سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

آغاز سال تحصیلی در اسپانیا از مدرسه ای روستایی

آغاز سال تحصیلی در اسپانیا از مدرسه ای روستایی

 سومین سال تحصیلی دانش‌آموزان اسپانیایی در میانه شیوع کرونا آغاز می‌شود اما همزمان با رعایت اقدامات بهداشتی، دانش‌آموزان یک مرکز آموزش محلی در روستای «آرنِدیو» (Arnedillo) در ایالت «لا ریوخا» واقع در شمال اسپانیا نخستین گروهی خواهند بود که به مدارس باز خواهند گشت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس اسپانیا، سومین سال تحصیلی دانش‌آموزان اسپانیایی در میانه شیوع بیماری همه‌گیر آغاز می‌شود اما ذره ای از اقدامات مراقبتی و بهداشتی کاسته نخواهد شد. دانش‌آموزان مرکز آموزش محلی در روستای «آرنِدیو» در ایالت لا ریوخا با اولویت برگزاری کلاس‌های حضوری به مدارس باز خواهند گشت. این مرکز آموزشی نخستین مدرسه ای بود که به موجب شیوع ویروس کرونا در این ایالت تعطیل شد.

به نوشته ال پائیس، برخی از مدارس ایالت مورسیا (در جنوب شرقی اسپانیا) و همه مراکز آموزشی ایالت لا ریوخا در مقاطع ابتدایی تا دبیرستان، نخستین مدارسی خواهند بود که برای سال تحصیلی ۲۰۲۱- ۲۰۲۲ در اسپانیا بازگشایی می‌شوند. به این ترتیب یکهزار و ۴۹۲ کودک و دانش‌آموز در ایالت لا ریوخا سر کلاس‌های مهدکودک‌ها و مدارس حاضر خواهند شد.

همچنین بیش از هشت میلیون دانش‌آموز در سراسر اسپانیا در طول هفته جاری تا دوشنبه هفته آینده به صورت حضوری و به منظور جبران کمبودهای آموزشی و اشکالات یادگیری در دوران شیوع ویروس کرونا در دوره ای از کلاس‌های تقویتی شرکت می‌کنند.

«پیلار آلِگریا» وزیر آموزش اسپانیا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سِر (SER) ضمن تاکید بر اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس، خاطر نشان کرد: این یک دوره متفاوت با کمترین میزان اطمینان است. یک سال گذشته است و ما تجربه کسب کرده ایم و اکنون نیز در حال پیشبرد واکسیناسیون هستیم.

دولت محلی لا ریوخا به منظور مراسم آغاز سال تحصیلی، یک مدرسه روستایی را انتخاب کرده تا از این طریق این پیام را منتقل کند که همه ابزار و امکانات عمومی را به کار خواهند بست تا همه دانش‌آموزان در شهرهای کوچکتر از فرصت‌های دانش‌آموزان در شهرهای بزرگ برخوردار شوند.

«پدرو ماریا اورونیِلا» مشاور وزارت آموزش دولت منطقه ای ایالت لا ریوخا می‌گوید: ما مدرسه روستای آرنِدیو را انتخاب کردیم زیرا این نخستین مرکزی بود که به دلیل شیوع همه‌گیری مجبور شدیم تا ابتدا یک کلاس و سپس کل مدرسه را تعطیل کنیم. وی افزود: ما  همچنین قصد داریم با این اقدام به همه جامعه آموزشی در مناطق روستایی ادای احترام کنیم زیرا می‌دانیم که در این شرایط توسعه کشور، شهری که مدرسه اش را از دست می‌دهد محکوم به نابودی است.

این دوره اگر چه در شرایطی به مراتب مطلوب تر نسبت به سال تحصیلی پیشین آغاز می‌شود اما رعایت کامل اقدامات امنیتی، نظارتی و بهداشتی به منظور دستیابی به برگزاری صد درصدی کلاس‌های درس در شرایط ایمن ضروری است. در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد افراد ۱۲ تا ۲۹ ساله در ایالت لا ریوخا، دوز نخست واکسن را دریافت کرده اند. هرچند تعداد افرادی که به صورت کامل واکسینه شده اند، چهار برابر کمتر از این میزان است.

کاهش فاصله گذاری اجتماعی از ۱.۵ متر به ۱.۲ متر بین دانش‌آموزان در مهد کودک‌ها و مقطع ابتدایی، برگزاری کلاس‌ها در مقطع متوسطه و دبیرستان به صورت تمام حضوری مگر در صورت بروز نشانه ای از شیوع بیماری و  در نظر گرفتن قرنطینه برای همه کودکان در مهد کودک‌ها و معلم کلاس در صورت ابتلای یک نفر از جمله شیوه‌نامه ها برای آغاز سال تحصیلی جدید در این ایالت اسپانیا است.

همچنین در مقاطع ابتدایی که ۹۹ درصد معلمان واکسینه شده باشند، حتی در صورت شیوع بیماری، درصورت منفی بودن آزمایش‌های تشخیصی، کلاس درس تعطیل نخواهد شد. در سایر سطوح نیز آزمایش پی‌سی‌آر در روز اول و دهم شیوع بیماری برای همه دانش آموزان کلاس انجام خواهد شد.

به نوشته ال پائیس، ایالت لا ریوخا به منظور رفع و پوشش همه نیازهای آموزشی، سال تحصیلی جدید را با ۲۰۰ معلم پشتیبان آغاز می‌کند که این تعداد در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یافته است. سایر ایالت‌های اسپانیا از جمله مادرید، اندلس و آراگون نیز نسبت به سال گذشته، معلم کمتری در اختیار مراکز آموزشی خود قرار خواهند داد؛ اقدامی که انتقاد اتحادیه ها و والدین را به همراه داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: انتخاب آرنِدیو همچنین نشان دهنده تلاش بسیاری از مردم برای حفظ کلاس‌های درس در مناطق روستایی است. کاهش نسبت معلم و دانش‌آموز به منظور جلوگیری از تعطیلی مدارس، توسعه آموزش‌های حرفه ای در مناطق روستایی مبتنی بر مدل‌ها و تخصص‌های متناسب با بافت مولد هر منطقه، بهبود شرایط حمل‌ونقل و برنامه ریزی به منظور تثبیت کادر آموزشی و تشویق معلمان برای اقامت در مدارس روستایی از اهدافی است که در قالب «طرح مدرسه روستایی» در لاریوخا اجرا می‌شود. همچنین فراهم کردن زمینه برای گذراندن دوره کارآموزی در روستاها از برنامه‌های این ایالت برای دانشجویان دانشگاه‌ لا ریوخا است.

در پایان این گزارش آمده است: در زمانی که کاهش جمعیت و پیری مردم ما یک مشکل واقعی است، هیچ استدلال بهتری از خدمات عمومی با کیفیت و به طور خاص یک پیشنهاد آموزشی مدرن، پایدار و با کیفیت برای کمک به رفع معضل کاهش جمعیت وجود ندارد. وزیر آموزش و پرورش ایالت لا ریوخا با بیان اینکه در مراکز کوچک و روستایی نیز مزایای بسیاری وجود دارد، گفت، می بایست افراد را برای اقامت در مناطق روستایی تشویق کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *