جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

دیار قومس در سوگ نبی است/ دل‌های بی‌قرار عاشقان آل الله(ع)

دیار قومس در سوگ نبی است/ دل‌های بی‌قرار عاشقان آل الله(ع)

 همزمان با سالگرد وفات پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع)، استان سمنان جامه سیاه عزاداری بر تن کرد و مساجد و تکایا میزبان خیل عزاداران نبوی شدند.

خبرگزاری مهر: استان سمنان در روزهای پایانی ماه صفر و همزمان با فرا رسیدن سالگرد ارتحال پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع) غرق در سوگواری و ماتم شد. مساجد و تکایا از شب گذشته میزبان خیل عزاداران نبوی و حسنی هستند و روضه‌های دهه آخر ماه صفر در خانه‌های مردم برگزار می‌شود.

این روزها همچنین شاهد برقراری رسم روضه‌های صبحگاهی در منازل مردم هستیم روضه‌هایی که از شش صبح آغاز و تا قبل از ساعت اداری به اتمام می‌رسد تا مردم بتوانند بر سرکارهایشان حاضر هستند. از دیگر رسوم این ایام در استان سمنان باید به اطعام نبوی و حسنی اشاره کرد.

سوگواری برای آل الله (ع)

چند روز اخیر  اطعام نیازمندان در جای جای استان سمنان به یاد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و در رثای پیامبر (ص) انجام شد و مردم نیک‌اندیش استان نشان دادند که در مواسات و همدلی، بار دیگر پیشگام هستند. یکی دیگر از رسومی که این روزها بسیار در استان سمنان دیده می‌شود، حلیم پزان است.

حلیم غذایی است که بیشتر در وفات پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع) تهیه می‌شود روزی که ۴۸ روز از شهادت امام حسین (ع) می‌گذرد و به همین دلیل در برخی نقاط استان سمنان مانند شاهرود، دامغان و میامی به آن چهل و هشتم می‌گویند.

حلیم چهل و هشتم از جمله مراسم و نذوراتی است که قدمت زیادی نیز دارد و مردم به آن بسیار اعتقاد دارند در سطح شهرهای استان محله به محله و خیابان به خیابان خانه‌هایی هستند که دیگ‌های حلیم را بار گذارده‌اند و امروز صبح بین دوستان و آشنایان و نیازمندان توزیع کردند.

نذورات و اطعام

حلیم چهل و هشتم اما در برخی معابر به صورت تجمیعی نیز طبخ می‌شود به این صورت که در یک محله زمینی خالی و یا خاکی پیدا و در آن دیگ‌های متعددی بر پا می‌شود تا تعداد بیشتری از مردم در این خان طعام، بهره مند شوند. مشکلات اقتصادی و مسائلی مانند گرانی هر چند اثر خود را بر این نوع نذورات گذاره اما هرگز باعث کم رنگ شدن آن نشده است.

هر کس این روزها نذری دارد کسی شفائی می‌خواهد دیگری گوشه چشمی کسی این روزها به دنبال قبولی در آزمون است و دیگری برای بخت دختر و پسر خود دعا می‌کند همه اما یک هدف مشترک دارند و آن هم این است که بتوانند گوشه چشمی از آل الله (ع) را همراه زندگی خود داشته باشند.

مردم این روزها نذر می‌دهند، برخی که نمی‌توانند حلیم درست کنند، شله زردی می‌پزند و به رسم مردم استان سمنان رویش را با نام ائمه اطهار (ع) تزئین می‌کند تا هر کس بتواند ارادت خود را به آل الله (ع) و اهل بیت (ع) نشان دهد.

تقارن‌های معنوی

این روزها اما تقارن ویژه‌ای هم دارد تقارن با اول مهر، تقارن به حَوِل حالَنا در فصلی دیگر در پاییز، این روزها تقارن زیاد است و دیگری‌اش هفته دفاع مقدس؛ یاد سه هزار شهید استان سمنان آن هم زمانی که این استان بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت نداشت و این یعنی مردم استان سمنان با شهادت بیگانه نیستند مردم این استان شهید فراوان تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و تقریباً در این استان خانواده‌ای را پیدا نمی‌کنی که به دست کم یک شهید انقلاب یا دفاع مقدس و … پیوند خویشاوندی نخورد.

تقارن دیگر اما ایام کنونی است روزهایی که عده‌ای قصد دارند تا بند علفت این مردم با انقلاب شأن را از هم ببرند آن هم با فریب کاری و نیرنگ اما مردم حاضر هستند این مردم عاشق هستند این مردم نمی‌گذارند که آسیبی به انقلاب شأن وارد شود این مردم آل الله (ع) را دارند و از هیچ نمی‌ترسند.

ویژه برنامه‌های ارتحال پیامبر (ص) و امام حسن (ع) و همچنین شهادت امام رضا (ع) نیز در استان سمنان در حال برگزار است یکی اعلام کرده کارشناس برنامه سمت خدا را برای سخنرانی وعده کرده است دیگری می‌گوید از یک مداح کشوری دعوت کرده تا مرثیه سرایی کند آن یکی می‌گوید اجرای پرفورمنس نمادین ارتحال پیامبر (ص) را به نمایش خواهد گذاشت و هر کس سعی دارد و در این خوان معرفت، برای خود سهمی داشته باشد. این مردم چه خوب می‌دانند که این روزها چقدر با اهمیت است روزهای پایانی ماه صفر…

خادمان رضا (ع)

شاهرودی‌ها و دامغانی‌ها دیروز در مراسم تشییع شهید گمنام حضور پیدا کردند تا همه چیز برای عشق بازی شأن با خدای منان کامل شود امروز مردم گرمسار هم تشییع شهید دارند. شهید بسیجی محمد حسین سروری که ناجوان مردانه در اغتشاشات اخیر شهید شد، امروز بر دستان مردم متدین گرمسار، تشییع و به خاک سپرده خواهد شد تا این ایام هم بدون ذکر نام شهدا، نگذرد. این مردم گویا با شهادت عجین هستند.

این روزها اما یک تقارن زیبای دیگر هم برای مردم استان سمنان مردم دیار المرحمه رخ داده و آن هم حضور زائران رضوی در این استان است. زائرانی که بعضاً به دلیل ازدحام جمعیت زائران، در پارک‌ها و میادین شهر در چادرها می‌خوابند و مردم استان برایشان اطعام می‌برند و آنان را یاری می‌رسانند آن هم خودجوش؛

این مردم خادم الرضا (ع) هستند و می‌دانند که خادمی امام شأن فقط کار در کفش داری نیست می‌دانند که اگر جای پارکی برای یک خودروی زائر نگه دارند هم خدمت به زائران رضوی کرده‌اند. این مردم سرمه خدمت به زائران را توتیای چشم شأن کرده‌اند مردمی که عزاداری امام حسن (ع) امام رضا (ع) و پیامبر (ص) هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *