جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

جزیره میانکاله زیست بوم و بهشتی منحصر به فرد/ میانکاله به عنوان سرمایه ارزشمند برای نسل آینده نیاز به احیا دارد

جزیره میانکاله زیست بوم و بهشتی منحصر به فرد/ میانکاله به عنوان سرمایه ارزشمند برای نسل آینده نیاز به احیا دارد

تالاب میانکاله یکی از بهترین مکان‌های زندگی برای پرندگان آبزی و جانداران کنار آبزی است که از سال ۱۳۵۴ به دلیل جذب گونه‌های نادر و رو به انقراض و پرندگان آبزی مهاجر و تخم‌ریزی آبزیان دریای خزر و جاذبه‌های طبیعی خاص به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت و به واقع زیست بوم و بهشتی منحصر به فرد است که باید در نگهداشت آن تلاش شود.

 این روزها در هیاهوی احداث پتروشیمی در بهشهر و یا میانکاله، اسم میانکاله بیشتر از گذشته بر سر زبان‌ها افتاده است، اما اینکه میانکاله کجاست و چه ویژگی‌های دارد در این گزارش به آن می‌پردازیم…

پوشش گیاهی مناسب در شبه جزیره میانکاله به عنوان ذخیره گاه زیست کره در کنار مهاجرپذیری چندین هزار پرنده زمستان گذران در این تالاب و همچنین وجود گونه‌های مختلف جانوری، این شبه جزیره را به یک منطقه ارزشمند در سطح بین‌المللی و ملی تبدیل کرده و و خصوصاً برای مردم استان مازندران و شهرستان بهشهر در شرق مازندران که در جوار این پناهگاه و شبه جزیره قرار دارند؛ بسیار ارزشمند است.

 شبه جزیره میانکاله به پناهگاه حیات وحش میانکاله هم معروف است، تالاب میانکاله یکی از جاهای دیدنی شهرستان بهشهر است که با مناظری بکر و زیبا و پوشش گیاهی بی‌نظیر، توجه طبیعت‌گردان را جلب می‌کند. اما برای گردشگران و علاقه‌مندان محیط‌زیست و حیات‌وحش، برجسته‌ترین خصوصیت آن، جذابیت پدیده پرنده‌نگری در پاییز و زمستان در این منطقه است.

این تالاب با وسعت ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۱۳۵۵ توسط سازمان یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره شناخته شد و یکی از بهترین مکان‌های زندگی برای پرندگان آبزی و جانداران کنار آبزی است که از سال ۱۳۵۴ به دلیل جذب گونه‌های نادر و رو به انقراض و پرندگان آبزی مهاجر و تخم‌ریزی آبزیان دریای خزر به‌ویژه کپور ماهیان و جاذبه‌های طبیعی خاص به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت و به واقع زیست بوم و بهشتی منحصر به فرد است که باید در نگهداشت آن تلاش شود.

پناهگاه حیات وحش میانکاله به راستی بهشتی پنهان در روی زمین است که تا مادامی که به این منطقه نرفته باشی هیچ از زیبایی‌های پنهانش نمی‌دانی و اما از روزی که پا به این بهشت روی زمین بگذاری، دیگر یارای رفتن از آن را نداری و جذب زیبایی‌های خالق می‌شوی و “فتبارک‌الله احسن‌الخالقین” را به معنی واقعی درک خواهی کرد.

میانکاله  پناهگاه و جایی امن برای حیات وحش و یکی از مهم‌ترین، بکرترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان مازندران در شهرستان بهشهر است که در تمام فصول سال و به خصوص در بهار و تابستان به دلیل طبیعت بکر و در پاییز و زمستان برای پرندگان مهاجر و زمستان گذران شاهد حضور گردشگران فراوان داخلی و خارجی به این منطقه هستیم.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر از شبه جزیره میانکاله به عنوان زیستگاهی منحصر به فرد نام برده که گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده و جهانی رنگارنگ را پیش روی ما قرارداده است.

سیدمحمود هادیان به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: حیات وحش میانکاله زیستگاه مهم گونه‌های بومی  قرقاول خزری، براج است و همچنین آبچلیک، اردک کله سبز، کاکوتی، خوتکا و حواصیل به عنوان مهم‌ترین گروه پرندگان زمستان‌گذران پس از سفری نسبتا طولانی خود را به مازندران می‌رسانند و زمستان‌گذرانی خود را در تالاب میانکاله انجام می‌دهند که هر چه شاهد وضعیت مناسب آب و هوایی و بارندگی کافی در تالاب بین‌المللی میانکاله باشیم به همان اندازه ذخیره غذایی مناسبی برای این پرندگان را فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر برخی مشکلات همچون کم شدن آب تالاب و خشکی، مرگ پرندگان و برخی مشکلات ریز و  درشت دیگر گریبان‌گیر تالاب و شبه جزیره میانکاله شد اما همه تلاش ما برای حفظ وضعیت موجود میانکاله و حفظ طبیعت است و باید با استفاده از مدیریت زیست بوم و جوامع محلی برای رفع مشکلات تالاب با استفاده از توان کارشناسان محیط زیست استفاده کرد و با توجه به تاکیدات رئیس جمهور برای احیای تالاب میانکاله  برای احیای تالاب گام برداشت.

هادیان گفت: تلاش ما بر این است که اکوسیستم طبیعی تالاب همانگونه که هست، باقی بماند؛ چرا که اگر نظم طبیعت برهم بخورد اثرات جبران ناپذیری بر زندگی انسان‌ها وارد می‌شود و لذا در همین راستا سرکشی‌های منظم انجام و کارهای کارشناسی برای حفظ میانکاله با قوت اجرایی می‌شود.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ۲۰ اسفندماه در حاشیه سفر استانی خود به استان مازندران و در بازدید از شبه جزیره میانکاله ضمن تاکید بر توجه جدی به حفظ حیات وحش و زیستگاه پرندگان در این منطقه و احیاء و نگهداری منطقه میانکاله و آگاهی از مشکلاتی که این منطقه را تهدید می‌کند، احیاء و نگهداری این منطقه را دارای اهمیت زیادی دانست و از آن به عنوان سرمایه ارزشمندی برای نسل‌های آینده نام برد که باید حفظ شود.

رئیس جمهور با اشاره به جاذبه‌های طبیعی منطقه میانکاله، خواستار زمینه‌‌سازی برای طبیعت‌گردی در این منطقه شد تا مردم هم بتوانند در چارچوب مقررات زیست محیطی از این طبیعت استفاده کنند و هرگونه اقدامی در این منطقه با رعایت اصول زیست محیطی و حفظ طبیعت همراه باشد تا ایجاد طبیعت‌گردی در منطقه میانکاله  برای مردم محل موجب درآمد و اشتغال شود.

منبع : فارس مازندران ـ مریم نظری

انتهای پیام/۸۶۰۰۲/ح/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *