شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

استاد دانشگاه کویت: سند همکاری ایران و چین بزرگ‌ترین چالش آمریکا است

استاد دانشگاه کویت: سند همکاری ایران و چین بزرگ‌ترین چالش آمریکا است

” عبدالله الشایجی ” استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت با ریشه دار خواندن روابط میان تهران و پکن، از امضای سند همکاری های جامع ایران و چین به عنوان بزرگ‌ترین چالش فراروی آمریکا نام برد .

به گزارش ایرنا، الشایجی امروز (یکشنبه) در گفت وگو با برنامه ” ماوراء الخبر ” ( آن سوی خبر ) شبکه تلویزیونی الجزیره  از روابط ایران و چین به عنوان ” یک رابطه قدیمی ریشه دار ” نام برد.

وی افزود: تهران و پکن هر دو با آمریکا در تنش بسر می برند و تهران هم اکنون در حال زورآزمایی با دولت آمریکا در خصوص توافق هسته ای است .

استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت ، با اشاره به اختلاف میان چین و آمریکا ، گفت: در اولین دیدار مقامات وزارت خارجه دو کشور دشمنی به طور بی سابقه ای نمایان شد.

الشایجی معتقد است که چین با امضای سند همکاری با تهران ” پیام روشن و واضحی ” برای آمریکا و غرب فرستاد مبنی بر اینکه چین در منطقه نفوذ آمریکا یک سند همکاری همه جانبه به امضا رسانده است.

وی تاکید کرد: سند مزبور باعث می شود تا ایران بیش از همه از “راه ابریشم جدید چین” بیشترین سود را ببرد.

از سوی دیگر ” فاطمه الصمادی ” مدیر مرکز تحقیقاتی الجزیره در گفت وگو با برنامه ” آن سوی خبر ” این شبکه تلویزیونی با استناد به متن سند جامع همکاری تهران – پکن ، امکان برپایی پایگاه های نظامی توسط چین با استناد به این سند را مردود دانسته و گفت : این امر نیازمند تایید شورای عالی امنیت ملی ایران است.

الصمادی افزود: تهران و پکن سعی دارند تا به واسطه این سند همکاری به تقویت موضع خود در مقابل آمریکا بپردازند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *