پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

راز داشتن درآمد بالا از باغ گردو چیست؟

راز داشتن درآمد بالا از باغ گردو چیست؟

مهم ترین راز داشتن درآمد بالا از باغ گردو، آگاهی از میزان بازدهی نهال گردو، شرایط باغ و آب و هوا و سپس آگاهی از شرایط نگهداری و رسیدگی، شرایط خاک، فصل کاشت نهال گردو، ایجاد چاله کاشت و شناخت نهال مناسب و مرغوب است که موجب افزایش بهره‌وری از باغ می‌شود.

تاسیس باغ گردو شبیه به هر کار دیگری نیازمند یادگیری و تخصص لازم است. باغداران حرفه‌ای می‌دانند که آگاهی از کاشت یک نهال اگرچه لازم اما کافی نیست و باید کلیه اطلاعات لازم را در آن خصوص بدست آورند. در این بخش در نظر داریم تا تمامی چالش‌هایی که یک باغ دار گردو با آن مواجه می‌شود را بررسی کرده و به آنها پاسخ دهیم تا بتوانیم بیشترین درآمد را از باغ خود داشته باشیم.

راز داشتن درآمد بالا از باغ گردو چیست؟

آگاهی از شرایط اقلیمی و آب و هوایی:

می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین بخش هر کاری آگاهی از آن است که بدانیم کجا ایستاده‌ایم؟ حتما قبل از انتخاب نهال گردو، اطلاعات زیر را جمع آوری کنید:

  • آب و هوای منطقه
  • حداقل درجه سردی و گرمی هوا
  • رطوبت منطقه و میزان بارش سالیانه
  • ارتفاع از سطح دریا

آگاهی از شرایط خاک:

این موضوع نیز پیش نیاز تاسیس باغ است. بخش های مختلف زمین ممکن است خاک های متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل حتما قبل از کاشت نهال باید یک آزمایش خاک از (چند قسمت زمین) گرفته و نتایج آن را بررسی کنید. به این ترتیب، از میزان مواد معدنی موجود در خاک آگاهی لازم کسب کرده و میدانید برای کاشت نهال خود به چه کودهایی نیاز دارید.

زهکشی و مخلوط کردن خاک:

ممکن است تمامی بخش های باغ از خاک یکسانی برخوردار نباشند. خاک برخی از قسمت ها غنی تر و در برخی ممکن است میزان رس آن بیشتر باشد. به همین دلیل باید قسمت های مختلف خاک را با هم مخلوط کنید. سپس با اضافه کردن کود شیمایی به آن، خاک را برای کاشت نهال آماده کنید. زهکشی برای هر رقم میتواند متفاوت باشد. باید اطلاعات لازم درباره ی زهکشی خاک را بدست آورید.

انتخاب نهال گردو:

با آگاهی از تمامی موارد قبل، انتخاب نهال مناسب باغ شما آسان تر است. شما میتوانید اطلاعات لازم درباره ی هر نهال را در سایت پالیز گردو مطالعه کنید. دراین بخش شما را با دو رقم نهال گردو آشنا خواهیم کرد که سازگاری بیشتری با هرگونه آب و هوا و زمین دارند. (یعنی در هر زمینی می‌توان کاشت)

  • نهال گردو چندلر: یک رقم پیوندی آمریکایی است. هرهکتار از باغ درخت گردو چندلر سالیانه بیش از ۷ تن محصول دهی به همراه دارد.
  • نهال گردو پالیز کانادایی: این رقم بومی کشور ایران است. و هرهکتار از باغ آن قادر است سالیانه بیش از ۹ تن باردهی به همراه داشته باشد.

فصل کاشت نهال گردو:

پس از انتخاب نهال گردوی مورد نظر باید فصل مناسب کاشت آن را بدانیم. بهتر است درختان گردو را در فصول خواب، بکاریم. درختان معمولا در فصل پاییز شروع به خوابیدن میکنند و بسته به شرایط آب و هوایی معمولا در اواخر زمستان از خواب بیدار میشوند و در فصل بهار شروع به رشد و شکوفایی میدهند. به این ترتیب با جابجایی نهال و کاشت آن در یک محیط جدید به نهال شوک وارد نمیشود. با پایان فصل سرما درخت نیز به شرایط جدید عادت کرده و با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا در محیط جدید به خوبی رشد خواهد کرد.

فواصل کاشت:

تا این مرحله نهال مورد نظر خریداری شده و خاک نیز بر همین اساس با استفاده از کودهای آلی و شیمیایی تغذیه شده است. در بهترین فصل کاشت نهال گردو، قصد تاسیس باغ گردو داریم. حال باید بدانیم فواصل کاشت نهال گردو باید چقدر باشد؟ این موضوع نیز با توجه به رقم گردو میتواند متفاوت باشد. اما به طور میانگین ایجاد مربع هایی به فاصله ی ۷*۵ متر مربع میتواند مناسب باشد. درختان گردو نیاز به دریافت نور خورشید به صورت مستقیم دارند. رعایت فاصله ی استاندارد برای رسیدن به بیشتری بهره وری درخت الزامی است.

ایجاد چاله کاشت:

پس از ایجاد فاصله ی لازم، باید چاله ای برای کاشت نهال گردو حفر کنیم. اندازه ی این چاله براساس میزان گستردگی ریشه تعیین میشود. به طور میانگین این فاصله بین ۵۰ سانتی متر تا ۱ متر میباشد.

آماده کردن چاله:

در گودال باید کمپوست تازه و کودهای دامی و شیمیایی به صورت مخلوط بریزید. بهترین کودها برای گردو؛ کود ازت؛ روی؛ بر، منگنز، فسفر، پتاسیم، آهن، منیزیم هستند که براساس نیاز درخت باید به آن اضافه شود.

آبیاری:

بلافاصله پس از کاشت نهال، باید آن را آبیاری کنید. گردو درخت مقاومی دارد به همین دلیل نباید آن را زیاد آبیاری کنید. میزان آبیاری براساس رقم گردو متغییر است اما به طور میانگین هر ۷ تا ۱۰ روز یکبار آن را آبیاری کنید. نهال های کمتر از یکساله را باید در فواصل زمانی کمتری آبیاری کنید. میزان آب مورد نیاز سالیانه بین ۱۰۰۰ تا ۷۰۰۰ مترمکعب (براساس میزان بارندگی) میتواند متغییر باشد.

درفصول سرد و یخبندان میزان آبیاری را کاهش داده و یا متوقف کنید. در فصول گرم و فصل رشد درخت، آن را بیشتر آبیاری کنید.

هرس:

هرس درخت گردو حتما باید توسط فرد متخصص انجام شود. اگر هرس به درستی انجام نشود، ممکن است کاهش محصول دهی درخت و یا حتی مرگ درخت را در پی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر؛ میتوانید به مقاله ای با همین مضمون در سایت پالیز گردو مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در این بخش دانستیم که مهم ترین راز داشتن درآمد بالا از باغ گردو، آگاهی از این موضوع است که چه نهال گردویی در باغ ما بیشترین بازدهی را خواهد داشت. سپس با آگاهی از شرایط باغ و آب و هوا و سپس آگاهی از شرایط نگهداری و رسیدگی، بهترین بهره وری را از باغ گردو خواهیم داشت. راز اصلی آگاهی است.

برای خرید نهال گردو با کیفیت با مشاوران ما در پالیز گردو تماس بگیرید. تا بهترین نهال گردو با ضمانتامه معتبر و گارانتی سلامت نهال را دریافت نمایید.

نهالستان پالیزگردو با مدیریت سعید قاسمی دارای کلیه مجوزهای رسمی و معتبر و شناسنامه مخصوص و شماره ی ثبت اختراع بوده و قادر است کلیه ارقام گردو را با کیفیت و در مقیاس بالا برای باغداران عزیز فراهم نماید.

شماره تماس: مهندس سعید قاسمی ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص خرید نهال گردو به وب سایت پالیز گردو http://palizgerdo.com مراجعه کنید.

م. خ

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *