شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حضور در بهشت از هر نقطه دنیا

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حضور در بهشت از هر نقطه دنیا

کجاي اين کره خاکي هستيد؟ خيلي دور يا خيلي نزديک؟ اگر حرم مطهر امام رضا(ع) را مرکز زمين تصور کنيم، شما در چند قدمي، چند متري يا چند کيلومتري آن هستيد؟ دور يا نزديک؟ اصلاً پرسشمان را یک‌جور ديگر مطرح می‌کنیم. اگر يک روز يا يک ساعت يا حتي آني، دلتان پر بکشد سمت گنبد و ايوان طلايي حرم، يا هواي بيتوته کردن در کنج مسجد گوهرشاد و ريز ريز نجوا کردن و دانه دانه اشک ريختن به سرتان بزند، خودتان را می‌توانید مثل کبوتران حرم، جلدي به صحن و سرايش برسانيد؟

به گزارش آستان نیوز، اگر خيلي دور باشيد مثلاً آن‌سوی آب‌های تيره اقيانوس؛ تا لحظه وصال، شايد ماه‌ها و حتي سال‌ها به انتظاري سخت و جانکاه بگذرد. حالا فرض کنيم که خيلي نزديک هستيد؛ يعني مجاوريد و آنهم ساکن يکي از خیابان‌ها و کوچه‌های منتهي به حرم مطهر. در اين صورت فکر می‌کنید هر زمان که هواي حرم در سرتان افتاد می‌توانید چادر و کفش و کلاه کنيد و خودتان را به خلوتگه يار برسانيد؟ اگر در بستر بيماري بوديد چه؟ اگر در صحت و سلامت، اما بی‌حال و حوصله يا پرمشغله بوديد چه طور؟…

اصلاً چطور می‌شود همان لحظه که آدم بی‌قرار و هوايي و بی‌تاب زيارت می‌شود، همان موقع که دلش يک کنج خلوت و مجال شِکوه و نجوا و درد دل می‌خواهد، حالا هرکجاي عالم که باشد، بتواند خودش را جمع‌وجور کند و جلدي به حرم و مولايش برساند؟

درواقع براي اين پرسش هيچ جوابي وجود ندارد؛ يعني تا همين چند سال پيش وجود نداشت، اما يکي دو سالي است که اين آرزوي محال، شدني شده است؛ آنهم به مدد تکنولوژي، فضاي مجازي و سامانه‌ای که به همت مديريت بخش خبر و رسانه آستان قدس تعبيه شده است.
در اين سامانه که به «حرم مجازي» معروف است و بر پایه جدیدترین روش‌ها و سرویس‌های مبتنی بر وب طراحی شده، نرم‌افزاری ارائه شده که تحت پنج پلتفرم قرار دارد و از این طریق بسیاری از استفاده‌کنندگان از فضای مجازی را تحت پوشش قرار می‌دهد. نسخه جدید اندروید، نسخه جدید «آی او اس»، «نسخه تحت وب»، «نسخه تحت عینک واقعیت مجازی» و «نسخه ویندوز» در این دسته قرار می‌گیرند.

مثل يک زيارت واقعي
به گفته جمال رستم زاده، مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی مهم‌ترین ویژگی سامانه حرم مجازی، مدل‌سازی تازه آن است که بر اساس عناصر معماری حرم مطهر طراحی شده است. در این مدل‌سازی که به روش فتوگرامتری و با استفاده از تکنولوژی«اچ دی‌ ار پی» صورت گرفته است، تعدادی زیادی عکس و شات‌های تصویری از حرم به صورت سه بعدی در نرم افزاري به کار گرفته‌ شده تا احساس زیارت هر چه بیشتر به زائر مجازی منتقل شود. تابش‌های مختلف نور بر تصاویر، شبیه‌سازی آب و هوا، گردش شبانه‌روز طبق تغییر ساعت و فصل واقعی، حرکت صحن به صحن با نمایش حضور جمعیت و صدای کبوتران و صدای ساعت حرم از جمله این قابلیت‌هاست.
ناگفته نماند تکنولوژی اچ دی ار پی جدیدترین تکنولوژی بازی‌سازی در جهان با گرافیک بسیار بالاست که در این سامانه مورد استفاده قرار گرفته تا نمایش صحن‌ها و رواق‌ها با بهترین شکل ممکن انجام شود.

 

خيري که از کرونا رسيد
رستم‌زاده درباره دلایل ایجاد چنین فضايي که به چهار زبان انگلیسی، فارسی، عربی و اردو ارائه شده، چنین توضیح می‌دهد: در این دو سه سال که تمام جهان درگیر ویروس کرونا بود و محدودیت بسیاری برای آمد و شدهای رایج همیشگی به ویژه در حوزه سفر و زیارت به وجود آمد، نیاز به چنین سامانه‌ای احساس می‌شد. در نهایت با همتی که صورت گرفت بسته‌ای فراهم شد که بیشترین حس و حال زیارت را به بیننده منتقل کند. اگر چه قبول داریم هیچ برنامه و فضايي، زیارت حضوری نمی‌شود اما تلاش کردیم از پلتفرم‌ها و تکنولوژی روز دنیا برای این مهم استفاده کنیم تا بتوانیم بیشترین حس زیارت را به علاقه‌مندان منتقل کنیم.

تور حرم گردي
مدیر خبر و رسانه آستان قدس رضوی يادآور می‌شود که در بخش زیارت آنلاین فرصتی فراهم شده تا زائران و مشتاقان حضرتش در هر نقطه دنیا که هستند، بتوانند تنها با ورود به سایت به صورت زنده و از طریق مجازی زیارت کنند. در سامانه حرم مجازی همچنين می‌توانید، نمایش صحن‌ها و رواق‌ها، مراکز علمی را ببینید. در تور حرم‌گردی که به صورت سه بعدی، پاناروما و فیلم 360 درجه و تحت انواع پلتفرم قرار دارد، شرکت کنید.

 

برای نخستین‌بار ارائه می‌شود
مسیریابی بین صحن‌های حرم مطهر جهت راهنمایی زائران، معرفی رواق‌ها، اماکن، مراکز علمی و آموزشی، پارکینگ‌ها و مسیریابی سرویس‌های بهداشتی، بازید مجازی از موزه، بخش سؤالات شرعی، خاطرات زیارت، مسابقه، نذورات، بانک حدیث، زندگینامه امام رضا(ع) به صورت متن و موشن‌گرافی، آداب زیارت و زیارت‌نامه به صورت موشن‌گرافی از جمله دیگر امکاناتی دیده شده در سامانه حرم مجازی است که بسیاری از آنان برای نخستین بار است که ارائه می‌شوند.

گزارش: هما سعادتمند

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *