یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

همه دانش‌آموزان به فضای “شاد” دسترسی دارند؟

همه دانش‌آموزان به فضای “شاد” دسترسی دارند؟

*در مواردی معلم  مطلب درسی مربوطه را از آپارات یا سایتی دانلود و  آن را  برای دانش‌آموزان در این شبکه ارسال می‌کند که ممکن است برخی از آن مطالب درسی برای سال‌های گذشته بوده که درکتاب دانش‌آموز حذف شده است.

*برخی معتقدند ممکن است آموزش مدارس به سمتی  پیش برود که مشکل کم‌سوادی در کشور ایجاد شود که این امر تبعات سنگینی خواهد داشت و لازم است مسئولان هرچه سریع‌تر به این اقدام رسیدگی کنند تا هیچ یک از دانش‌آموزان این مرز و بوم آسیب نبینند.

 شبکه اجتماعی دانش‌آموزی (شاد) همانطور که از نامش مشخص است شبکه‌ای شاد به نظر می‌رسد اما در میان شادی خود برخی از دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها را به دلایل مختلفی درگیر کرده چراکه این شبکه فقط با گوشی هوشمند قابل متصل شدن است.

از سویی با شیوع کرونا ویروس و تعطیلی کسب و کارها برخی خانواده‌های دانش‌آموزان حتی توان خرید گوشی هوشمند برای بچه‌های خود را ندارند بنابراین با توجه به اینکه چند ماهی به پایان سال تحصیلی نمانده بعضی از خانواده‌ها دغدغه این امر را دارند که آینده تحصیلی فرزندانشان چه خواهد شد یا فرزندانشان امتحانات پایان ترم را چگونه سپری خواهند کرد.

برخی معتقدند ممکن است آموزش مدارس به سمتی  پیش برود که مشکل کم‌سوادی در کشور ایجاد شود که این امر تبعات سنگینی خواهد داشت و لازم است مسئولان هرچه سریع‌تر به این اقدام رسیدگی کنند تا هیچ یک از دانش‌آموزان این مرز و بوم آسیب نبینند.

از سوی دیگر در کنارش هستند دانش‌آموزانی که دسترسی به تلفن‌های هوشمند و اینترنت داشته و در فضای مجازی و به‌صورت آنلاین با معلمان در ارتباط هستند و از ظرفیت حداکثری برای یادگیری استفاده می‌کنند.

اما برخورداری تمامی دانش‌آموزان از کلاس درسی مجازی یا “اپیکیشن شاد” در راستای آموزش صحیح و با برنامه‌ریزی ضرورتی بوده که آموزش و پرورش باید به آن اهمیت دهد.

نمی‌توانم برای فرزندم گوشی هوشمند بخرم 

یکی از والدین دانش‌آموز مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه من یک کارگر روز مزد هستم، گفت: با توجه به اینکه  شیوع بیماری کرونا ما را خانه نشین کرده توان خرید گوشی هوشمند برای فرزندم را ندارم.

وی با بیان اینکه شبکه شاد  تبعیضی را بین دانش‌آموزان فقیر و غنی جامعه ایجاد کرده است، اظهار کرد: این شبکه برای دانش‌آموزان به خوبی برنامه‌ریزی نشده است.

این پدر مازندرانی تصریح کرد: در چند روز اخیر مدیر مدرسه فرزندم با من تماس گرفته و گفته اگر برنامه شاد را نصب نکنید به بچه شما مدرک نمی‌دهیم در حالی که الان با این شرایط یک گوشی هوشمند دست دوم حدود یک میلیون تومان می‌شود چطور بتوانم تهیه کنم؟.

وی تاکید کرد: وقتی غروب از سرکار به منزل می‌آیم با همان خستگی به آموزش درس غیرعلوم پایه بچه‌هایم می‌پردازم تا آن‌ها از درس خود عقب نیفتند اما با این حال نمی‌توانم دروس علوم پایه را به خوبی به آن‌ها آموزش دهم چراکه این درس‌ها حتما نیاز به یک معلم دارد.

او می‌گوید: اکثر دانش‌آموزان ابتدایی به بهترین حالت ممکن درس‌های خود را در کلاس یاد می‌گیرند اما نمی‌توانند در منزل آنچه که مورد قبول ما باشد بیاموزند چراکه در منزل فکرش درگیر است.

این پدر مازندرانی گفت: مسئولین حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند این است در این شرایط  تنها یک روز در هفته را برای تدریس دروس علوم پایه اختصاص دهند و دانش آموزان با رعایت فاصله اجتماعی به درس خود برسند که هم خانواده‌ها و هم دانش‌آموزان از حالت غمگینی و افسردگی آزاد شوند و یک فضایی شاد برای دانش‌آموزان فراهم شود.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه چند ماهی تا پایان سال تحصیلی نمانده لازم است مسئولین یک تصمیم جدی در این باره بگیرند که آسیبی به نظام آموزشی کشور وارد نشود.

یک زمان معین برای تدریس در شبکه شاد تعیین شود

یک معلم مازندرانی با اشاره به اینکه یک زمان معین برای تدریس در شبکه شاد باید تعیین شود، گفت: شبکه‌های مجازی که این روزها در کشور ما شکل گرفته کاربرد زیادی ندارند.

علی رمضان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات شبکه شاد اظهار کرد: یادگیری در کلاس ۴۰ نفره بهتر از سامانه شاد بوده است.

وی تصریح کرد: شبکه اجتماعی دانش‌آموزی که این روزها در کشور ما شکل گرفته کاربرد کمی دارند . در مواردی معلم  مطلب درسی مربوطه را از آپارات یا سایتی دانلود و  آن را  برای دانش‌آموزان در این شبکه ارسال می‌کند که ممکن است برخی از آن مطالب درسی برای سال‌های گذشته بوده که درکتاب دانش‌آموز حذف شده است.

این معلم مازندرانی با اشاره به اینکه هنوز برخی از دانش‌آموزان در این شبکه به دلایل مختلفی اضافه نشدند، گفت: در کلاسم دانش‌آموزانی هستند که به اینترنت دسترسی ندارند و حتی گوشی هوشمند در اختیارشان نیست که بخواهند در کلاس مجازی شرکت کنند .

رمضان‌پور گفت: این شبکه به تجدیدنظرهایی نیاز دارد تا بتواند با نتایج مثبتی همراه شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر در کشورهای پیشرفته مشاهده می‌شود که دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنند سیستم آموزشی آنها یک تبلت آموزشی و بسته‌های اینترنتی را در اختیارشان قرار داده است.

این معلم مازندرانی ادامه داد: در این شرایط واقعا خانواده‌هایی هستند که فقط کار می‌کنند که شکم خانواده خود را سیر نگه دارند و آبروی خود را در برابر دیگران حفظ کنند و حتی توان خرید گوشی هوشمند را برای فرزندانشان ندارند.

رمضان‌پور در پایان یادآور شد: اگر دانش‌آموزان در این برهه از زمان با رعایت فاصله اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی در مدرسه حضور یابند به نظر می‌رسد کاربردش بیشتر از شبکه شاد خواهد بود.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *