یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

هشدار کارشناسان درباره شتاب گرفتن نرخ تورم در آلمان

هشدار کارشناسان درباره شتاب گرفتن نرخ تورم در آلمان

رئیس اندیشکده اقتصاد جهانی در آلمان با هشدار درباره افزایش تورم در این کشور، گفت روند تورم در آلمان رو به شتاب گرفتن است.

به گزارش فارس، همزمان با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کشورهای اروپایی و آمریکا در پی تلاش‌های غرب برای تحریم روسیه، کارشناسان درباره افزایش تورم در آلمان نیز هشدار دادند.

«استفان کوتس» رئیس اندیشکده «اقتصاد جهانی» در شهر کیل (بزرگترین شهر ایالت  اشلسویگ-هولشتاین) امروز (چهارشنبه) گفت: «افزایش قیمت‌ها به دلیل اقدامات نظامی روسیه در اوکراین هنوز بر مصرف‌کنندگان تأثیری نداشته است».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کوتس طی نشست توجیهی در برلین درباره روند افزایش قیمت‌ها در آلمان نیز توضیح داد: «تورم در آلمان از یک سال پیش شروع به افزایش سرعت کرد و اکنون این روند تشدید خواهد شد».

وی در این‌باره اظهار داشت: «افزایش جدی قیمت کالاها تورم را بالا نگه می‌دارد، زیرا تغییر قیمت هنوز به‌طور کامل به سطح مصرف‌کننده نرسیده است. در عین حال، شتاب تورم بیش از یک سال است که ادامه دارد».

این کارشناس آلمانی معتقد است که تورم در این کشور در پی عملیات نظامی در اوکراین افزایش نیافته اما در نتیجه این جنگ، تشدید خواهد شد. وی اقدامات دولت برای حمایت از بنگاه‌ها در دوران حاد شیوع ویروس کرونا را یکی از دلایل اصلی شتاب تورم خواند.

بر اساس این گزارش، کوتس تحلیل کرد: «از دیدگاه فرصت‌طلبانه، در مقایسه با پیش‌بینی پاییز، به سختی می‌توان پیام شادی‌بخشی را اعلام کرد. حمله روسیه به اوکراین به طور همزمان از طریق کانال‌های مختلف، در درجه اول از طریق تجارت بین‌المللی،  آسیب‌های سنگینی به اقتصاد جهانی وارد می‌کند».

به نوشته ریانووستی، وی توضیح داد: «مناطق آسیب دیده [اوکراین] به‌عنوان تأمین‌کننده مواد خام مهمتر بودند، نه به‌عنوان بازارهای فروش جهانی. عدم اطمینان در مورد تأمین منابع مهم افزایش یافته است، این امر در افزایش قیمت‌های مواد اولیه مهم نیز جلوه پیدا می‌کند».

رئیس اندیشکده اقتصاد جهانی در آلمان افزود: «تحریم‌ها در کوتاه‌مدت منجر به استرس بیشتر بر زنجیره‌های تأمین صنعتی می‌شوند. افزایش عدم اطمینان، به سمی برای محیط اقتصادی تبدیل شده است و تصمیم‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری را پیچیده می‌کند».

پیش از این رسانه‌های آلمانی گزارش داده بودند، این کشور که بزرگترین اقتصاد اروپا به شمار می‌آید، طی هفته‌های اخیر، بالاترین نرخ تورم طی ۳۰ سال گذشته را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *