جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / رشد برنامه‌های معاونت تبلیغات اسلامی حرم رضوی ویژه رسانه و فضای مجازی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / رشد برنامه‌های معاونت تبلیغات اسلامی حرم رضوی ویژه رسانه و فضای مجازی
ایام عید نوروز طبق پژوهش‎های صورت گرفته یکی از ایام پر ازدحام در حرم مطهر امام رضا(ع) است، طبق تحقیقات بیش از 20 درصد زائران در بازه زمانی 28 اسفند تا 13 فروردین به حرم مطهر مشرف می‎شوند، لذا هر ساله از سوی آستان قدس رضوی تمهیدات بسیار زیادی برای خدمت‌رسانی به زائران تدارک دیده می‎شود.

طبق تاکید و توصیه تولیت آستان قدس رضوی در نیمه سال 1398 ستادی با محوریت برنامه‌ریزی مراسم‎های نوروزی تدارک دیده شد تا در ایام نوروز سال 1399 برنامه‎های متفاوت، جذاب و غنی‎تر از سال‎های پیش در حرم امام رضا(ع) برگزار شود که اتفاقا این ستاد با برگزاری جلسات متعدد و با حضور کارشناسان کشوری و آستان قدس رضوی، برنامه‌های جامعی را تدارک دید.
همزمان با شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده در اعتاب مقدس که برای حفظ جان زائران صورت گرفت اجرای برخی از برنامه‎ها تحت شعاع قرار گرفت.
به همین منظور برای آشنایی با عملکردهای فرهنگی مجموعه بارگاه مطهر رضوی در راستای توسعه معارف دینی و با توجه به عدم حضور زائران در نوروز سال 99 گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

 

اولین اقدامی که پس از بسته شدن در‎های اعتاب مقدس از سوی معاونت تبلیغات اسلامی حرم رضوی صورت گرفت چه بود؟
مجموعه معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی برای عید نوروز 99 برنامه‌های گسترده، متنوع و جامعی را تدارک دیده بود، اتفاقا برای اجرای برنامه‎های نوروز بیش از 50 جلسه در سطح معاونت برگزار گردید و در نهایت بسته محتوایی غنی‌ای که شامل «برنامه لحظه تحویل سال، دیدار رهبری، برنامه ویژه اعیاد شعبانیه، تهیه 200 هزار بسته هدیه متبرک ویژه کودک و عموم، برنامه ریزی جهت برگزاری برپایی 4 نمایشگاه با محتوای بیانیه گام دوم، نوجوان، دستاوردهای انقلاب، رونق تولید و سواد رسانه‌ای، تجهیز کتابسراها و …» می‌شود، گردآوری شد.
اما با ایجاد محدودیت رفت و آمد به حرم مطهر رضوی جهت سلامتی زائران تعدادی از برنامه‎ها مثل سخنرانی رهبری، برپایی نمایشگاه، تجهیز کتابسرا و … با تغییر اساسی روبه رو شد.
لذا اولین اقدامی که در این مرحله صورت گرفت رایزنی با صدا و سیما جهت تولید و نشر محتوای معارفی از حرم مطهر رضوی بود که این کار با موفقیت خوبی انجام شد.

 

با شرایط جدید سرنوشت برنامه های پیش بینی شده، به کجا  رسید؟
ما برای عید نوروز بیش از 150 برنامه سخنرانی، مدیحه سرایی، قرائت ادعیه تدارک دیده بودیم که هیچ کدام را تعطیل نکردیم و همه آنها را با محوریت صدا و سیما، فضای مجازی و رضوی تی وی برگزار کردیم.
در برگزاری این مراسم‌ها موضوعات روز هم به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفت و در روند اجرای برنامه‎های دینی از طریق رسانه به شبهات مردم پاسخ صحیح و منطقی داده ‌شد.
به عبارتی می‎توان گفت خیلی از برنامه‎های معاونت تبلیغات اسلامی تعطیل نشد و اتفاقا بیشتر هم شد، به عنوان مثال پورتال معاونت تبلیغات اسلامی در ایام تعطیلی عید نوروز با محوریت خانواده، تعداد تولیدات خود را چند برابر کرد و با تولیدات و اجرای مسابقه‌های متعدد سعی کرد در راستای ترویج معارف دینی، سبک زندگی، زیارت از راه دور، پاسخگویی به شبهات و ارائه خدمات فرهنگی گام موثری بردارد.
همچنین اداره پاسخگویی به سوالات دینی نیز تعداد شیفت‌ها و کارشناسان پاسخگویی سامانه تلفنی، پیامکی و اینترنتی را بیشتر کرد تا به صورت شبانه روزی پاسخگوی مخاطبان باشد.

 

آیا در تعداد مخاطبان رسانه‌ای تفاوتی هم به وجود آمده است؟
مخاطبان رسانه‌ای حرم در این ایام چه در رسانه ملی و چه در فضای مجازی رشد بسیار بالا و چشمگیری داشته است، اکنون مخاطبان رضوی تی وی سه برابر شده و برای ارائه خدمات بیشتر به زائران، سرور دیگری به این درگاه اختصاص داده شد.
در این ایام مناسبت‎های ملی و مذهبی زیادی داشتیم که مردم عزیزمان بنا به توصیه پزشکان در اجتماعات حضور پیدا نمی‌کردند، یکی از همین مناسبت‎ها برنامه ام‌داوود بود که هر سال با حضور چشمگیر زائران در حرم برگزار می‌شد اتفاقا امسال هم این برنامه با حضور رسانه‎ها برگزار شد و مردم عزیزمان از طریق رسانه ملی و رضوی تی وی آن را دنبال کردند.
برای نوجوانان و جوانان چه خدمات فرهنگی ارائه می‌شود؟
معاونت تبلیغات اسلامی نه فقط برای نوجوانان بلکه برای عموم سنین برنامه و محصول فرهنگی تولید کرد.
ویژه کودکان افزون بر کتاب‌های الکترونیکی و نماهنگ‎های کودکانه و قصه، کلیپ‎های تولید کرد که شیوه ساخت یک کاردستی را به نمایش می‎گذاشت.
ویژه والدین نیز مباحث سبک زندگی در قالب مسابقه، موشن گرافی، ویدئو، عکس نوشت تولید و نشر داده شد.
برای نوجوانان و جوانان افزون بر پاسخگویی به شبهات، مسابقاتی تدراک دیدیم که اتفاقا با استقبال خوب این عزیزان روبرو شد.
البته کارهای متعددی دیگری چون ختم قرآن، ختم صلوات، فراخوان تصویر سفره هفت سین، ارتباط با کادر درمانی بیمارستان و … نیز اجرا شد.

 

یکی از کارهای معاونت تبلیغات اسلامی که با همکاری دیگر موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی صورت گرفت، طرح توسل به باب الحوائج(ع) در آخرین شب سال بود. در مورد فلسفه و ضرورت این کار توضیحاتی بفرمایید.
یکی از توصیه‎های مقام معظم رهبری در آستانه روز درختکاری، توسل به اهل بیت(ع)، قرائت ادعیه به خصوص دعای هفتم صحیفه سجادیه بود، اتفاقا بعد از بیان ایشان سریعا توسط مدیریت فرهنگی کلیپ صوتی و تصویری دعای هفتم به همراه متن و ترجمه تولید شد و چون هنوز آن زمان درب‌های حرم باز بود، در طول شبانه روز 20 مرتبه این دعا به صورت سراسری در حرم پخش و در برنامه‎های حرم نیز قرائت می‌شد.
بعد از بسته شدن درب‎های حرم طرح پویش توسل به باب‎الحوائج(ع) ارائه و مورد بررسی قرار گرفت و برای آن تولیداتی صورت گرفت که در رسانه ملی و فضای مجازی منتشر شد.
این طرح در آخرین شب سال 1398 راس ساعت 20 در حرم مطهر رضوی برگزار شد و مردم عزیز از طریق رسانه ملی، رضوی تی وی و لایو اینستاگرام از آن بهرمند شدند و در شب نیمه شعبان دوباره این توسل به صورت ملی و بین المللی اجرا خواهد شد.

 

در صورت امکان تعدادی از تولیدات محتوایی و رسانه‌ای که با استقبال خوب مردم روبرو شده است را نام ببرید‎؟
تولیدات در این ایام خیلی زیاد بود، مثلا می‎توان به «تولید روزانه 8 عکس نوشت با موضوعات فرهنگی و کرونایی»، «تولید نماهنگ با محوریت زیارت از راه دور»، «تولید چند موشن گرافی با محوریت احکام شرعیِ کرونا و عید نوروز»، «تولید روزانه بیش از 5 کلیپ از برنامه‎های سخنرانی حرم ویژه رسانه و فضای مجازی»، «تالیف کتاب‎های رهیافت با موضوع «ویروس اعتقادی در فضای کرونایی»، «تولید ویدئو موزیک« و «نماهنگ از گزیده سخنرانی‌ها» اشاره کرد.

 

چه شبکه‎هایی تا کنون برنامه‎های حرم را پوشش داده‌اند و اجرای برنامه داشته‌اند؟
بیشتر شبکه‎ها در حرم برنامه داشته‎اند، اما شبکه‏هایی که از 25 اسفند تا کنون برنامه های بیشتری را در حرم اجرا یا پوشش داده‌اند شامل رادیو زیارت با 150 آیتم، شبکه خراسان با 90 آیتم، شبکه قرآن 80 آیتم، شبکه افق 6 آیتم، شبکه سه با 15 آیتم، شبکه یک 7 آیتم بودند که همه این آیتم‏ها شامل سخنرانی، مدیحه سرایی، قرائت ادعیه، شعرخوانی، بیان احکام و … می‎شود.
افزون بر پوشش برنامه از طریق رسانه ملی همه این موارد از طریق رضوی تی وی پخش شده و اختصاصی برای فضای مجازی برنامه‎های ضبطی دیگری با ساختار پرسش و پاسخ با موضوعات «قضا و قدر الهی، عدل و حکمت خداوندی، تعظیم شعائر الهی و تبرک و تقدس حرم اهل بیت علیهم السلام» و 30 کلیپ با موضوعات «مهدویت، نشانه های ظهور، توسل به اهل بیت علیهم السلام» با حضور اساتید حجج اسلام پناهیان، سیدسلیمانی، سیدجعفر طباطبایی، سجادی زاده، منصوری تولید شده است و هر روز در بازه زمانی ساعت 18 تا 20 ویژه لایو اینستاگرام که مخاطب زیادی هم دارد برنامه مدیحه سرایی و قرائت ادعیه اختصاصی برگزار می‎شود.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *