دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

مخالفت مردم با برگزاری چهارشنبه‌سوری در شرایط کرونایی

مخالفت مردم با برگزاری چهارشنبه‌سوری در شرایط کرونایی

*پاسخ‌های مخاطبان نشان می‌دهد ۵۲.۱ درصد «اصلا» با مخاطرات برگزاری آیین‌های چهارشنبه آخر سال موافق نیستند.«برخورد قاطع قضایی با فروشندگان مواد محترقه غیرمجاز» با ۳۲.۱ درصد و «افزایش آگاهی عمومی از خطرات» با ۲۱.۲ درصد از دیگر مواردی بود که مخاطبان به آن رای داده بودند.

نتایج افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان داد بیش از ۵۰ درصد از پاسخگویان با برگزاری آیین‌های چهارشنبه آخر سال در شرایط کرونایی موافق نیستند. همچنین ۴۶.۷ درصد «تامین نقاط مشخص و امن برای برگزاری مراسم» را بهترین راهکار برای کاهش آسیب‌های ناشی از مراسم چهارشنبه آخر سال می‌دانند.

به گزارش ایرنا، چهارشنبه‌سوری نام جشن باستانی ایرانیان است که در غروب آخرین سه‌شنبه‌ پیش از نوروز برگزار و هر ساله مردم زیادی را به خیابان‌ها می‌کشاند.
اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا هفته گذشته افکارسنجی آنلاینی را به موضوع چهارشنبه آخر سال اختصاص داد. پرسش ‌ای این نظرسنجی در روزهای ۲۰ تا ۲۶ اسفندماه روی سایت ایرنا قرار گرفت که افزون بر پنج هزار و ۵۰۰ نفر نظر خود را ثبت کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در افکار سنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست بهترین راهکار کاهش آسیب‌های ناشی از مراسم چهارشنبه آخر سال را اعلام کنند. براین اساس ۴۶.۷ درصد پاسخگویان «تامین نقاط مشخص و امن برای برگزاری مراسم» را بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز آسیب‌های جسمی و مالی دانستند.
«برخورد قاطع قضایی با فروشندگان مواد محترقه غیرمجاز» با ۳۲.۱ درصد و «افزایش آگاهی عمومی از خطرات» با ۲۱.۲ درصد از دیگر مواردی بود که مخاطبان به آن رای داده بودند.

در این افکارسنجی، سه پرسش «تا چه میزان با برگزاری آیین‌های چهارشنبه آخر سال در شرایط کرونایی و دیگر مخاطرات آن موافقید؟»، «با توجه به شرایط موجود ترجیح می‌دهید مراسم چهارشنبه آخر سال چگونه برگزار شود؟» و «بهترین راهکار کاهش آسیب‌های ناشی از مراسم چهارشنبه آخر سال چیست؟» مطرح شد.

نتایج نشان داد، ۵۰.۹ درصد پاسخگویان ترجیح می‌دهند مراسم چهارشنبه آخر سال «به صورت مجازی» برگزار شود. ۴۹.۱ درصد نیز «برگزاری محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی» را ترجیح می‌دهند.

پاسخ‌های مخاطبان نشان می‌دهد ۵۲.۱ درصد «اصلا» با مخاطرات برگزاری آیین‌های چهارشنبه آخر سال موافق نیستند. ۲۵ درصد میزان موافقت خود را «زیاد» و ۱۳.۴ درصد «تاحدی» ‌اعلام کردند.
همچنین ۹.۵ درصد میزان موافقت خود را با برگزاری آیین‌های چهارشنبه آخر سال در شرایط کرونایی و دیگر مخاطرات آن «کم» ‌بیان کردند.

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاع‌رسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوع‌ها و مسائل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستین‌بار در تارنمای اصلی خود راه‌اندازی کرد.

ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تا کنون توانسته دیدگاه‌ها و مطالبات عمومی را در ۲۰ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوع‌های مختلف از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، محدودیت‌های کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیت‌های کرونایی، هتک حرمت مسئولان، افزایش پهنای باند، انتخابات ۱۴۰۰، بازارهای مالی، انتخابات شوراها و چهارشنبه آخر سال مطرح کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *