جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

همتی: استقلال بانک مرکزی به معنای ناهماهنگی با دولت نیست

همتی: استقلال بانک مرکزی به معنای ناهماهنگی با دولت نیست

*«عبدالناصر همتی» در جلسه علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح بانکداری اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: زحماتی که برای تهیه این طرح کشیده شده را انکار نمی‌کنم، اما نمایندگان را از تائید این طرح برحذر می دارم.

تهران-ایرنا- رییس کل بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی به معنای ناهماهنگی با دولت نیست بلکه یعنی اینکه نظرات کارشناسی مبنای تصمیم‌گیری در بانک مرکزی باشد؛ در یک‌سال و نیم گذشته اگر تصمیمات کارشناسی نبود و دستوری عمل می‌کردیم ثبات ارزی ایجاد نمی‌شد.

«عبدالناصر همتی» در جلسه علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح بانکداری اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: زحماتی که برای تهیه این طرح کشیده شده را انکار نمی‌کنم، اما نمایندگان را از تائید این طرح برحذر می دارم.  منکر نکات مثبت این طرح نیستم اما در این طرح ساختار بانک مرکزی را تغییر داده‌اند و با توجه به اینکه در شرایط تحریم هستیم و بانک مرکزی نیز عمود این خیمه است نباید اجازه دهیم این شوک به ساختار بانک مرکزی وارد شود.

وی افزود:  به عنوان رییس کل بانک مرکزی نتوانستم در خصوص این طرح قانع شوم، مگر می‌شود در خصوص سیستم بانکی، ۲۰۵ ماده آماده باشد و یکباره همه این تغییرات ایجاد شود بدون اینکه کارشناسان و بانک مرکزی در این زمینه اقناع شده باشند. اجازه بدهید لایحه دولت در این زمینه به مجلس ارائه شود، اگر می‌خواهید به استقلال بانک مرکزی کمک کنید مقررات بانک مرکزی را اصلاح کنید. در حال حاضر باید شرایط اقتصادی کشور را در نظر بگیریم، توجه کنیم که ۵۰ درصد تکالیف قانون بودجه برعهده بانک مرکزی است.

همتی ادامه داد:  استقلال بانک مرکزی به معنای ناهماهنگی با دولت نیست بلکه به این معناست که نظرات کارشناسی مبنای تصمیم‌گیری در بانک مرکزی باشد. در یک سال و نیم گذشته اگر تصمیمات کارشناسی نبود و دستوری عمل می کردیم ثبات ارزی ایجاد نمی شد. در شرایطی که همه چیز علیه بانک مرکزی است و بانک مرکزی تحت تحریم تروریستی آمریکا است نباید چنین طرحی تصویب شود.

رییس کل بانک مرکزی افزود: براساس طرح بانکداری اسلامی؛ بانک توسعه باید ایجاد شود که این طرح با استقلال بانک مرکزی تناقض دارد زیرا براین اساس بانک مرکزی باید پول چاپ کند و در اختیار بانک توسعه قرار دهد.

وی از نمایندگان درخواست کرد به دلیل آنکه بدنه بانک مرکزی اقناع نشده به این طرح رای ندهند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *