جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

اخبار داغ

دبیرکل اوپک: تصمیم کاهش تولید نفت سیاسی نیست

دبیرکل اوپک: تصمیم کاهش تولید نفت سیاسی نیست

دبیرکل اوپک تاکید کرد تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت حاصل توافق جمعی بوده و هیچ پیام سیاسی ندارد.

به گزارش  فارس به نقل از اسپوتنیک، «هیثم الغیص»، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید به اتفاق آرا بوده و هیچ پیام سیاسی ندارد، بلکه محصول مطالعات و اصول فنی بوده است.

الغیص روز یکشنبه در نشست خبری خود در سفر به الجزائر گفت: بار دیگر تکرار می‌کنیم که تصمیم برای کاهش تولید در اوپک پلاس با اتفاق نظر بود.

وی در جریان سخنرانی خود تاکید کرد که این تصمیم با هدف تعیین قیمت مشخصی گرفته نشده است، بلکه ما به دنبال آن هستیم تا عرضه و تقاضا را متعادل کنیم.

دبیر کل اوپک گفت: تصمیم این گروه پیام سیاسی یا چیز دیگری برای کسی ندارد و تصمیمات ما بر اساس مبانی و مطالعات صرفا فنی است.

وی تاکید کرد: حمایت از تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت معتبر بودن آن را نشان می‌دهد.

اوپک که شامل ۱۳ کشور عضو است و هم‌پیمانانش شامل روسیه، در نشست پنجم اکتبر وزیران اوپک پلاس، کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز را تصویب کردند.

این تصمیم در شرایطی تصویب شده که بازارهای سوخت با محدودیت عرضه روبرو هستند و ذخایر نفت اقتصادهای بزرگ در پایین‌ترین سطح از زمان آخرین کاهش تولیدی که اوپک اعلام کرد، قرار دارند.

اقدام هفته گذشته اوپک‌پلاس در کاهش تولید دو میلیون بشکه نفت در روز به شدت گرفتن بی‌سابقه تنش‌ها میان ریاض و واشنگتن منجر شده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است که مقام‌های آمریکایی قبل از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت با عربستان سعودی و سایر متحدان عربی خود تماس گرفته و خواستار آن شدند که تصمیم‌گیری در این زمینه را فقط برای یک ماه دیگر عقب بیندازند، اما پاسخ این کشورها به درخواست آمریکا منفی بوده است.

مقام‌های آمریکایی به طرف‌های سعودی اعلام کردند که کاهش تولید نفت به عنوان تصمیم عربستان برای همسویی با روسیه در جنگ اوکراین دیده خواهد شد و اینکه انجام چنین اقدامی باعث کاهش حمایت واشنگتن از ریاض خواهد شد.

پایان پیام/ ت31

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *