شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

ایران و چین؛ شرکائی که می توانند درعرصه فناوری دنیا حرف اول را بزنند

ایران و چین؛ شرکائی که می توانند درعرصه فناوری دنیا حرف اول را بزنند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین دو شریک راهبردی می توانند درعرصه فناوری و نرم افزار دنیا حرف اول را بزنند و نسل پنجم ارتباطات ۵G فرصتی طلائی را برای تعاملات بیشتر دو کشور فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش چشم‌انداز صنعتی چین که به تازگی منتشر شده تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ درصد از هزار شرکت برتر چین از اپلیکیشن‌هایی براساس ۵G و محاسبات لبه‌ای استفاده خواهند کرد که نهایتا سرعت بهبودی پسا کرونا و نوآوری را افزایش خواهد داد.
این گزارش پیش‌بینی می‌کند که سرمایه گذاری چین روی فناوری ارتباطی ۵G در دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ از ۸۰۰ میلیارد یوان فراترخواهد رفت و مخارج اینترنت در چهار سال آینده به مجموع ۶ تریلیون دلار خواهد رسید.
ایران هم ۱۸ اسفندماه و در آستانه سال ۱۴۰۰ بهره برداری از نخستین سایت نسل پنجم ارتباطات ۵G شرکت مبین نت که به تازگی موفق شده است به فناوری سطح بالای اینترنت نسل پنجم دست یابد، آغاز کرد.
پیش از مبین نت، همراه اول و ایرانسل نیز به باشگاه ارائه دهندگان این فناوری برتر در جهان پیوسته بودند.
« محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) معتقد است که کاربردهای فناوری سطح بالای ۵G به این معنی است که ایران می‌تواند کارگاه  و نمایشگاه بین‌المللی کاربردی کردن آن باشد و آنقدر می‌توان برای این فناوری کاربرد بر شمرد که زوج چین- ایران، بتوانند مانند زوج امریکا- هند در فناوری و نرم‌افزار دنیا را احاطه کنند.
در این میان با توجه به چارچوب مشارکت جامع راهبردی که از سوی رهبران ایران و چین برای آینده مناسبات دو کشور تنظیم شده، به نظر می رسد تهران و پکن ظرفیت های قابل توجهی برای تعامل دوجانبه در این حوزه را داشته باشند.
بر این مبنا ایران و چین به عنوان دو قدرت موثر در معادلات منطقه ای و بین المللی، نه تنها قابلیت بالفعل سازی ظرفیت های بالقوه دو کشور در حوزه آی تی را داشته بلکه می توانند در تعاملی مثبت و سازنده، گامی حیاتی در راستای تحقق جاده ابریشم دیجیتال بردارند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *