چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - Wednesday 01 May 2024

رئیس دانشگاه تهران: شعار سال با فروش محصولات داخلی در بازار جهانی محقق می‌شود

رئیس دانشگاه تهران: شعار سال با فروش محصولات داخلی در بازار جهانی محقق می‌شود

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه باید زنجیره دانش، نوآوری و فناوری، مهم‌ترین گام در سال 1400 باشد، گفت: برای تحقق شعار سال جدید کشور نیازمند بازار بین‌المللی برای تأمین مواد اولیه و فروش محصولات داخلی هستیم.

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه فعال شدن تولید در کشور باید در رأس کار همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی قرار گیرد، گفت: مهم ترین کاری که تولید را در کشور فعال می‌کند، ایجاد بازار بین المللی است به طوری که با ایجاد بازار اقتصاد در راستای تولید از فضای دلالی خارج می شود و یک ارزش افزوده در اقتصاد پدیدار می شود. در واقع بازار جهانی به سوی محصولات باز خواهد شد که نمونه بارز آن کشور چین است.

وی افزود: باید سرمایه های کشور از قالب دلالی خارج شود و تولیدات با نوآوری و کیفیت همراه شده و به یک محصول ارزش آفرین تبدیل شود چراکه تولید رقابتی پس از ایجاد بازار بین المللی می تواند چرخ دنده های اقتصاد کشور را با سرعت بیشتری بچرخاند.

نیلی احمد آبادی تصریح کرد: برای رسیدن به کیفیت بالا در محصولات و همچنین ایجاد فضای رقابتی در تولیدات داخلی باید همکاری نهادها و دستگاه های تولیدی با مراکز علمی در راستای ارتقای نوآوری در محصول با قدرت بیشتری انجام شود. در واقع باید صنایع تولیدی کشور به سمت دانشگاه ها بیایند البته باید به این نکته اشاره کنم که دانشگاه ها هم نیز نیازمند تجهیزات و تأمین مالی هستند.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: حرکت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی به سمت بازار یک زنجیره دانش، نوآوری و فناوری را ایجاد می‌کند که نیازمند حمایت یکدیگر هستند؛ از طرفی خیلی از مقررات در کشور، ورود سرمایه را برای وارد شدن به بازار نگران می کند که این یک خلأ جدی محسوب می‌شود چراکه به محض اینکه یک تولیدی شروع به کار می‌کند برخی ارگان‌ها با مقررات مختلف باعث کندی تولید می شوند.

وی ادامه داد: اکنون زنجیره تولید در کشور ناپیوسته است و تا زمانی که بازار بین المللی ایجاد نشود حلقه تولید کامل نخواهد شد به طور مثال شرکت های خودروسازی با هر کیفیتی به تولید خودرو می‌پردازند اما اگر بازار جهانی به وجود آید دیگر هر محصول بی کیفیتی تولید نخواهد شد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *