شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

تجربه دانشگاه تهران در مورد هدفمند کردن تحقیقات دانشجویی

تجربه دانشگاه تهران در مورد هدفمند کردن تحقیقات دانشجویی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به وجود دو مشکل «هدفمند نبودن موضوع تحقیقات» و «بودجه‌های پژوهش» در تحقیقات دانشجویی، گفت: موضوع پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها باید درست تعریف شوند و در راستای نیازهای صنعت و جامعه باشند.

دکتر مهدی فکور ثقیه‌ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چالش‌های اصلی انجام پژوهش‌های دانشجویی، گفت: در مورد رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی، دو معضل وجود دارد؛ یکی این‌که عنوان و تحقیقی که تعریف می‌شود، شاید کاربردی نباشد و یا تحقیقی باشد که در راستای تحقیقات گذشته نیست؛ چون ما برای به نتیجه رسیدن مطالعات نیاز به پیگیری یک الگو داریم.

وی توضیح داد: یک استادی که جذب و استخدام می‌شود، باید عناوینی را سلسله‌وار برای پایان‌نامه‌ها داشته باشد که نهایتاً به یک دستاورد برسد. البته دستاورد الزاماً فیزیکی نیست؛ دستاورد می‌تواند یک نرم‌افزار، یک کتاب یا یک هندبوک باشد. بنابراین راهکار اول این است که موضوع پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها درست تعریف شوند و در راستای نیازهای صنعت و جامعه باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران مشکل دوم در انجام پژوهش‌های دانشجویی را موضوع بودجه‌های این پژوهش‌ها و حمایت از آن‌ها دانست و گفت: ما می‌خواهیم در دانشگاه تهران، حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را تا ۱۰ برابر افزایش دهیم، ولی این حمایت باید هدفمند باشد.

وی افزود: جدولی طراحی کردیم که در آن میزان حمایت‌ها ذکر شده است. برای مثال اگر مطالعه به سمت مسئولیت‌پذیری اجتماعی برود، در کارهای بین‌رشته‌ای باشد یا تعاملات اساتید را تقویت کند، گرنتی از صنعت بگیرد و موضوعات پایان‌نامه‌ها طبق الگویی باشد که با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند، حمایت‌ها متفاوت هستند.

فکور ثقیه در مورد تجربه دانشگاه تهران در خصوص پیگیری هدفمند بودن مطالعات اساتید، گفت: ما در دانشگاه تهران طرح‌های جامعی که اساتید ارائه می‌دهند را خیلی جدی پیگیری می‌کنیم.

وی توضیح داد: ما تیم‌هایی را که با تفکرات سیستمی آشنا هستند، مستقر کردیم تا برنامه‌های جامعی را که اساتید ارائه می‌دهند، بررسی کنند و برای مثال استاد بتواند تحقیقاتش را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند و کنار هم قرار دهد و برای دانشجویان مختلف تعریف کند و بتواند نتایج آن‌ها را به صورت یک محصول ارائه دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *