دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حمایت هنرمندانه در صحن قدس

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حمایت هنرمندانه در صحن قدس

در روزهایی که همه چشم های جهانیان به سوی فلسطین است و همگان فریاد تظلم خواهی مردم مظلوم نوار غزه سر می دهند، آستان قدس رضوی نیز بانی و میزبان یک رویداد هنری ویژه شد تا هنرمندان انقلابی نیز با حضور در صحن قدس رضوی همدلی و همراهی خود با مظلومان را به تصویر بکشند.

به گزارش آستان نیوز، در رویداد هنری «من‌القدس الی‌القدس» که ۱۵ و ۱۶ آبان در صحن قدس حرم مطهر برگزار شد، ۱۴ تن از هنرمنـدان برجسته تجسمـی کشـور آثار هنری خود با موضوع فلسطین و جبهه مقاومت اسلامی را خلق کردند. در این رویداد، هنرمندان شاخص و برجسته‌ای کشورمان، مسعود نجابتی، حسن روح‌الامین، علی بحرینی، امیر خالقی، عباس برزگر گنجی، احمد منصوب، مهدی میری، محمدعلی نادری، محسن اسدی، حمید قربان‌پور، مهدی امینی، سعید خاتمی، احمد پژمان و مهدی انفرادی حضور دارند و طی امروز و فردا از ساعت ۸ تا ۱۶ به خلق اثر خواهند پرداخت.

 

پوشش گسترده رسانه ای یک حمایت هنری
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در حاشیه مراسم افتتاحیه این رویداد اظهار کرد: رویداد هنری و رسانه‌ای «من‌القدس الی‌القدس»، حاوی این پیام است که هنرمندان انقلابی پای کار حمایت از مظلومان، به ویژه مردم مظلوم فلسطین هستند و ظرفیت‌های خود را برای همصدایی با آنها پای کار می‌آورند. محسن هوشمند افزود: در کنار این تلاش هنرمندانه، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای پوشش رسانه‌ای و بازنشر تولیدات این رویداد انجام شده تا آن را در ابعاد بین‌المللی انعکاس دهیم و از این طریق نیز حامی مردم غزه باشیم. وی تصریح کرد: هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد، آثاری را در رشته‌های نقاشی و نگارگری با محوریت همبستگی با جبهه مقاومت اسلامی تولید خواهند کرد و در پایان رویداد، این آثار در قالبهای مختلف مورد استفاده و بازنشر قرار می گیرند.

سوگواری خانواده شهید فلسطینی، سوژه نقاشی هنرمند امام رضایی
علیرضا خالقی با ۴۰ سال سابقه هنری، یکی از شرکت‌کنندگان در رویداد هنری «من‌القدس الی‌القدس» است که تصویر یک پدر و فرزند فلسطینی را سوژه تقاشی خود کرده است.
خالقی درباره این رویداد و حضور خود اظهار کرد: ۴۰ سال است که مشغول کار نقاشی هستم و در حوزه کارهای انقلابی توفیق داشتم در رویدادهای فرهنگی حضور داشته باشم.وی هدف از حضور خود در این رویداد را نشان دادن مظلومیت بچه‌های غزه و وحشی‌گری رژیم اشغالگر اسرائیل ذکر و ابراز کرد: در این یک ماه به اندازه چند سال شاهد به شهادت رسیدن فرزندانمان در فلسطین هستیم و رسالت ما هنرمندان این است که با قلم خودمان ایثارگری‌ها و رشادت‌های این بچه‌ها را به تصویر بکشیم و به مردم نشان دهیم. وی به موضوع نقاشی خود اشاره کرد و ادامه داد: این طرح برگرفته از تصاویری است که در اخبار دیدم و پدری را همراه پسرش نشان می‌دهد که بر بالین فرزند شهیدش سوگواری می‌کند. خالقی افزود: هنرهای تجسمی، شعر و … تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد و معمولا درد جامعه را از زوایای دیگر به تصویر می‌کشد، امیدوارم با این هنر بتوانیم تاثیری بر وجدان های ناآگاه مردم بگذاریم. زیرا یکی از اهداف ما آگاه ساختن قسمتی از جوامع بشری است که شاید از این جنایات بی اطلاع هستند. این هنرمند در ادامه‌ ابراز امیدواری کرد، تلاشهای این هنرمندان به نتیجه برسد و قطعا اطلاع و آگاهی مردم از حوادث اخیر فلسطین در پیروزی ملت بی دفاع این سرزمین بی تاثیر نیست.  او در ادامه گفت: همه ما مسلمانان باید علیه رژیم غاصب اسرائیل اتحاد و همبستگی داشته باشیم و از امت فلسطین دفاع کنیم. هر کس به نوبه خودش در این راه می‌تواند قدمی بردارد.

غزه و صلیب در میان رنگ‌ها
سعید خاتمی، یکی دیگر از هنرمندان‌ حاضر در رویداد”من‌القدس الی‌القدس” است که با انتخاب سوژه غزه اسیر در صلیب، تلاش کرده پیامی خاص را به مخاطبانش ارائه کند. او به موضوع اثری که در حال به تصویر کشیدن آن است، اشاره کرد و گفت: در این اثر عیسی(ع) را به جلوه‌ای دیگر به تصویر کشیده‌ام تا برای دیگر ادیان مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: چفیه‌ای در میان تابلو تصویر شده و به جای دو دست حضرت مسیح، دو بال ترسیم کرده‌ام که به اعتقاد من، این اثر نماد به صلیب کشیده شدن فلسطین است. خاتمی ادامه داد: در این اثر علاوه بر تأکید بر ضرورت نگاه بین ادیانی به مسئله فلسطین شباهتی عمیق میان فلسطین و حضرت مسیح به صلیب کشیده برقرار شده که گویی کمک جهانیان را برای نجات مسیح دیگری طلب می‌کند. وی تصریح کرد: تصویر نقاشی می‌تواند با همه مردم دنیا ارتباط برقرار کند و فرقی ندارد که مخاطبش اهل کجا باش، این نقاشی هم زبان حال خودش را دارد و امیدوارم بتوانم تأثیرگذار واقع شود.

این هنرمند گفت: این اثر با به تصویر کشیدن غزه به صلیب کشیده شده در کنار یأسی که به ببیننده منتقل می‌کند، قصد دارد شاید مخاطب را متحول کند تا نسبت به ظلمی که به این سرزمین و مردم مظلوم آن می‌رود بی‌تفاوت نباشد.

ارائه تصویر مظلومیت فلسطینی‌ها، وظیفه امروز هنرمندان
مهدی انفرادی نیز نقاش مشهدی شرکت کننده در این رویداد است که معتقد است وظیفه امروز هنرمندان این است که معصومیت و مظلومیت مردم فلطسین را با استفاده از ابزارهای مختلف به تصویر بکشند و به مخاطب عرضه کنند. او درباره اثر خود اظهار کرد: این نقاشی به سبک رئال، حمایت از معصومیت و مظلومیت بچه‌های فلسطین را نشان می‌دهد. وی بیان کرد: سوژه این نقاشی، بر اساس یک صحنه واقعی به تصویر کشیده شده و در آن، معصومیت یک خواهر و برادر گرفتار شده زیر آوار، که از همه کمک می‌خواهند را نشان می‌دهد و پرچم فلسطین نیز به عنوان لباس آنها تصویر شده است. انفرادی ادامه داد: اعتقاد من این است که هنر در آگاه‌سازی مخاطب بسیار تاثیرگذار است و هنرمندان باید از هر هنر و ابزاری که در اختیار دارند استفاده کنند و مظلومیت مردم داغدیده فلسطین و ظلم و وحشی گری رژیم غاصب اسرائیل را نشان دهند. وی افزود: هنر می‌تواند بیانگر یک تعریف از هر اتفاق و رویدادی باشد و یک اثر خوب می‌تواند روی مخاطب و حوادث تاثیر گذار باشد.

تجسم مقاومت در نگاه پیشکسوت هنرهای تجسمی
عباس برزگر گنجیهنرمند پیش‌کسوت هنرهای تجسمی هم غزه و مردم شجاع فلسطین را تجسم مقاومت می‌داند. او با بیان اینکه از سنین جوانی در حیطه کارهای تجسمی مشغول به فعالیت است، گفت: توفیق شد تا در این رویداد حضور یابم و با زیان هنر، نقش کوچکی را در واکنش به جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل و مظلومیت مردم غزه ایفا کنم.وی درباره سوژه انتخابی خود گفت: در رسانه‌ها تصویری به نمایش گذاشته شد که یک پسر بچه ۱۰ ساله، در کنار برادر زخمی خود نشسته و گفتن شهادتین را به او می‌آموخت، این تصویر برای من بسیار نمادین بود و یقین پیدا کردم که مردم غزه کارهایی می‌کنند که باید غبطه خورد و از آنها درس گرفت.گنجی با اشاره به تاثیر هنر در نشان دادن واقعیت‌ها و رویدادها گفت: هر عقیده و مرامی وقتی در مسیر هنر قرار گیرد خروجی خوبی دارد و مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گفته او، هنر فراتر از خبر معمولی است و هنرمند در قالب هنر داستانی را تعریف می‌کند که فراتر از تصورات مردم است، در حقیقت هنرمند واقعیات را به گونه‌ای دیگر می‌بیند و به زیبایی جلوه می‌دهد.این هنرمند در ادامه با بیان اینکه در این اثر قدس را به گونه دیگری به تصویر کشیده است گفت: قدس یک صخره است که ما آن را به عنوان قبه‌الصخره می‌شناسیم و جایی است که پیامبر(ص) به معراج رفتند، در این اثر یک دست کودک روی گنبد است و با دست دیگر سنگ‌ها را لمس می‌کند تا با این تصویر نشان دهد که اگر چه کوچک اما در حد بضاعت خود در مقابل ظلم ایستادگی می‌کند. گنجی گفت: کار امروز ما هنرمندان، مصداق بارز این شعر است: “به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل، وگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم”. وی افزود: ممکن است ما به جایی نرسیم اما تا جایی که وسعمان می رسد با ابزاری که داریم، هنرمان را نشان می‌دهیم و معصومیت مردم غزه را به تصویر می کشیم.

نقش مظلومیت دختر ۵ ساله اهل غزه روی بوم نقاش مشهدی
استاد مهدی امینی هنرمند نقاش مشهدی نیز با ترسیم چهره دختر بچه ۵ ساله اهل غره، مظلومیت او را روی بوم ثبت کرده است. او درباره اهمیت انتقال مفهوم با زبان هنر اظهار کرد: یک اثر هنری همچون نقاشی می‌تواند در آگاه‌سازی مخاطب تاثیر گذار باشد. وی با بیان اینکه ارتباط مستقیم هنرمند با مردم بسیار موثر است گفت: متاسفانه این ارتباط کمرنگ شده و این‌گونه رویداد اتفاق بسیار خوبی است زیرا مخاطب با هنرمند ارتباط مستقیم برقرار می‌کند. وی تصریح کرد: نقاشی یک زبان مشترک است و به همین دلیل بهترین راه برای انتقال پیام است.امینی درباره اثر خود در این رویداد نیز گفت: در این رویداد اثری را به تصویر کشیدم که دختر بچه ۵ ساله ای از غزه را نشان می‌دهد که نگاه پرسشگر او نشان از آمال و آرزوهای بر باد رفته او دارد و شور و اشتیاق خود را از دست داده است.امینی تصریح کرد: این دختر بچه، پشت شهر سوخته غزه ایستاده و در کنارش دیواری است که نقاشی‌های کودکانه او را که خانه و درختش آتش گرفته نشان می‌دهد.این هنرمند ادامه داد: کودکان معصوم هستند و کودک کشان از پست ترین درجه انسانیت برخوردارند، رژیم صهیونیستی با وحشی گری کودکان را به شهادت می رساند و این وحشی گری باید محکوم شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *