دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

با چرخش ناگهانی مواضع؛ پاکستان: تجارت با هند در گرو حل مسئله کشمیر است

با چرخش ناگهانی مواضع؛ پاکستان: تجارت با هند در گرو حل مسئله کشمیر است

کابینه پاکستان بعد از چراغ سبز اولیه برای از سرگیری تجارت برخی اقلام با هند؛ موضع خود را مجدداً تغییر داد و گفت هر گونه تجارت با دهلی در گرو به رسمیت شناختن حق خودمختاری کشمیر است.

به گزارش  مهر به نقل از رویترز، کابینه پاکستان امروز پنجشنبه تصمیم گرفت تا از سرگیری واردات پنبه و شکر از هند را به احیای حق خودمختاری کشمیر موکول کند که در سال ۲۰۱۹ از سوی دولت دهلی لغو شد.

این در حالی است که روز چهارشنبه، کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان که اصلی ترین نهاد تصمیم گیری اقتصادی در این کشور است؛ به از سرگیری واردات این اقلام از هند چراغ سبز نشان داده بود تا به این ترتیب، بن بست تجاری که از ۲ سال پیش میان دو قدرت هسته‌ای غرب آسیا به وجود آمده، شکسته شود.

اما، بعد از تشکیل جلسه کابینه، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد که درباره رد این پیشنهاد از سوی همه اعضا از جمله عمران خان نخست وزیر این کشور، اجماع نظر وجود دارد و مادامیکه هند اقدام یک جانبه خود مبنی بر لغو حالت ویژه کشمیر (خودمختاری) را خنثی نکند؛ وضع به همین ترتیب خواهد بود.

این در حالی است که کمیته هماهنگی اقتصادی بعد از گرفتن تائیدیه از عمران خان با از سرگیری واردات پنبه و شکر از کشور همسایه موافقت کرده بود.

هند و پاکستان تا کنون سه بار بر سر حق مالکیت کشمیر با یکدیگر درگیر نزاع شده اند و در حال حاضر، هر یک کنترل بخشی از آن را در اختیار دارد.

قوای نظامی دو کشور بعد از تحولات سال ۲۰۱۹، سرانجام ماه گذشته میلادی در بیانیه‌ای مشترک از برقراری آتش بس در امتداد خط جدایی کشمیر پاکستان و کشمیر هند خبر دادند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *