پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بدهکارِ آقا

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بدهکارِ آقا
این بار صدای دستگاه کارتخوان خبر از اتفاق خوبی می داد و کاغذ رسیدی که معنی تسویه حساب می داد. اما تازه وقتی که در دفتر ثبت اجاره بهای املاک محله با خودکار قرمز رنگ روی بدهی ها خط کشیدند و نوشتند «آقا حساب کردند»؛ مستاجر بینوا باورش می شود که دیگر بدهکار کسی نیست مگر عنایت آقا.

در روزهای دشواری که به خاطر شیوع ویروس منحوس، خانواده های آبرودار زیادی گرفتار شده اند، بار دیگر گذر خادمان بارگاه منور حضرت ثامن الحجج(ع) به منطقه کم برخوردار شهرک شهید رجایی مشهد افتاده تا در آستانه دهه ولایت با طرح حمایتی دیگری به نام پربرکت امام هشتم(ع)، از جمعی از مجاوران شهر بهشت دستگیری کنند.

 

زندگی زیر سقف کرامت

کار از جای خوبی شروع می شود؛ مقصد روی کاغذ، کوچه ای مزین به نام «شهید معقول» را نشان می دهد. دفتر معاملات املاک سر کوچه ای پر ازدحام قرار گرفته و به خاطر تراکم ساکنان منطقه مراجعه کننده زیادی دارد. مراجعانی که غالبا از همان ظاهر امر پیداست که وسع چندانی برای تهیه سقفی استیجاری بالای سر خانواده هایشان ندارند. در و دیوار املاکی با قاب و پوسترهای زیادی پوشیده شده اما تصویر بزرگی از مضجع نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) بیش از همه چشمگیر و دلنشین است و معلوم می کند که آدرس را درست آمده ایم.

یک طرف دفتر، موجر و طرف مقابلش مستاجری منتظر نشسته اند. تشخیص مستاجر کار چندان دشواری نیست. زنی میانسال که با چادری رنگ و رو پریده، برای تعیین تکلیف بدهی اجراهای خود انتظار می کشد. نام خانوادگی اش «راحت» است ولی حال و روزگار حرف دیگری می زند، تعریف می کند: همسرم معلول است و بدتر از آن به کرونا مبتلا شده. تحت پوشش کمیته امداد هستیم ولی با این گرانی ها دخل و خرج مان به هم نمی خورد. 2 برج است که در پرداخت اجاره خانه هم مانده ایم. وقتی به من خبر دادند که قرار است آستان قدس رضوی کمک کند تا بدهی خودمان را بپردازیم خدا را به خاطر این کرامت شکر کردیم.

در این بین، صوت دسته جمعی صلوات فضای املاک را پر می کند. حجت الاسلام مؤمن، خادم بارگاه منور رضوی با خودکار قرمز بروی مبلغ بدهی خانم راحت خط قرمزی می کشد و می نویسد: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع) بدهی 2 ماه اجاره با آقای براتی تسویه شد. و حالا پیر زن راحت می شود و به صندلی تکیه می زند.

امیدوارم آقا قبول کنند

بعد از آن ها، دومین مستاجر و مالک وارد دفتر املاک می شوند. از حال و روز پیرزنِ مستاجر پیداست، در شرایط سخت تری از قبلی به سر می برد. هرچند سن و سالی از او گذشته، ولی هنوز سقفی بر سر ندارد. دمپایی پاره ای به پا دارد و یک چادر کهنه به سر کشیده. او نیز کمی از سرنوشت خود با خادمان حرم مطهر رضوی درد و دل می کند: سالهاست بی سرپرست شده ایم و تنها با کمک یارانه ها و برخی کارهای خانگی مثل درست کردن ترشی به سختی شکم مان را سیر می کنیم. پسر 35 ساله معلولی در خانه دارم که کاری از دستش ساخته نیست. خانه هم نداریم و به خاطر بی پولی، همیشه اجاره خانه عقب می افتد.

پیرزن آهی می کشد و از ته دل آرزو می کند که کاش خانه ای هر چند محقر به اندازه 30 متر بر سر می داشت و این طور در پیرانه‌سری با فرزند معلولی روی دستش سرگردان خیابان ها نبود. وقتی به دست خادمان حرم مطهر بدهی اش تسویه شد از صاحبخانه و خادمان تشکر می کند و راهی خانه و سرنوشت نامعلوم خود می شود.   

آقای علی غوریانی، صاحبخانه خوب آنهاست که با پویش «آقا حساب کردند» همراه شده و نیمی از کرایه خانه را به نام مبارک حضرت رضا(ع) به مستاجر تنگدست خود بخشیده است. این اولین کار خیر او نیست، به خوبی با درد دردمندان آشنایی دارد. غوریانی همیشه یک پای حرکت های خیر منطقه شهید رجایی است؛ از عضویت در گروه خیرین کهف الحسن(ع) و دبیر شورای جهادی این منطقه گرفته تا مشارکت در تهیه بسته های معیشتی برای اقشار بی بضاعت در دهه کرامت. با همه این اوصاف زبان حالش شنیدنی است: کار ناچیزی است؛ در قبال عنایتی که حضرت رضا(ع) در طول عمرم به من داشته اند. توقع خاصی از ایشان ندارم. فقط امیدوارم آقا قبول کنند. 

همه دلخوشی ما مشهدی ها

سومین مستاجر طرف حساب این طرح معنوی هم ماجرای نا آشنایی ندارد. همسری که در این چند ماه به خاطر شیوع کرونا از کار بیکار شده و خانه نشین. آبرومند هستند ولی از پس مخارج زندگی بر نمی آیند. بانوی خانه شرایط نابسامان همسر و زندگی اش را این طور بازگو می کند: همسرم آشپز است و زندگی مختصر ولی آبرومندی داشتیم که با شیوع کرونا از کار بیکار شد. از پیشتر هم بدهکار بود و با این اوضاع دشوار نتوانست طلب بانک را تسویه کند و حکم جلبش را گرفته اند. از پس مخارج روزانه خانه به زحمت بر می آییم، دیگر توانی برای پرداخت کرایه ها نداشتیم. 2 ماه است که اجاره ها را نپرداختیم و روی هم افتاده.

او اضافه می کند: تا اینکه با مشورت همسایه ها، با کمک رابط آستان قدس رضوی در منطقه شهید رجایی، قرار شد نیمی از اجاره بها را صاحبخانه ببخشد و بقیه را آستان قدس رضوی بپردازد. دلخوشی ما مشهدی ها حرم و حضور حضرت رضا(ع) است. بیشتر از خلاص شدن از بند بدهی ها، از اینکه مورد عنایت شان قرار گرفته ام خوشحالم. 

شکل دیگری از همدلی

در جریان اجرای این طرح، حجت الاسلام امین مؤمن سرپرست کانون موضوعی وقف و نذر کانون های خدمت رضوی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار آستان نیوز در رابطه با سابقه اجرای طرح «آقا حساب کردند» بیان کرد: طرح حمایتی از آغاز شیوع کرونا، با تسویه بدهی فروشگاه های مواد غذایی، پرداخت معوقات قبوض آب و برق و گاز و نیز پرداخت بدهی بیماران به اجرا درآمده است. در آستانه دهه ولایت، مرحله دیگری از این طرح با پرداخت بدهی اجاره بهای مسکن بانوان سرپرست خانوار از سوی آستان قدس رضوی آغاز شده است.

وی به جزئیات اجرای این طرح معنوی پرداخت و گفت: کانون های خدمت رضوی محله ای، مستقر در حاشیه شهر مشهد افراد مشمول را در منطقه خود شناسایی و معرفی می کنند. در مرحله جدید طرح «آقا حساب کردند»، آستان قدس رضوی تحت شرایطی سهم مشارکت خود را در پرداخت معوقات اجاره اقشار بی بضاعت می پردازد. این طرح شامل بانوان سرپرست خانواری می شود که اجاره عقب افتاده داشته باشند، اجاره ماهانه آنها کمتر از 500 هزار تومان باشد و مالکان نصف اجاره بهای منازل را ببخشند.

این مقام مسئول با بیان نحوه مشارکت دیگر اقشار در این طرح معنوی گفت: خیرین و اقشار مختلف مردم مؤمن مشهد که بنا داشتند امسال برای عید غدیر مراسم جشن برپا کنند، به خاطر شیوع بیماری، هزینه معادل آن را به کارت نذورات آستان قدس رضوی واریز کرده اند تا سهمی در اجرای این طرح خیرخواهانه داشته باشند. 

تهیه گزارش: سارا صالحی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *