی را در سال 98 انجام داده‌اید؟
به دلیل ماهیت معاملات از جمله پایین بودن تعداد مشتریان و بالا بودن ارزش هر معامله نسبت به واحد اوراق بهادار، جذب مشتری در این واحدها به صورت معمول از طریق بازاریابی به صورت حضوری و مذاکره ای انجام می‌شود. در این راستا واحدهای کالا و انرژی کارگزاری رضوی در سال گذشته نسبت به جذب بازاریاب حرفه‌ای اقدام کردند که بخش عمده‌ای از مشتریان جذب شده در این سال از طریق اشخاص یاد شده حاصل شده است. اعطای اعتبار نیز امتیازی بود که شرکت کارگزاری رضوی با رعایت حد ریسک مشخص به برای رضایت مشتریان خود در واحدهای کالا و انرژی در نظر گرفت. همچنین به دلیل رقابتی بودن صنعت کارگزاری، این شرکت برای حفظ قدرت رقابت خود با سایر کارگزاری‌ها تخفیف در کارمزد را به مشتریان خود ارائه کرد.
یکی از برجسته‌ترین اقدامات انجام شده برای افزایش مشتریان کارگزاری رضوی در بورس اوراق بهادار و فرابورس در سال گذشته، گسترش خدمات مربوط به معاملات آنلاین و آفلاین بوده است. در این خصوص توضیح بفرمایید.
مهم‌ترین اقدام شرکت کارگزاری رضوی در زمینه جذب مشتریان جدید در سال 1398، تمرکز بر ارائه خدمات الکترونیک بوده است. همچنین این کارگزاری سال گذشته نسبت به ارائه اعتبار برای انجام معاملات سهام متناسب با دارایی هر مشتری، اقدام کرد که این امر علاوه بر فراهم آوردن رضایت نسبی مشتریان، رشد معاملات و به دنبال آن رشد درآمد کارمزد را در پی داشته است. تغییرات ساختاری و محتوایی در سایت رسمی شرکت از دیگر اقداماتی به شمار می‌رود که سنگ‌بنای آن در سال 1398 گذاشته شده و نتایج آن در سال 99 مشهود خواهد بود.

تهیه و تنظیم: هدی زاهدی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *