شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اخبار داغ

مالیات، شاخص ترین درآمد پایدار دولت ها

مالیات، شاخص ترین درآمد پایدار دولت ها

پرداخت مالیات به عنوان مهمترین عامل رشد و توسعه هر جامعه، موجب رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی و افزایش خدمات عمران و آبادانی شده تا جایی که از آن به یکی از درآمدهای پایدار جوامع و دولت‌ها در تامین بودجه و هزینه‌های عمومی و همچنین به درآمد پاک یاد می‌شود.

به گزارش ایرنا، سابقه پرداخت مالیات در تاریخ بشر به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد تا جایی که مورخان ریشه آن را به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط می‌دانند اما این مساله در کشور ما نیز دارای بیشینه کهنی بوده به طوری که پادشاهان زمان برای تامین مخارج کشوری و لشکری خود اقدام به وصول خراج و مالیات می‌کردند.

بسیاری، پرداخت مالیات را از مهمترین شاخصه‌ رشد و توسعه در هر جامعه‌ می‌دانند که علاو بر توسعه و رونق اقتصادی باعث تحقق عدالت اجتماعی و نیز فرآهم آمدن زیرساخت‌های عمران و آبادانی مناطق مختلف می‌شود.

برخی اقتصاددانان از مهمترین اهداف مالیات به توزیع مناسب درآمدها، مبارزه با فساد و تورم، توزیع عادلانه درآمد، ایجاد اعتماد و حمایت از سرمایه‌گذاران، رشد صحیح اقتصادی، فرآهم کردن زمینه رقابت پذیری، تلاش در جهت انضباط‌های مالی و بودجه‌ای، اتکای دولت به هزینه‌های جاری به جای درآمدهای نفتی و برخی موارد دیگر یاد کرده‌اند.

بدون شک با ترویج فرهنگ صحیح مالیاتی و معرفی مزایای آن می‌توان گام‌های موثری در توسعه و عمران شهرها و روستاهای مناطق مختلف کشور برداشت اما برای انجام این مساله باید به مزایای پرداخت مالیات و نحوه صحیح مصرف آن در امر اداره کشور به مردم اطلاع رسانی شفاف صورت گیرد.

قزوین از گذشته‌های دور یکی از قطب‌های مهم صنعتی، کشاورزی و گردشگری کشور شناخته شده و وجود شهرک‌های صنعتی، اراضی مهم کشاورزی و همچنین اماکنی قدیمی و مناطق گردشگری، اهمیت آن را دوچندان کرده تا جایی که دریافت مالیات از بخش‌های یاد شده و هزینه کرد آن در برخی حوزه‌ها مانند شهرداری و امور ورزش، منجر به خدمات رسانی بی شماری به شهروندان این استان شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین به همین منظور و برای آشنایی با نهادینه سازی فرهنگ مالیات، نحوه پرداخت و نحوه مصرف آن و چگونگی تنظیم مالیات بر اصناف، مصاحبه‌ای را با “سعید حوائج”، مدیرکل امور مالیاتی استان به شرح ذیل انجام داده است .

برای نهادینه‌سازی فرهنگ مالیاتی ، رسانه ها چه نقشی دارند؟

در حال حاضر بخش عمده و قابل توجهی از منابع درآمدی دولت از طریق اخذ مالیات تامین می‌شود و این در حالی است که ترویج فرهنگ پرداخت مالیات و روشن کردن زوایای مثبت آن می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در تحقق اهداف و برنامه‌های کلان اقتصادی کشور به همراه داشته باشد.

برای اینکه مردم به رسالت مالیات و توسعه کشور و استان اعتقاد پیدا کنند، نیازمند به فرهنگ سازی مالیاتی هستیم و باید این باور در مردم ایجاد شود که پرداخت مالیات در توسعه و رونق شهرها تاثیر بسزایی دارد و در این راستا لازم است در برخی حوزه‌ها مانند شهرداری‌ها اطلاع رسانی‌های لازم به مردم در خصوص نحوه هزینه کرد مالیات بر ارزش افزوده صورت بگیرد و به طور حتم این مساله می‌تواند نقش زیادی در اعتماد سازی مردم و تشویق و ترغیب آنها به پرداخت مالیات و در نهایت بالا بردن سهم مشارکت مودیان در عمران و آبادانی مناطق خود به همراه داشته باشد.

تامین مالی دولت، ایجاد امنیت، سلامت و بهداشت جامعه، ایجاد زیرساخت‌های مهم شهری و رفاه و آبادانی شهرها و روستاها با ابزار مالیات انجام می‌شود و اصحاب رسانه با انعکاس اخبار در حوزه مالیات و فرهنگ‌سازی لازم در زمینه پرداخت آن می‌توانند گام‌های موثری در جهت تنویر افکار عمومی، هدایت و آموزش جامعه بردارند.

مهمترین ماموریت ذاتی نظام مالیاتی کشور امروز علاوه بر تامین درآمدهای مالیاتی، در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی، برقراری عدالت اجتماعی و شفاف سازی نظام اقتصادی از طریق تقویت نظام جامع اطلاعات مالیاتی است تا جایی که در این ماموریت، نقش رسانه‌‎های جمعی به عنوان یکی از ارکان اساسی فرهنگ سازی، بسیار مهم و حیاتی است.

رسانه قادر است گام‌‎های موثر و خطیری در جهت تنویر افکار عمومی، هدایت و آموزش جامعه برداد و امیدواریم نظام مالیاتی کشور در سایه همدلی و وفاق جمعی ارکان مختلف نظام و همراهی شهروندان، به وظیفه خود که همان استقلال کامل اقتصادی کشور با تکیه بر ظرفیت درآمدهای مالیاتی است، دست یافته و شاهد تقویت روز افزون بنیان‌های نظام مالیاتی در کشور باشیم.

رویکرد نظام مالیاتی برای حمایت از تولید و رونق اقتصادی چگونه است؟

قزوین با دارا بودن ۱۹ شهرک و نواحی صنعتی،  یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور به شمار رفته و به دلیل موقعیت استراتژیک و صنعتی خود نقش محلی در عرصه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد و اداره‌ کل امور مالیاتی استان نیز به عنوان دستگاهی تاثیرگذار در تحقق درآمدهای دولت و جذب منابع بخش خصوصی به منظور رفع کمبود منابع بخش دولتی نقش اساسی و مهمی را برعهده دارد.

با توجه به مصوبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تخصیص اعتبارات استانی متناسب با تامین درآمدهای هر استان بوده و با توجه به اینکه درآمدهای سال گذشته قزوین براساس سهمیه تعیینی در نظر گرفته شد، به طور کامل وصول و اعتبارات نیز به طور کامل تخصیص خواهد یافت که به طور مستقیم نیز با توسعه استان رابطه دارد.

با توجه به اینکه بقا و رشد درآمدهای مالیاتی مستلزم رونق کسب و کار فعالان اقتصادی است، رویکرد نظام مالیاتی همواره در جهت حمایت از تولید و رونق اقتصادی خواهد بود و از این رو اداره کل امور مالیاتی قزوین نیز همسو با سیاست‌های سازمان، برنامه‌‎های جامع و مدونی را در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی، برقراری عدالت اجتماعی و شفاف سازی نظام اقتصادی از طریق تقویت نظام جامع اطلاعات مالیاتی دنبال می‌کند.

 میزان پرداخت مالیات استان قزوین در سال گذشته چگونه بوده است؟

سال گذشته و با افزایش ۴۲ درصدی نسبت به سال ۹۸ از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده شهروندان قزوین، سه هزار و ۹۳۷ میلیارد ریال به حساب شهرداری، دهیاری و فرمانداری‌های استان قزوین به صورت مستقیم پرداخت شده است.

باید توجه داشت که عواید پرداخت مالیات علاوه بر توسعه عمرانی مناطق مختلف استان، واریز ۳ درصدی عوارض ارزش افزوده به حساب شهرداری و دهیاری‌ها، نقطه عطفی در حوزه توسعه، آبادانی و مشارکت‌های شهری نیز به حساب می‌رود.

این در حالی است که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نقش موثری در تحول نظام سلامت، به خصوص در مناطق محروم، روستاها و عشایر داشته و در این رابطه و از محل یک درصدی، سال گذشته نیز یک هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال به این بخش در استان اختصاص داده شد.

براساس ماده ۱۰۹ قانون برنامه ششم توسعه، هر ماه ۲۷ صدم درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده نیز برای توسعه ورزش اختصاص یافته که سال گذشته بیش از ۸۹ میلیارد ریال در استان به این مساله تخصیص داده شد.

در رابطه با نحوه تنظیم مالیات اصناف توضیح دهید؟

در راستای اختیار حاصل از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بیش از ۹۷ درصد از صاحبان مشاغل استان بدون رسیدگی، قطعی شد و در حال حاضر نیز نظام مالیاتی به سمت حذف کامل شیوه علی الراس و مالیات ستانی، براساس اطلاعات دقیق و رسیدگی برمبنای اسناد و مدارک در حرکت است.

اعتماد آفرینی، تعامل و اصل بر راستگویی مودیان و اعتماد به مردم اصلی‌ترین سیاست دستگاه مالیاتی بوده و در این راستا، یکی از جهت گیری‌های اساسی نظام مالیاتی، تعامل و تفاهم با مودیان است و به منظور تکریم و جلب رضایت مودیان مالیاتی و گسترش فرهنگ خود اظهاری، امسال بیش از ۹۶ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی براساس اظهارات مودی و بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار گرفته که شامل بیش از ۲۶ هزار پرونده مالیاتی می‌شود.

اجرای مطلوب توافق براساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، علاوه بر افزایش سطح رضایت عمومی وترغیب و تشویق مودیان به خوداظهاری داوطلبانه، زمان کافی در ادامه سال برای بررسی و شناسایی پرونده‌های بزرگ و فعالیت مکتوم برای همکاران مالیاتی فراهم بوده تا جایی که با این سیاست راهبردی، بخش زیادی از انرژی و فرصت همکاران ما آزاد می‌شود تا در بخش‌های دیگر، به خصوص فرار مالیاتی و موارد اجتناب از پرداخت مالیات و شناسایی آنان تمرکز پیدا خواهد کرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *