دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

معرفی درمان جدید برای از دست دادن بویایی ناشی از کرونا

معرفی درمان جدید برای از دست دادن بویایی ناشی از کرونا

یک مطالعه جدید درمان امیدوارکننده‌ای را برای بازگرداندن حس بویایی در بیماران مبتلا به کووید-19 طولانی مدت ارائه می‌دهد.

به گزارش فارس به نقل از نوروساینس، دانشمندان اثربخشی یک روش کم تهاجمی، را در درمان اختلال حس بویایی بیماران کرونا بررسی کردند. اختلال در بویایی وضعیتی است که تا 60درصد از بیماران کووید-19را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این روش شامل تزریق ماده بی حس کننده به گانگلیون ستاره ای گردن برای تحریک سیستم عصبی است. نتایج اولیه بهبود قابل توجهی را در بیماران نشان داد و در بسیاری از آنها تقریباً علائمی مانند اختلال بویایی برطرف شد.

این روش کم تهاجمی است، کمتر از 10 دقیقه طول می کشد و نتایج مثبتی از جمله کاهش اختلال بویایی را نشان داده است.

بر اساس نتایج این تحقیقاتی که هفته آینده در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی ارائه خواهد شد، محققان ممکن است با استفاده از یک روش حداقل تهاجمی هدایت‌شده با تصویر، بتوانند حس بویایی را در بیمارانی که مدت‌ها از کووید رنج می‌برند بازیابی کنند.

بویایی پریشی، وضعیتی که در آن حس بویایی دیگر به درستی کار نمی کند و یکی از علائم شناخته شده کووید-19 است. در حالی که حس بویایی بیشتر بیماران با گذشت زمان بهبود پیدا می کند، برخی از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از ابتلا، علائم اختلال بویایی را دارند که بر اشتها و کیفیت کلی زندگی افراد تأثیر منفی می‌گذارد.

«آدام سی زوگا» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «بویایی پریشی پس از کووید شایع است و بیماران بر اثر آن ممکن است نسبت به غذاها و نوشیدنی هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند اظهار بیزاری کنند.»

این اتفاق می تواند بر ادراک بویایی نیز تأثیر بگذارد و برخی از بیماران ممکن است بوی‌های بد یا خوشایندی را تشخیص دهند که در محیطشان نیست.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *