جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

خوشنویسان اصفهانی از آفتاب نوشتند

خوشنویسان اصفهانی از آفتاب نوشتند

ویژه برنامه «سوگ آفتاب» به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) به همت حوزه هنری اصفهان در عمارت سعدی برگزار شد.

به گزارش  مهر، مجتبی شاه مرادی، رئیس حوزه هنری اصفهان در ویژه برنامه «سوگ آفتاب» به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) ضمن این ایام اظهار داشت: انقلاب اسلامی به عنوان فصل جدید تاریخ کشور محصول قیام امام خمینی (ره) بوده است.

وی افزود: ما بر این باور بودیم که با توجه به ابعاد و وجوه مختلف شخصیت امام خمینی (ره)، برگزاری آئین سوگواری برای بنیانگذار انقلاب اسلامی در حوزه هنری باید متفاوت با دیگر مراسم‌ها باشد؛ برهمین اساس و به همت جمعی از هنرمندان خوشنویس و تذهیب گر سه اثر به پاسداشت شخصیت حضرت امام خمینی تولید شد.

تولید آثار هنری و پنهان کردن آن‌ها در گنجینه‌ها ظلم به آثار هنری و هنرمندان است

شاه مرادی در ادامه گفت: بُعد عرفانی شخصیت امام خمینی (ره) برای افرادی که با این وجه از شخصیت ایشان آشنایی دارند شگفتی‌آور است و بسیاری از اشعار مشهور بین مردم منسوب به امام خمینی (ره) است.

رئیس حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه تولید این گونه آثار و پنهان کردن آن‌ها در گنجینه‌ها ظلم به آثار هنری و هنرمندان است، افزود: عزم ما بر این بوده که این آثار به چرخه بستر هنری استان برسند و همزمانی برگزاری رویداد «خطوط خاموش» و «سوگ آفتاب» در همین راستا بوده است.

در ادامه فروغی، مدیر امور فرهنگی روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان ذیل مسئولیت اجتماعی خود تلاش می‌کند کمک‌ها و مساعدت‌هایی را به رویدادهای فرهنگی، هنری اصفهان داشته باشد.

وی افزود: کمک و مساعدت در تکمیل و افتتاح ورزشگاه نقش جهان، بازسازی سینماهای اصفهان، مصلی بزرگ امام خمینی و خدمت‌رسانی به جامعه در دوران همه گیری کرونا از جمله نقش‌آفرینی فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت اجتماعی است که با هدف تحقق شعار «فولاد مبارکه تنها یک صنعت نیست» انجام شده است.

در ادامه این مراسم از سه اثر خوشنویسی از اشعار امام خمینی (ره) که توسط مجتبی شریفی، محسن سلیمانی و علی خیری تحریر و توسط زهرا جعفری تذهیب شده است، رونمایی شد.

مصرع‌های «پرده بردار ز رخ چهره گشا ناز بس است»، «غلام همت جام شراب ساقی باش» و «آن کیست که از می وصالت نچشید» از اشعار امام توسط این هنرمندان خوشنویسی شده‌اند.

نباید هنر به پای جریانات سیاسی ذبح شود

مجتبی شریفی هنرمند خوشنویس ضمن اظهار خوشحالی از برگزاری این مراسم گفت: امیدواریم دیگر هنرمندان خوشنویس هم اشعار زیبای امام خمینی (ره) را تحریر کنند و مردم از دیدن هنر آن‌ها و اشعار ناب امام (ره) لذت ببرند.

محسن سلیمانی مدیر خانه خط حوزه هنری اصفهان هم با اشاره به اهمیت حوزه معرفت و ضرورت پرداخت بیشتر به آن تصریح کرد: نباید هنرمندان و بزرگان فرهنگی و معرفتی را به پای بازی‌ها و جریانات سیاسی ذبح کرد چرا که حوزه معرفت فارغ از نگاه‌های سیاسی از مهم‌ترین ارکان فرهنگ و تمدن جامعه است.

هنر خوشنویسی عصاره فرهنگ و تمدن کشور است

علی خیری، دیگرهنرمند خوشنویس هم با اشاره به اینکه هنر خوشنویسی عصاره فرهنگ و تمدن کشور است، گفت: زحمات هنرمندان، شاعران و اندیشمندان در هنر خوشنویسان ظهور و بروز پیدا کرده است.

وی در توضیح اثرخود گفت: این تابلو با خط نستعلیق کمال‌یافته دوران قاجار تحریر شده که خصوصیت آن کتیبه‌نگاری، استفاده از قلم درشت و صلابت در خط است، این خط در ابتدا در کتیبه و معماری سنتی ایرانی به کار می‌رفت و درحال حاضر تنها برای نوشتن تابلوها استفاده می‌شود.

خیری افزود: در تحریر این آثار از مرکب مرغوب ایرانی استفاده شده که ماندگاری اثر را به شرط نگهداری در شرایط مطلوب، ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال تضمین می‌کند.

گفتنی است، این آثاردر گالری حوزه هنری به نمایش گذاشته شده، همچنین طبق روال حرفه‌ای شناسنامه آثار شامل اطلاعات اثر به امضای هنرمندان رسیده و همراه اثرهنری نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *