دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

نوری: نظر ما در طرح رتبه‌بندی معلمان بر کیفی‌سازی است نه کمی‌گرایی

نوری: نظر ما در طرح رتبه‌بندی معلمان بر کیفی‌سازی است نه کمی‌گرایی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای رتبه‌بندی معلمان مورد توجه است و نظر ما بر کیفی‌سازی این طرح است نه کمی‌گرایی گفت: در بخش دانش‌بنیان یک و نیم میلیون یورو برای آموزش دانش‌آموزان و معلمان اختصاص یافته است.

به گزارش فارس از همدان، یوسف نوری ظهر امروز در شورای اداری استان ضمن گرامیداشت دهه کرامت اظهار کرد: باید در راستای جامعه دانش‌بنیان گام برداشت که البته نظام تعلیم و تربیت در این مسیر، گرانیگاه این حرکت مقدس است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نقش معلم را دو گونه ترسیم کردند و فرمودند تدریس توسط معلم و دیگر معلمی در مدرسه گفت: ارزش نقش دوم معلم ارزش مضاعف و ویژه است چراکه این فرد مهمترین سرمایه‌های کشور را در اختیار دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان ذخایر راهبردی ما هستتد چراکه اگر آنها حرکت کنند تمدن اسلامی شکل می‌گیرد و این تمدن شکوفا می‌شود عنوان کرد: باید به این عنصر جامعه توجه جدی داشت.

وی با بیان اینکه از سال ۸۱ تا سال ۸۵ تلاش و بازگشت سرمایه به این نهاد بررسی شد که نرخ بازگشت آن و ارزش افزوده آن بیشتر از ۱۰ درصد نیست گفت: ارزش افزوده آموزش و پرورش بعد از معدن بالاترین ارزش افزوده است که در فضاهای مختلف تجلی می‌یابد.

نوری با اشاره به اینکه ۸۵ درصد فارغ‌التحصیلان مدارس فنی جذب بازار می‌شوند یادآور شد: آموزش‌های مختلف دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف دستاوردهای زیادی برای جامعه  خواهد داشت در حالی که ما از این مسئله غافل می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه در این فضاست که رهبری فرمودند هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است ادامه داد: باید فرهنگسازی صورت گیرد که نقش آموزش و پرورش حتی در عرصه تولید و دانش‌بنیان نیز اثرگذار بوده و محل شکل‌گیری خیلی از این موارد در آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش  با تاکید به اینکه یکی از اقدامات ما در سند تحول بنیادین این بوده که حضور موثری در فضای دانش‌بنیان داشته باشیم افزود: اگر تربیت دانش‌آموزان در مدرسه در حوزه دانش‌بنیان رخ دهد کار بهتر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه غیر حضوری شدن مدارس در ایام کرونا در کشور به صورت افراطی رخ داد که برای رفع این مشکل تلاش زیادی انجام شد اضافه کرد: خدا را شاکریم مدارس باز شدند چراکه دانش‌آموزان دچار مشکل و جاماندگی تحصیل شده بودند که برای رفع آن از ابتدای تیرماه کلاس‌های جبرانی برگزار می‌شود.

نوری رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم جذب نیرو و بازنشستگی معلمان کمبودهایی رخ داده که اقداماتی در رفع مشکل صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر استخدامی را وارد چرخه کردیم تصریح کرد: تعیین تکلیف‌های مجلس در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این نزدیک به ۱۵ هزار نفر دانشجوی سال چهارم دانشگاه فرهنگیان داریم که کارورزی خود را در مدارس انجام خواهند داد و ۲۵ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی نیز داریم که از آنها بهره خواهیم برد.

از ابتدای مهرماه برای دانش آموزان دو وعده تغذیه مناسب در نظر می‌گیریم

وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه سال گذشته ۷۱ هزار نفر بازنشسته فرهنگی داشتیم که امسال این تعداد بیشتر خواهد شد گفت: اگر می‌توانستیم از برنامه‌های متنوع خارج از مدرسه استفاده می‌کردیم وضعیت بهتری داشتیم اما متاسفانه خانواده‌ها از این فضا می‌ترسند در حالی که اگر این اتفاق رخ می‌داد شرایطی بهتری را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه برخی از چالش‌های دیگر هستند که می‌توان به ساخت فضای فیزیکی برای دانش‌آموزان و همکاران اشاره کرد بیان کرد: ۶ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌ها اختصاص یافته و استفاده از ظرفیت خیرین و دو برابر کردن آن از ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۷ هزار میلیارد تومان مورد توجه بوده است.

نوری با بیان اینکه درباره دانشگاه فرهنگیان نسبت دانشجو به استاد بیش از ۹۰ به یک است ادامه داد: درخواست جذب هیات علمی را دادیم تا وارد چرخه شوند و مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه برای دانش آموزان دو وعده تغذیه مناسب در نظر می‌گیریم که نباید قطع می‌شد یادآور شد: احیای پژوهشسراها و اردوگاه‌ها نیز مورد توجه است.

وزیر آموزش و پرورش از توجه به مسئله رفاهی معلمان و نیز بیمه و درمان این قشر سخن گفت و افزود:  اجرای رتبه‌بندی معلمان مورد توجه است و نظر ما بر کیفی‌سازی این طرح است نه کمی‌گرایی.

وی بیان کرد: به نظر می رسد کار طرح در کمیسیون تمام شده و پس از آن در دولت تصویب و اجرا شود و معلمان مطمئن باشند طرح از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ اجرایی شده است.

نوری گفت: برخی قصد دارند به گونه‌ای رفتار کنند که گویی این ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار معلم کشور دست به اعتراض زده‌اند در حالی که طرح رتبه‌بندی اصلاح شده و اعتبارات آن افزایش هم داشته است.

وی با تاکید بر اینکه اگر رتبه‌بندی به هدف اصلی خود برسد افزایش آن خیلی راحت تر خواهد بود گفت: در بخش دانش‌بنیان یک و نیم میلیون یورو برای آموزش دانش‌آموزان و معلمان اختصاص یافته و موسسات دانش‌بنیان نیز در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار می‌گیرد.

همدان تمام پروژه های مورد تعهد در حوزه مدرسه‌سازی را انجام داده است

وزیر آموزش و پرورش در جلسه دیگری و در جمع خیرین استان ضمن قدردانی از تلاش آنها اظهار کرد: خیرین خارج از کشور استان همدان جذب شوند تا در ارتقای فضای آموزشی گفت‌وگو انجام گیرد و کار را برای خیرین تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه همدان تمام پروژه های مورد تعهد در حوزه مدرسه‌سازی را انجام داده و این کار خیلی خوبی است گفت: در اصفهان ۳۲ هنرستان را اتاق اصناف و بازرگانی بازسازی کردند که می‌توان در همدان هم از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

در پایان سه نفر از خیرین در این جلسه تقدیر شدند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *