یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

توقیف نفتکش حامل نفت ایران به مقصد سوریه توسط انگلیس و به دستور آمریکا در جبل الطارق

توقیف نفتکش حامل نفت ایران به مقصد سوریه توسط انگلیس و به دستور آمریکا در جبل الطارق
نیروی دریایی بریتانیا یک نفتکش ‘حامل نفت ایران’ را توقیف کرده است. در ویدئویی که دولت جبل‌الارق در شبکه اجتماعی توییتر هم منتشر کرده، وزیر ارشد جبل‌الطارق اشاره می‌کند که ابرنفتکش موسوم به «گریس ۱» محموله خود را به پالایشگاه بانیاس در غرب سوریه انتقال می‌داده است.

روز پنجشنبه، ۱۳ تیر (۴ ژوئیه)، دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد که تفنگداران نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا یک نفتکش را که حامل نفت خام به مقصد سوریه بود در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند.

 

در این بیانیه آمده است که “شواهد کافی در دست بود که نشان می‌داد مقصد نفتکش گریس-۱ در پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است.” این پالایشگاه مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت بشار اسد در سوریه است.

به ادعای منابع نفتی، در ماه دسامبر حضور این کشتی در بنادر عراق ثبت شد اما بعدا ناظران رفت و آمد دریایی رد این کشتی را گم کردند و مدتی بعد، در حالیکه نفتکش بارگیری کرده بود در ساحل عسلویه در ایران مشاهده شد.

در بیانیه دولت جبل‌الطارق به نام ایران اشاره نشده است. با این حال خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعات وب‌سایتی که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند مدعی شده است که این سوپرتانکر یا ابرنفتکش «از ایران» به قصد یک پالایشگاه در سوریه به راه افتاده است.

اتحادیه اروپا از نفتکش توقیف شده ایران بی خبر است!

کمیسیون اروپا به عنوان نهاد اجرائی اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه در واکنش به اخبار منتشره پیرامون توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق اعلام کرد که در این خصوص اطلاعی در دست ندارد.

این در حالیست که گاردین پیشتر مدعی شده بود که نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش که ادعا می شود حامل نفت ایران به سوریه بود را توقیف کرده است.

اسپانیا: توقیف نفتکش ایرانی، به دستور آمریکا بوده است

جوسب بورل سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا در این باره گفت: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است.

وی که به عنوان جانشین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، خاطرنشان کرد: مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تاثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است.

به نظر می‌رسد که توقیف این کشتی در آب‌های اسپانیا صورت گرفته است. اسپانیا حاکمیت انگلیس بر آب‌های اطراف جبل الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد.

واکنش «ترزا می» به توقیف یک نفتکش در جبل الطارق

سخنگوی ترزا می نخست وزیر مستعفی انگلیس از «اقدام قاطع» مقامات جبل الطارق در توقیف نفتکشی استقبال کرد که ادعا شده حامل نفت ایران به سوریه بوده است.

سخنگوی نخست وزیر مستعفی انگلیس در این خصوص گفت که توقیف این نفتکش «پیام روشنی» است مبنی بر اینکه نقض تحریم های اتحادیه اروپا «غیر قابل قبول» است.

وی در این باره گفت: ما از اقدام قاطع در زمینه اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه استقبال می کنیم و مقامات جبل الطارق که در توقیف موفقیت آمیز عملیات صبح امروز دست داشتند را تحسین می کنیم.

منبع : آفتاب‎نیوز به نقل از بی بی سی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *