دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - Monday 20 May 2024

سلول‌های کوچکی که دنیای ارتباطات را گسترده‌تر می‌کنند

سلول‌های کوچکی که دنیای ارتباطات را گسترده‌تر می‌کنند

برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نیاز به یک بستر اینترنتی باکیفیت است و ناگزیر باید به سمت توسعه هر چه بیشتر نسل پنجم شبکه در کشور حرکت کنیم.
به گزارش فارس، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز از توسعه نسل پنجم موبایل خبر داد و می‌گوید: « در بحث توسعه ارتباطات موبایلی، نسل پنجم را در دستور کار قرار داده ایم و هفته آینده تعداد سایت‌های نسل پنجم کشور را به بیش از 1500 سایت برسانیم که هدف گذاری ما برای امسال پوشش 10 درصدی است و تعداد سایت ها به بیش از 5 هزار می‌رسد.» اما چرا توسعه نسل پنجم تلفن‌های همراه اهمیت دارد و باید تعداد سایت‌های آن روز به روز بیشتر شود؟بسیاری از ما طی سال‌های گذشته واژه 5G را شنیده‌ایم، این قابلیت امروزه در برخی از گوشی‌های موجود در بازار نیز وجود دارد، برخی کشورها همچون عربستان سعودی، کره جنوبی، استرالیا، تایوان، کانادا و ….. نیز به کاربران خود اینترنت بر بستر 5G ارائه می‌کنند. اپراتورهای ایرانی و در راس آن سازمان رگولاتوری طی چند سال گذشته در تلاش هستند تا این خدمت را در کشور توسعه دهند. احتمالا طی یک دهه پیش رو استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور و به روز رسانی شده نیازمند اینترنتی با ویژگی‌های خاص خواهند بود. بسیاری از کسب و کارهای مجازی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، متاورس و صنایع خرد و کلان نیازمند ارتباطات بیسیم شبکه تلفن همراه هستند که باید سرعت بالا، پایداری بیشتر و تاخیر کمتری داشته باشد و این نیاز تنها از طریق نسل پنجم اینترنت برآورده می‌شود.

نسل چهارم پایه و اساس توسعه‌ی شبکه اینترنت 5G

امروزه در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران از شبکه 4G برای برقرار ارتباط اینترنتی استفاده می‌شود و ما آن را تحت عنوان LTE می‌شناسیم و این فناوری پایه و اساس توسعه‌ی شبکه اینترنت 5G است، با این تفاوت که در نسل چهارم معمولا دکل‌ و سایت‌های اینترنت در مسافت‌های طولانی نصب می‌شود اما در نسل پنجم برای دریافت سیگنال‌ها نیاز به سلول‌های کوچک در مسافت‌های نزدیک به هم استفاده می‌شود. این نزدیکی سایت‌ها به یکدیگر موجب می‌شود تا تعداد کاربران افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر میزان کندی و اختلال در اینترنت همراه کاهش یابد. در توضیح ایم ویژگی، امیر لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سال گذشته گفته بود: « تعداد کابران فعال در محدوده جغرافیایی که تحت پوشش نسل‌های مختلف اینترنت قرار می‌گیرند با یکدیگر فرق دارد، در نسل چهارم، در هر کیلومتر مربع حدود 4هزار گوشی هوشمند می‌تواند خدمات بگیرد اما در نسل پنجم این رقم 1میلیون نفر در هر کیلومتر پشتیبانی می‌شود به همین دلیل یکی از فناوری‌هایی است که مورد استقبال اینترنت اشیا مورد استقبال قرار گرفته است.»این یعنی در مسیر حرکت و جایجایی میزان اختلال یا قطع اینترنت بسیار کم است، کاربر همزمان می‌تواند از خدمات بین 2 سایت نسل پنجم که در نزدیکی یکدیگر نصب شده‌اند استفاده کند، البته این اتفاق نیازمند یک عزم جدی است، در حقیقت باید زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به اینترنت 5G فراهم شود تا اپراتورها خدمات لازم را ارائه کنند.
در همین راستا نیز رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرده بود: سرویس 5G نیازمندی‌هایی دارد که زیرساخت اصلی آن فرکانس است، این سرویس در باندهای فرکانسی مختلفی ارائه می‌شود، در باند فرکانسی پایین که زیر هزار مگاهرتز است و ضریب نفوذ و پوشش ان بسیار گسترده است، معمولا تا 100 کیلومتر با یک سایت می‌توان پوشش داد اما اگر قرار باشد فناوری فایو جی را در این سایت ارائه کنیم با محدودیت سرعت مواجه خواهیم شد که حداکثر 300 مگابیت بر ثانیه اسمی و در عمل بین 50 تا 200 مگابیت بر ثانیه خواهد بود؛ به همین دلیل هم بسیاری از کشورها این فناوری را در این بستر ارائه نمی‌کنند.خبر امروز وزیر ارتباطات نیز حکایت از یک جهش به سمت نسل جدید اینترنت همراه است که در صورت تحقق می‌تواند بخش مهمی از نیاز کاربران، بخش‌های خصوصی و حمل و نقل را پوشش داده و دریچه‌ای از یک سرعت قابل قبول را به مشترکین خود ارائه کند

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *