جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

هشدار صندوق بین المللی پول به ناآرامی در آفریقای سیاه

هشدار صندوق بین المللی پول به ناآرامی در آفریقای سیاه

 صندوق بین المللی پول نسبت به خطر ناآرامی‌های اجتماعی در آفریقای جنوب صحرا بر اثر افزایش شدید قیمت‌ها ناشی از جنگ اوکراین هشدار داد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه هشدار داد که افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از جنگ اوکراین، خطر ناآرامی اجتماعی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا (آفریقای سیاه) را به دنبال دارد.

اصطلاح آفریقای سیاه به خاطر سیاه‌پوست بودن اکثر ساکنان رواج یافته است.

«کریستالینا جورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول دو هفته پیش هشدار داد که جنگ روسیه با اوکراین چشم‌انداز اقتصادی بیشتر کشورهای جهان را بدتر کرده است.

این صندوق چندی پیش در گزارش خود خاطرنشان کرد که کاهش عرضه نفت خام، گاز طبیعی و فلزات تولیدی در روسیه و گندم و ذرت تولیدی در روسیه و اوکراین، موجب بالا رفتن شدید بهای این کالاها در اروپا، قفقاز و آسیای میانه، خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب صحرای آفریقا شده و به خانوارهای دارای درآمد کم در سراسر جهان آسیب رسانده است.

سازمان ملل متحد نیز با اشاره به خشکسالی اخیر کشورهای شاخ آفریقا از جمله کنیا، سومالی و اتیوپی، هشدار داده و گفته بود که امسال به خاطر کمبود مواد غذایی حدود ۲۰ میلیون نفر در معرض گرسنگی قرار خواهند گرفت.

همچنین بنا به اعلام برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) به خاطر کمبود باران‌های فصلی تا انتهای سال جاری ممکن است ۶ میلیون نفر دیگر به جمع افراد گرسنه در این کشورها اضافه شود.

آمار قبلی سازمان ملل در این منطقه ۱۴ میلیون نفر بود. حدود ۶ میلیون نفر از مردم سومالی که ۴۰ درصد جمعیت این کشور را شامل می‌شوند، به احتمال زیاد در معرض گرسنگی قرار خواهند داشت. در کنیا این رقم نیم میلیون نفر خواهد بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *