شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

تجلیل اندیشمندان پاکستانی از اقدامات وحدت آفرین علامه سید نیاز حسین نقوی

تجلیل اندیشمندان پاکستانی از اقدامات وحدت آفرین علامه سید نیاز حسین نقوی

اندیشمندان اسلامی پاکستان از اقدامات وحدت آفرین مرحوم علامه سید نیاز حسین نقوی در زمینه گسترش دین و ارزش‌های اهل بیت(ع) در این کشور تجلیل کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در اولین سالگرد درگذشت مرحوم علامه  قاضی سید نیاز حسین نقوی، از علمای بزرگ و تأثیرگذار پاکستان، سمیناری به رسم یادبود از خدمات این عالم ربانی با  حضور علمای شیعه و سنی از جمله آیت‌الله حافظ سید ریاض حسین نجفی، رئیس وفاق المدارس شیعه، جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور، صاحبزاده ابوالخیر زبیر، رئیس شورای همبستگی ملی، علامه افتخاری حسین نقوی، رئیس بنیاد امام خمینی(ره) و علامه محمد افضل حیدری، سرپرست مدرسه علمیه المنتظر در مدرسه علمیه المنتظر در لاهور، برگزار شد.

سخنرانان هر یک با تبیین زوایای مختلفی از زندگی مرحوم علامه نیاز حسین نقوی، از اقدمات ایشان در تقویت وحدت بین المسلمین در پاکستان و همچنین، خدمات مرحوم در گسترش دین و ارزش‌های اهل بیت(ع) در پاکستان و دیگر کشورهای جهان تجلیل به عمل آوردند.

آیت،الله حافظ سید ریاض حسین نجفی، رئیس وفاق المدارس شیعه پاکستان گفت: مرحوم علامه سید نیاز حسین نقوی به مدت ۲۵ سال در ایران عهده دار قضاوت بود و در طول این سنوات از ایشان به عنوان بهترین قاضی تجلیل به عمل آمد.

وی با بیان اینکه مرحوم نقوی از علمای حق گو پاکستان بود، افزود: ایشان در مقابل حاکمان مختلف پاکستان نیز از بیان حقیقت ابایی نداشتند و به صورت صریح و روشن سخنان حق گویانه خود را بیان می کردند.

جعفر روناس، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاهور، وفات این عالم بزرگ را خسارتی عظیم و حادثه و مصیبتی بزرگ برای ملت پاکستان دانست و گفت: ایشان عالمی با وقار و اهل خیر و خوبی برای همه، همراه با احترام متقابل در راه حل مسایل بین مذاهب بودند.

وی افزود: آن مرحوم در همین جامعه المنتظر تشکیلات بسیار مفصلی ایجاد کردند که طلاب زیادی با امکانات فراوان به تحصیل و تبلیغ علوم دینی مشغول هستند.

روناس بیان کرد: علامه قاضی سید نیاز حسین نقوی مدیری مدبر و توانمند بودند که قریب به ۱۷ سال ریاست بزرگترین حوزه علمیه پاکستان را به عهده داشتند. در اتحادیه تنظیمات مدارس دینیه شامل وفاق المدارس العربیه، وفاق مدارس سلفیه، وفاق مدارس اهل سنت، رابطه المدارس و وفاق المدارس شیعه،  ایشان صاحب نفوذ و رای بوده و در جلسات با سران کشوری و حتی لشگری بر حفظ آزادی عمل و استقلال مدارس تاکید و پافشاری داشتند.

وی گفت: تحولات اساسی در حوزه علمیه جامعه المنتظر(عج) که بیش از نیم قرن قدمت دارد و همچنین، تأسیس مدارس در اسلام‌آباد، بلوچستان، نجف اشرف، دانمارک و ایتالیا از جمله خدمات ایشان است.

روناس یادآور شد: علامه قاضی سید نیاز حسین نقوی در زمان شهادت شهید سلیمانی، بزرگترین راهپیمایی و اجتماع اعتراضی را با بیش از ۱۵ هزار نفر شرکت کننده در لاهور برگزار کردند.

صاحبزاده ابوالخیر زبیر، رئیس شورای همبستگی ملی، ائتلافی از ۳۰ حزب شیعه و سنی نیز با تمجدید از اقدامات وحدت آفرین مرحوم علامه سید نیاز حسین نقوی در پاکستان گفت: ایشان در راستای وحدت، با علمای جریان‌های گوناگون اسلامی در پاکستان از جمله بریلوی‌ها، دیوبندی‌ها، مشایخ و اهل حدیث  رابطه‌ای گسترده و عمیق داشت.

در این سمینار، مولانا عنایت علی شاکر و حسین شیرازی از کانادا و مولانا ثقلین نقوی از تانزانیا، وفات علامه نیاز حسین نقوی را سانحه‌ای غیر قابل جبران برای ملت تشیع در پاکستان دانستند.

علامه محسن مهدی، مولانا شاهد حسین نقوی، علامه ظفر شهانی، مولانا حسنین موسوی، مولانا حسین نجفی، مشتاق جعفری، حافظ کاظم رضا نقوی و مولانا زمان حسینی نیز در این سمینار سخنرانی کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *