شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

مسکو: روسیه و ایران برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اورآسیا توافق کردند

مسکو: روسیه و ایران برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اورآسیا توافق کردند

*نوواک : ما برای برداشتن موانع مرزی با کشورهای ثالث، گفتگو و برای برطرف کردن همه موانع کنونی در راه گسترش روابط بازرگانی دوجانبه و دستیابی به توافقنامه ای در  باره ایجاد منطقه آزاد بازرگانی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک، توافق کرده ایم.

 الکساندر نوواک معاون نخست‌وزیر روسیه روز سه‌شنبه گفت که کشورش و ایران برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک توافق کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک؛ نوواک پس از برگزاری نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران در باره همکاری های بازرگانی و اقتصادی، در کنفرانس مطبوعاتی افزود: ما برای برداشتن موانع مرزی با کشورهای ثالث، گفتگو و برای برطرف کردن همه موانع کنونی در راه گسترش روابط بازرگانی دوجانبه و دستیابی به توافقنامه ای در  باره ایجاد منطقه آزاد بازرگانی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک، توافق کرده ایم.

به گفته نوواک گردش بازرگانی میان روسیه و ایران در هشت ماه گذشته سال جاری با ۳۶.۴ درصد افزایش به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و با توجه به افزایش این رقم با سرعت بی سابقه، بر این باور است که به زودی به چهار میلیارد دلار برسد.

نوواک افزون بر این گفت که روسیه و ایران فرصت هایی برای اجرای طرح های مشترک در حوزه ساخت خودرو، هواپیما و کشتی می بینند و پیش از این نیز طرح ها و توافقنامه های مشترکی میان شرکت های روسیه وایرانی برای تاسیس شرکت های سرمایه گذاری مشترک و عرضه تجهیزات مرتبط وجود داشته است.

به گفته نوواک وزیر پیشین انرژی روسیه؛ ۲ کشور که در گذشته معامله سوآپ منابع انرژی به ویژه فرآورده های نفتی را آغاز کرده اند، در باره افزایش مبادله کالاها با این روش به توافق دست یافته اند.

نوواک در ماه اکتبر گفته بود که روسیه و ایران در باره تعیین جزئیات اجرای عرضه نفت و گاز به روش سواپ فعالیت می کنند و پیش بینی کرد که توافقنامه در این باره تا پایان ۲۰۲۲ امضا شود که در مرحله اول مبادله سالانه تا پنج میلیون تن نفت و ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز را پوشش خواهد داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *