شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

انتقال مالکیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان به حالت تعلیق درآمد

انتقال مالکیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان به حالت تعلیق درآمد

یک رسانه آمریکایی از توقف روند انتقال مالکیت جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ به عربستان سعودی، از سوی مقامات مصری خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از عربی ۲۱، وبگاه آمریکایی آکسیوس در گزارشی نوشت: مصر اجرای توافق انتقال مالکیت جزایر «تیران» و «صنافیر» در دریای سرخ به عربستان سعودی را متوقف کرده است.

رسانه آمریکایی آکسیوس به نقل از منابع آگاه اسرائیلی و آمریکایی که نام آن‌ها را فاش نکرده، گزارش داد مصر در هفته‌های گذشته ملاحظاتی که اکثر آن‌ فنی است از جمله در ارتباط با نصب دوربین در این دو جزیره داشته است.

بر اساس این گزارش، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همین راستا، هفته گذشته با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، که برای شرکت در اجلاس سران آمریکا و آفریقا در واشنگتن حضور داشت، دیدار کرده است.

سالیوان در این دیدار مساله انتقال مالکیت جزایر را مطرح و عنوان کرده که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواستار اجرای این توافق است.

اما منابع موثق اعلام کرده اند که به علت ملاحظات فنی مصر، این توافق به ویژه در ارتباط با خروج نیروهای چندملیتی، تا اواخر ماه دسامبر جاری، اجرایی نخواهد شد.

منابع عبری عنوان کرده اند که تردید مصر در اجرای این توافق مربوط به روابط دوجانبه آمریکا و مصر و حمایت نظامی آمریکا از مصر است. دولت بایدن ۱۰ درصد از کمک سالانه به مصر را که ۱.۳ میلیارد دلار است، متوقف و این موضوع را به مسائل حقوق بشری در مصر مرتبط دانسته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *