سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

آغاز سال تحصیلی در عراق و ابهام در بازگشایی مدارس

آغاز سال تحصیلی در عراق و ابهام در بازگشایی مدارس

 چند هفته مانده به آغاز سال جدید تحصیلی در عراق، وزارت آموزش و پرورش این کشور به سبب افزایش روز افزون شمار مبتلایان به «ویروس کرونا» هنوز در خصوص بازگشایی مدارس تصمیم نهایی اتخاذ نکرده است.

به گزارش ایرنا، مدارس عراق اکنون درگیر امتحان‌های سراسری هستند که تا ۲۳ سپتامبر جاری (دوم مهرماه) ادامه دارد و سال تحصیلی این کشور که طبق سنت اوائل اکتبر آغاز می شود، هنوز درباره آغاز آن تصمیم‌گیری نشده است.
وزارت آموزش و پرورش عراق هرگونه تصمیم‌گیری درباره بازگشایی مدارس را موکول به وضعیت همه‌گیری کرونا کرده که در جمعه گذشته با ثبت پنج هزار و ۳۶ مورد ابتلا، رکورد جدیدی در این کشور ثبت کرده است.
وزارت بهداشت عراق دیروز (شنبه) آخرین آمار مبتلایان به کرونا از ابتدای شیوع آن تاکنون در این کشور را ۲۵۶ هزار و ۷۱۹ مورد و مرگ و میرهای ناشی از آن را هفت هزار و 422 نفر اعلام کرده است.
این درحالی است که هر سال فصل جدید تحصیلات در اوائل ماه اکتبر شروع می‌شود و سال گذشته وزارت آموزش عراق ۳۰ سپتامبر (هشتم مهرماه) را به عنوان آغاز سال تحصیلی اعلام کرد.
مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش عراق به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، از قبل برای سال تحصیلی جدید ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ برنامه جامعی طراحی کرده و در انتظار موافقت وزیر آموزش با آن هستند که تاکنون وزیر آن را امضا نکرده است.
طبق این برنامه قرار بود که فصل جدید تحصیلی امسال از اوائل سپتامبر آغاز شود و با توجه به همه‌گیری کرونا تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس از ۱۵ نفر تجاوز نکند و ساعت و  تدریس نیز ۳۰ دقیقه باشد.
رعایت پروتکل‌های بهداشتی کامل از دیگر توصیه‌های کارشناسان وزارت آموزش و پرورش عراق برای سال جدید تحصیلی است، اما به باور دیگر کارشناسان این برنامه در عمل قابل اجرا نیست.
این عده از کارشناسان می‌گویند که جمعیت بالای دانش‌آموزان در بیشتر مدارس به ویژه مدارس شهرک‌های فقیرنشین که از ۳۰ نفر در هر کلاس تجاوز می‌کند و اغلب کلاس‌ها فاقد تهویه مناسب و مدارس هم فرسوده است، اجرای این پیشنهادها را ناممکن می‌کند.
«علی الدلیمی» وزیر آموزش و پرورش عراق پیشتر در بیانیه‌ای به مدارس غیر انتفاعی (خصوصی) هشدار داده بود که در خصوص شروع سال جدید تحصیلی به بخشنامه‌های این وزارتخانه پایبند باشند.
وی گفت: مدارس خصوصی و مهدهای کودک که بخواهند خلاف این بخشنامه‌ها عمل کنند، مجوز فعالیت آنها مصادره و باطل خواهد شد.
الدلیمی تاکید کرد که نباید به هیچ‌وجه به دانش‌آموزان القا شود که در مدارس حضور یافته و همه باید تا تصمیم‌گیری نهایی در خصوص سال جدید تحصیلی به بخشنامه‌های صادره در باره رعایت پروتکل‌های بهداشتی عراق پایبند باشند.

وزیر آموزش و پرورش عراق گفت که بازگشایی مدارس و زمان آغاز سال تحصیلی ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ برحسب شرایط شیوع ویروس کرونا، تعیین می‌شود.
برخی از کارشناسان آموزشی در عراق پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به افزایش روز افزون مبتلایان به کرونا در این کشور، این وزارتخانه به آموزش از راه دور (آموزش مجازی) یا تاخیر فصل تحصیلی تا صدور دستورالعمل‌های جدید روی بیاورد.
نبود دیدگاه مشخص در خصوص سال جدید تحصیلی، خانواده‌ها و دانش‌آموزان و همچنین معلمان عراقی را نیز دچار سردرگمی کرده است.
بسیاری از دانش‌آموزان با تحصیل از راه دور مخالفت کرده و در این دیدگاه اغلب معلمان نیز با دانش‌آموزان هم نظر هستند و معتقدند که آموزش از راه دور به دلیل نبود امکانات رایانه و اینترنت نزد همه خانواده‌ها و مشکل نامناسب بودن سرعت اینترنت در عراق، بازدهی لازم برای تحصیل را ندارد.
بسیاری از دانش‌آموزان که سال گذشته ناچار شدند پایان فصل تحصیلی را به دلیل شیوع کرونا، از راه دور دنبال کنند، چندان از شیوه تدریس راضی نبودند، امری که معلمان را نیز با دانش‌آموزان هم نظر کرده است.
موارد متعدد تقلب و تخلف حین برگزاری امتحان‌ها از دیگر مسائلی بود که مدارس و معلمان در عراق با آن مواجه شدند و دستگاه‌های امنیتی عراقی توانستند برخی از باندهای سرقت سوالات را دستگیر کنند.
با وجود همه این موارد، همه‌گیری کرونا یکی از بهانه‌های جدی وزارت آموزش و پرورش عراق برای تعیین و اعلام نکردن زمان آغاز سال جدید تحصیلی شده است.
وزارت آموزش و پرورش عراق در فصل تحصیلی گذشته (۲۰۱۹ – ۲۰۲۰) اعلام کرد که ۱۰ میلیون دانش‌آموز سال تحصیلی خود را در سی ام سپتامبر (هشتم مهرماه ۹۸) آغاز کردند.
از این تعداد دانش‌آموزان ۱۰ درصد آنها از جمله دانش‌آموزان کلاس اولی بودند.
حال پرسش این است، کاری که تروریست‌ها در طول سال‌های گذشته با خودروهای بمب‌گذاری شده و عملیات انتحاری در حمله به مدارس نتوانستند انجام دهند، آیا ویروس کرونا می‌تواند باعث تعطیلی فصل جدید تحصیلی در عراق شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *