دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

رشد اقتصادی آمریکا مثبت ماند

رشد اقتصادی آمریکا مثبت ماند

در سه ماهه پایانی ۲۰۲۰ اقتصاد آمریکا ۴.۰ درصد رشد کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از فاکس بیزینس، وزارت بازرگانی آمریکا آمار اولیه نهایی سه ماهه چهارم امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۴.۰ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲۸.۶ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۰.۲ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. سطح تولیدات ناخالص داخلی در آمریکا هنوز ۳.۵ درصد نسبت به قبل از آغاز بحران کرونا فاصله دارد.

این رشد اقتصادی که دومین رشد فصلی متوالی ثبت شده این کشور بوده است، بیش از همه تحت تاثیر ردش نیرومند بخش سرمایه گذاری های ثابت و تقاضای مصرفی قرار گرفته است. طبق پیش بینی نهادهای مختلف از جمله صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۱ نیز مثبت اما کمتر از چین خواهد بود.

لیدیا بوسور، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه ” آکسفورد اکونومیکس” گفت: با تداوم سرعت بالای شیوع کووید-۱۹ در آمریکا، ریسک ها بر سر راه اقتصاد کماکان در سطح بالایی باقی مانده اند. من یادم نیست مشابه چنین شرایطی را قبلا تجربه کرده باشیم و ممکن است این وضعیت برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند.

آمریکا در حال حاضر اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان محسوب می شود و بیش از ۴۴۱ هزار نفر از شهروندان این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند. دولت بایدن اعلام کرده است تا پایان فصل تابستان واکسیناسیون دستکم ۳۰ میلیون آمریکایی را هدف گذاری کرده است و یک بسته حمایتی ۱.۹ تریلیون دلاری نیز برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا پیشنهاد شده است.

متوسط رشد اقتصادی فصلی آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۷ تا ۲۰۲۰ معادل ۳.۱۶ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۳۳.۱ درصدی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با منفی ۳۱.۴ درصد بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *