دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - Monday 06 May 2024

دریافت اطلاعات مالیاتی شاخ‌های مجازی/صدور برگ تشخیص 3 هزار واحد مسکونی خالی

دریافت اطلاعات مالیاتی شاخ‌های مجازی/صدور برگ تشخیص 3 هزار واحد مسکونی خالی

معاون درامدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه 100 درصد درآمدهای مالیاتی تحقق یافته است، گفت:با وجود تحریم‌ها نقش مالیات دوچندان شد و تلاش این بوده که کسری بودجه را از طریق مالیات و با استفاده از تجارب بین المللی پوشش دهیم.

به گزارش فارس، محمد مسیحی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد با اشاره به نقش مالیات در کلان اقتصاد و بودجه اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها نقش مالیات دوچندان شد و تلاش این بوده که کسری بودجه را از طریق مالیات و با استفاده از تجارب بین المللی پوشش دهیم.

معاون درآمدهای مالیاتی افزود: از سال ۹۸ تا ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ درصد درآمدهای مالیاتی تحقق یافته است و امیدواریم تا پایان سال این روند ادامه یابد و رکورد تحقق درآمدها را  داشته باشیم.

*برای  سه هزار واحد مسکونی خالی برگ تشخیص مالیات صادر شد

معاون سازمان مالیاتی گفت: در سری اول برای  سه هزار واحد مسکونی خالی برگ تشخیص مالیات صادر شده و همچنین اطلاعات سری دوم از وزارت راه و شهرسازی دریافت شده و در حال پالایش است.
وی ادامه داد: برای ۲۷۲ هزار نفر مالیات ۵۷۰ هزار خودرو محاسبه و آن دریافت کردند و تا پایان بهمن مهلت دارند مالیات آن را بپردازند.
مسیحی تاکید کرد: قیمت خودروهای داخلی را از کارخانه‌ها و بازار و قیمت خودروهای خارجی را از بازار دریافت می کنیم در کنار آن سال‌هاست مالیات نقل و انتقال خودرو دریافت می شود که مبنای تعیین قیمت خودرو است.

*کارتخوان‌های بانکی ساماندهی می شوند

مسیحی در مورد ساماندهی کارتخوان‌های بانکی اظهار داشت: این موضوع طبق ماده ۱۱ سامانه مودیان و پایانه فروشگاه مطرح بوده و با همکاری بانک مرکزی انجام می‌شود. اینکه ۹ یا ۱۱ میلیون کارت خوان وجود دارد محل بحث نیست. چرا که این تعداد مودی نداریم و مثلاً یک مودی وجود دارد که ۲۰ تا ۳۰ دستگاه کارتخوان دارد. البته به طور متوسط هر مودی ۴ تا ۵ دستگاه کارتخوان به نام خود دارد. در حال حاضر یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه کارتخوان درخواست اتصال به پرونده مالیاتی را داشتند و همچنین درخواست غیرفعال شدن دو میلیون و ۱۵۰ هزار کارتخوان ثبت شده است.
وی ادامه داد: ۱۴۴۰۰۰ مودی اصلاً پرونده مالیاتی نداشتند که شناسایی شده‌اند و اجرای قانون تا پایان بهمن تمدید شده است. علاوه بر ساماندهی کارتخوان‌ها رقم یا آستانه مبلغی که مربوط به تراکنش های بانکی است از بانک مرکزی درخواست می شود و صرفاً مبنای محاسبه مالیات کارتخوان‌ها نیستند.

*پیش‌نویس دستورالعمل مقابله با فرار مالیاتی تا پایان سال ابلاغ می شود

معاون سازمان مالیاتی بیان داشت: پیش‌نویس دستورالعمل سوت زنی یا مقابله با فرار مالیاتی تا پایان سال ابلاغ می شود. فرار مالیاتی در همه کشورهای دنیا وجود دارد و همه به خصوص رسانه ها در قبال شفاف سازی آن مسئولیت دارند.

مسیحی با تاکید براینکه فرار مالیاتی در جامعه را نفی نمی‌کنیم، تصریح کرد: با استفاده از ابزارهای مختلف مانند رصد تراکنش‌های بانکی و ابزارهای قانونی با آن مقابله خواهیم کرد.

* شهروندان با سوت زنی فرار مالیاتی را اعلام کنند

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سؤال فارس که برخی فروشندگان در بازار برای واریز وجه کارت غیر از نام خودشان را ارائه می‌دهند، همه اینها را مصادیق فرار مالیاتی دانست و افزود: با دستورالعمل مقابله با فرار مالیاتی بتوان با این موضوعات مقابله کرد و البته شهروندان نیز می‌توانند در قالب سوت‌زنی این مباحث را به ما اعلام کنند.

*برگ تشخیص مالیات برای 3 هزار واحد خالی 

معاون درآمدهای سازمان مالیاتی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت دریافت مالیات از خانه‌های خالی تصریح کرد: طبق قانون وظیفه احصاء و شناسایی واحدهای خالی برعهده وزارت راه و شهرسازی بوده تا واحدهای خالی شهرهای بالای یکصدهزار نفر که بیش از 120 روز خالی باشند را شناسایی کند. قانون به گونه‌ای شفاف صراحت دارد که حتی نماینده این وزارتخانه در هیأت‌های حل اختلاف حضور دارد تا اگر فردی نسبت به خالی بودن خانه خود اعتراض داشت به آن رسیدگی شود، بنابراین زیرساخت‌های این موضوع آماده است و اطلاع‌رسانی صورت گرفته.برخلاف مالیات خودروهای لوکس، دریافت مالیات از این واحدها قانون دائمی دارد.

وی در رابطه با دریافت مالیات از کسب و کارهای مناطق آزاد یادآور شد: براساس اساسنامه این مناطق، فعالیت‌های اقتصادی از معافیت بیست ساله مالیات درآمد و دارایی برخوردار هستند و سازمان امور مالیاتی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده تابع قانون است. در سال 1400 طبق بودجه، این مناطق مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند و در صورتی که سال آینده نیز قانون مشابه تصویب شود، بنا به اقتضا با آن رفتار خواهد شد.

مسیحی در مورد پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی که منوط به پرداخت بدهی مالیاتی آنها شده است، عنوان کرد: در حال حاضر تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی داده می‌شود، بانک موظف است از سامانه مالیاتی که براساس تبصره یک ماده 186 طراحی شده استعلام کند. برای دریافت تسهیلات مشکلی از بابت استعلام وجود ندارد و به صورت سیستمی در حال انجام است.

به گفته معاون سازمان مالیاتی، خلأ سیاستگذاری برای ایجاد پایه مالیاتی مجموع بر درآمد داریم و بهتر است زودتر عملیاتی شود. هیچ مالیاتی وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون و آنچه طی این سالها رقم خورده براساس قوانین مختلف بوده است. لایحه مجموع درآمد سالهای قبل در سازمان مالیاتی نهایی شد و به وزارت اقتصاد و دولت رفت اما در دولت گذشته متوقف شد و مجدداً با روی کار آمدن دولت سیزدهم در دستورکار قرار گرفته است. امیدواریم تا پایان سال و هر چه زودتر به مجلس برود.

* نخستین لیست شاخ‌های مجازی را وزارت فرهنگ به سازمان مالیاتی ارائه کرد

وی در پاسخ به این سؤال فارس مبنی بر اینکه مقرر شد از اینفلوانسرها مالیاتی دریافت شود، آخرین وضعیت آن را تشریح کنید، بیان داشت: از نظر سازمان مالیاتی رسیدگی به مالیات اینفلوانسرها آستانه  خاصی ندارد، هر چند موضوع 500 هزار دنبال‌کننده مطرح شده اما وظیفه قانونی می‌دانیم برای کمتر از آن هم اگر درآمدی وجود دارد رسیدگی شود. باید صبر کنیم تا سال 1400 پایان یابد و موعد اظهارنامه مالیاتی این افراد اظهارنامه خود را ارائه دهند. دستورالعملی در این زمینه تهیه شده و به ادارات ابلاغ شده است.

مسیحی ادامه داد: در رابطه با جمع‌آوری اطلاعات این بخش شرایط سخت‌تری داریم. وزارت فرهنگ و ارشاد تعدادی از این افراد را برای سازمان مالیاتی ارسال کرده همچنین قرار است اطلاعات تکمیلی در این زمینه دریافت شود. سازمان مالیاتی در رابطه با فرار مالیاتی، سیاست بخشی ندارد و این مباحث را مانند آرایشگاه‌های زنانه فرار مالیاتی وجود داشت و در صنوف دیگر هم وجود دارد که موارد مشابه رصد و رسیدگی شده است. فرار مالیاتی در کشور ما از متوسط دنیا بیشتر است که با استفاده از رصد تراکنش‌ها، اجرای قانون مؤدیان و ابزارهای دیگر با مسائلی مانند کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، شرکت‌های صوری و فرار مالیاتی مقابله خواهیم کرد.

* فرار مالیاتی به 100 هزار میلیارد تومان رسید

وی تأکید کرد: برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در رابطه با ارقام فرار مالیاتی مباحثی را مطرح می‌کنند که مورد تأیید نیست بلکه ظرفیت مالیاتی بالقوه با فرار مالیاتی متفاوت است. اگر می‌خواهیم مالیات به وضعیت مطلوبی برسد باید در قوانین و نرخ‌های مالیاتی که غیرواقعی هستند اصلاح شود. برآورد ما از فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی 100 هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *