دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

افزایش نرخ مصوب مشکلات نان را به تعادل رساند؟

افزایش نرخ مصوب مشکلات نان را به تعادل رساند؟

 در شرایطی که مشهد در شروع پیک پنجم بیماری کرونا  قرار گرفته، هر روز اخبار مختلفی از وضعیت عرضه نان و صف‌های طویل و طولانی آن در نقاط مختلف شهر به گوش می‌رسید. این درحالی بود که مسئولین امر عوامل مختلفی از جمله کاهش ساعات کار نانوایی‌ها به دلیل محدودیت ساعات تردد، عدم افزایش قیمت مصوب نان از سال  ۹۸، افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید، کمبود کارگر متخصص، حضور زائرین، کمبود آرد، تعطیلی برخی از نانوایی‌ها و … را بر این مساله موثر می‌دانستند.

وضعیت بلاتکلیف عرضه نان ادامه داشت تا اینکه در ۲۸ تیرماه سال جاری مصوبه جدید قیمت نان توسط کارگروه گندم، آرد و نان خراسان رضوی ابلاغ و بر اساس آن مصوبه نرخ انواع نان بین ۴۰ تا ۴۳ درصد افزایش یافت بدون آنکه وزن نان تغییری پیدا کند. همچنین بعد از افزایش نرخ نان بر تشدید نظارت‌ها به عملکرد واحدهای صنفی نانوایی تاکید شده بود. برای بررسی وضعیت نانوایی‌ها پس از تغییر نرخ مصوب نان و اینکه آیا این افزایش قیمت موجب از بین رفتن صف‌های طویل و طولانی و حل مشکلات عرضه نان شده است راهی نانوایی‌های شهر شده و با مردم و نانوایان به گفت‌وگو پرداختیم.

افزایش نرخ نان هیچ تاثیری در کاهش تقاضای مردم نداشته است

وارد خیابان جلال آل احمد می‌شویم. نانوایی تا حدودی خلوت است و تنها یک مشتری در نانوایی حضور داشت. صاحب نانوایی که مرد میانسالی است در خصوص تقاضای مردم پس از افزایش نرخ مصوب نان اظهار می‌کند: تقاضای مردم در روزهای اولی که نرخ نان افزایش پیدا کرده بود به طرز عجیبی افزایش یافت، اما پس از مدت کوتاهی دوباره به حالت قبلی برگشت. به نظر بنده اگرچه قیمت نان زیاد شده اما تقاضای مردم  کم نشده است و روند خرید نان به روال عادی برگشته است.

کمبود آرد، درد مشترک نانوایان

به یکی از واحدهای نانوایی در بلوار وکیل آباد مشهد سر می‌زنیم. صاحب این واحد صنفی بیان می‌کند: اکنون وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نامطلوب است. مردم توانایی تهیه مرغ و گوشت را ندارند و در بسیاری از مناطق پایین شهر، غذای هر روزشان را نان تشکیل می‌دهد. این نانوا می‌گوید: در حال حاضر دغدغه مشترک اکثر نانواها کمبود آرد و عدم حمایت کافی از قشر نانوا است.

برای بررسی این موضوع به سراغ شهروندان می‌رویم. به خیابان  هفده شهریور سری می‌زنیم. صف‌های نان در این منطقه شلوغ‌تر است. خانم میانسالی از افزایش قیمت‌ نان شاکی و از کاهش وزن و اندازه نان شکایت می‌کند.

 از زمانی که قیمت نان تغییر کرده، وزن و اندازه آن نیز کاهش پیدا کرده است

مرد میانسالی در منطقه معلم مشهد شکایت زیادی از وضعیت فروش نان داشت و می‌گفت: از زمانی که قیمت نان تغییر کرده، وزن و اندازه آن نیز کاهش پیدا کرده است و وقتی به شکایت از این مسئله می‌پردازیم، نانوا این مساله را حاشا و کاهش شکل و انداره نان را انکار می‌کند.

زن جوانی دیگری که در همان محل حضور دارد به طعنه می‌گوید: مردم بیچاره مگر راه دیگری جز سازگاری با این وضعیت دارند؟ اول گوشت را از سفره مردم حذف کردند، سپس مرغ و حالا نوبت نان شده است.

خانم مسنی که از خرید برمی‌گشت، بیان می‌کند: اگرچه قیمت نان افزایش یافته است ولی خوشبختانه وزن و اندازه آن تغییری نکرده است.

در حال حاضر صف‌های نان به تعادل رسیده است

در این رابطه با رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به گفت‌وگو نشستیم. مصطفی کشتگر در خصوص وضعیت عرضه نان و  تقاضای مردم پس از اعمال نرخ مصوب جدید اظهار می‌کند: پس از افزایش نرخ نان، در یک بازه زمانی کوتاه و به شکل کاملا موقت، شلوغی کاذبی در صف‌های نان ایجاد شد و این شلوغی کاذب پس از مدتی آرام گرفته و کم کم از بین رفت. در حال حاضر صف‌های نان به تعادل رسیده است.

گروه‌های نظارتی بسیار زیادی به صورت روزانه به بازرسی نانوایی‌های سطح شهر می‌پردازند

وی ادامه می‌دهد: گروه‌های نظارتی بسیار زیادی به صورت روزانه به بازرسی نانوایی‌ها پرداخته و در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی و یا کم فروشی نانوا را جریمه کرده و با آن‌ها برخورد قانونی می‌کنند.

واحدهای نانوایی موظف‌اند نرخ‌ نامه جدید نان را در مغازه‌ نصب کنند

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد، عدم نصب قیمت نان در نانوایی‌ها را یک تخلف دانسته و خاطرنشان می‌کند: نرخ نامه جدید نان برای تمامی نانوایان ارسال شده و آن‌ها نیز موظف‌اند نرخ‌ها را در مغازه‌شان نصب کنند و در صورتی که یک نانوا این کار را انجام ندهد، توسط تیم بازرسی و نظارت جریمه خواهد شد. حتی اگر نانوا با نرخ مصوب شده کار کند اما نرخ نان را در مغازه‌ نصب نکند، باز هم شامل جریمه و تذکر خواهد بود.

همچنین  امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در گفت و گو با ایسنا در خصوص بازدیدهای صورت گرفته از واحدهای نانوایی در مشهد پس ازافزایش قیمت نان اظهار کرد: از روزی که قیمت نان اصلاح شد، بازدیدها و نظارت‌ها نیز تشدید شده و بر همین اساس گروه‌های نظارتی برای بررسی و بازدید از نانوایی‌ها در نقاط مختلف شهر تشکیل شده است. گروه‌های نظارتی در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از تعطیلی نانوایی‌ها بدون دلیل موجه، گران‌فروشی، کم فروشی و یا عدم نصب نرخ مصوب نان در نانوایی تذکرات لازم را داده یا واحدهای متخلف را جریمه می‌کنند.

وی افزود: بر اساس مصوبات کارگروه گندم، آرد و نان خراسان رضوی به ازای هر بار جریمه شدن یک نانوایی، از میزان سهیمه آردی که دریافت می‌کند کسر خواهد شد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد با اشاره به فعالیت دستگاه‌های قضایی در جریمه کردن نانوایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ نان حدودا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است و با این حال اگر نانوایان نان را با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب بفروشند، توسط گروه‌های نظارتی شناسایی و جریمه خواهند شد. پیگیری و بازرسی بر نحوه عملکرد نانوایان به قدری جدی است که در بعضی از موارد دستگاه‌های قضایی نیز ورود پیدا کرده‌اند.

صدور ۲۱۵ فقره فرم تخلف برای نانوایی‌های متخلف در مشهد

دلداری در ادامه بیان کرد: از ۲۸ تیرماه تا  ۱۱ مرداد ماه سال جاری، ۸۵۰ بازرسی از واحدهای صنفی نانوایی در مشهد صورت گرفته که این تعداد بازرسی منجر به صدور ۲۱۵ فقره فرم تخلف شده است. ارزش تخلفات و جریمه‌های انجام شده یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است. تخلف کم‌فروشی و گران‌فروشی بیشترین سهم را در جریمه‌های اعمال شده داشته است.

اگرچه نان گران شده و صف‌های نان تا حدودی به حال عادی برگشته است، اما سوال اینجاست که چرا کم فروشی در زمینه نان در برخی از نانوایی‌های سطح شهر همچنان در حال انجام است؟

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *