یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

جدیدترین جایگاه ایران در شاخص نوآوری جهانی/ رتبه اول ایرانی‌ها در ثبت علایم تجاری در جهان

جدیدترین جایگاه ایران در شاخص نوآوری جهانی/ رتبه اول ایرانی‌ها در ثبت علایم تجاری در جهان

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با تشریح موقعیت جمهوری اسلامی ایران در شاخص نوآوری جهانی ۲۰۲۰، گفت: ایران در منطقه از نظر نوآوری جهانی مانند تعداد”تقاضاهای ثبت علایم تجاری” پیشگام است و در جهان رتبه اول را دارد.

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، استاد دانشگاه شیراز و چهره ماندگار علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، موقعیت جمهوری اسلامی ایران در شاخص نوآوری جهانی ویرایش ۲۰۲۰ را تشریح کرد.

وی در این باره توضیح داد: براساس گزارش سازمان مالکیت معنوی که سازمان ناشر رتبه بندی شاخص نوآوری جهانی است ایران در بین ۱۰ کشور منطقه آسیای جنوبی و مرکزی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در این منطقه هندوستان دارای رتبه ۴۸، ایران ۶۷ و قزاقستان ۷۷ است. بعلاوه، ایران در میان ۳۷ کشور با درآمد متوسط رتبه ۱۹ را بدست آورده است.
وی ادامه داد: ایران در منطقه از نظر نوآوری جهانی مانند تعداد”تقاضا های ثبت علایم تجاری” پیشگام است و در سطح جهان دارای رتبه اول است و آنگاه ترکیه، عربستان ‌سعودی و قطر به ترتیب از رتبه های ۱۷، ۱۱۰ و ۱۲۵ را دارند.

این استاد دانشگاه شیراز و چهره ماندگار علمی کشور افزود: ایران در شاخص “سرمایه انسانی و پژوهش” شامل سهم فارغ التحصیلان علوم پایه و مهندسی نسبت به کل فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقام سوم و از نظر ثبت‌نام دانشجویی در موسسات آموزش عالی در جایگاه سی ام قرار دارد.
وی ادامه داد: در همین شاخص، یعنی ثبت‌نام دانشجویی در دانشگاه ها، کشور های منطقه مانند عربستان سعودی و کویت به ترتیب موفق به کسب رتبه های ۳۲ و ۵۴ شده‌اند.
به گفته وی، کل رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی ۶۷ است. رتبه ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۱ بود. ایران طی سه سال متوالی در میان ۱۰۰ خوشه برتر علوم و فناوری رتبه ۴۳ را از آن خود کرده است. این ۱۰۰ خوشه برتر تنها در ۲۱ کشور جهان قرار دارد که ۶ خوشه آن شامل برزیل، چین، هندوستان، ایران، ترکیه و روسیه جزو اقتصاد های با درآمد متوسط اند.

*ایران برای توسعه فناوری و نوآوری آمادگی کافی دارد

استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: شاخص ها نشان می دهد که ایران برای توسعه فناوری و نوآوری آمادگی کافی دارد. تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران در بین خوشه های برتر علوم و فناوری گرچه در گروه کشور های با درآمد متوسط قرار دارد اما نسبت به برلین، زوریخ، بنگالور، دهلی، لوزان، وین، استانبول، سائو پولو، آنکارا و بمبئی پیش افتاده است.
وی یادآور شد: شاخص نوآوری جهانی توسط سازمان مالکیت معنوی جهانی منتشر می شود.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *