شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

چمران: مجوز ساخت قطار ملی صادر شد

چمران: مجوز ساخت قطار ملی صادر شد

رئیس شورای شهر تهران از صدور ساخت مجوز قطار ملی خبر داد و گفت:‌دولت با بودجه و اعتبار موافقت کرده و دستگاه‌های مربوطه هم نمونه ساخته شده قطار ملی را تأیید کردند.

به گزارش فارس، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران امروز سه‌شنبه 23 آبان 1402، در حاشیه صد و نود و دومین جلسه علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: به مناسبت روز کتاب و هفته کتابخوانی از مسؤولین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دعوت کردیم در ارتباط با اقدامات خود توضیحاتی ارائه کنند.

وی با بیان اینکه تعداد کتابخانه‌های شهرداری تهران در سطح شهر زیاد است، گفت: در برخی از موارد که دانش‌آموزان امتحان دارند برخی از کتابخانه‌ها شبانه‌روزی می‌شوند و رضایت عمومی دانش‌آموزان به ویژه کسانی که محل مناسبی برای درس خواندن ندارند، تأمین می‌شود.

چمران گفت: همچنین یک‌فوریت طرحی برای حسابرسان شورا و شهرداری داریم و بعد هم اساسنامه سازمان ورزش شهرداری تهران که از جلسه قبل باقی مانده بود مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص صدور مجوز قطار ملی، گفت:‌ در شرایط فعلی ما مجبوریم بخش اعظمی از قطارها را از خارج خریداری کنیم و اتاق و قسمت‌هایی را در واگن‌سازی تهران بساز یم ولی نیروی محرکه و بوژی و … که تخصصی هستند تا کنون از خارج تهیه می‌شده و در حال حاضر هم ادامه دارد.

رئیس شورای شهر تهران به مسافرت اخیری که شهردار تهران به چین داشت اشاره کرد و گفت: قراردادی در ا ین سفر بسته شده که 55 درصد اقدامات در داخل کشور صورت گیرد و تکنولوژی ساخت بوژی به ایران بیاید و این موضوع گام بلندی است.

وی با بیان اینکه ساخت قطار ملی در دوره قبل مدیریت شهری آغاز شده و کار خوبی بوده است، گفت: در شرایط فعلی دولت با تأمین اعتبار و بودجه برای این امر موافقت کرده و نمونه‌های ساخته شده مورد تأیید دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفت.

فعالیت چندانی در جهت ترویج کتابخوانی در مناطق کم‌برخوردار نداریم

در ادامه جلسه امروز شورای شهر زهرا شمس‌احسان بر ضرورت تخصیص اماکن و مراکز در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق کم‌برخوردار شهر تهران تأکید کرد.

وی با بیان اینکه مصوبه‌آی در دور ششم شورای شهر با عنوان حمایت از ناشران و کتابفروشان داشته‌ایم،گفت: به منظور تخصیص اماکن و مراکز مناسب جهت برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های موقت کتاب در راستای ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی و دسترسی سهل علاقه‌مندان به خریداران کتاب باید کار با سرعت انجام شود.

به گفته شمس‌احسان امروز شاهد هستیم فعالیت چندانی در جهت ترویج کتابخوانی در مناطق کم‌برخوردار نمی‌شود به شهرداری پیشنهاد می‌کنیم نسبت به برگزاری نمایشگاه‌ها و  جشنواره‌های کتاب در مناطق محروم اقدام کند.

شهرداری در خصوص روش نظافت جدید گزارش ارائه کند

در ادامه جلسه امروز ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در خصوص نظافت شهر موضوعاتی مطرح کرد و گفت: بحث نظافت جزء اولین وظایف شهرداری است و اخیرا شنیده‌ام که قرار است روش نظافت تغییر کند و بهتر است در این زمینه گزارشی ارائه شود.

وی ادامه داد:‌مسأله نظافت در شهر  زنجیره دارد که از مبدأ که همان خانه و محل کار است آغاز می‌شود و در انتها به آرادکوه ختم می‌شود و نمی‌توان این زنجیره را از وسط آغاز کرد.

به گفته امانی، بحث تفکیک از مبدأ مورد تأکید وزارت کشور است و تأکید شده که اگر این طرح انجام نشود به مثابه ترک فعل است.

چمران: واقعیت این است که هیچکس از نظافت شهر راضی نیست

چمران رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به امانی گفت: بعد از سفر شهردار به چین تصمیمات جدیدی در خصوص وضعیت زباله‌های شهر اتخاذ شده است.

وی تأکید کرد: واقعیت این است که هیچکس از نظافت شهر راضی نیست و باید شهرداری روش دیگری اتخاذ کند و تدابیری اندیشیده شود و در خصوص طرح جدید به شورا گزارش دهند.

طرح جدید نظافت در کمیسیون خدمات شهری شورا مورد بررسی قرار گرفت

پیرهادی عضو شورای شهر تهران هم در ادامه گفت: طرح جدید نظافت در کمیسیون خدمات شهری شورا مورد بررسی قرار گرفته نظراتی داشته‌ایم و پیشنهاداتی ارائه شده تا این طرح به صورت پایلوت اجرایی شود.

برای  پروژه فرهنگی و ورزشی بلورسازی 8 میلیارد اعتبار در نظر گرفته‌ایم اما پیشرفت فیزیکی صفر است

در ادامه جلسه میثم مظفر عضو شورای شهر تهران گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ظرفیت شبکه‌ای خوبی دارد که باید در حوزه تولیدات کتاب از آن استفاده شود و حتی می‌تواند برندسازی در حوزه کودک داشته باشد.

وی ادامه داد:‌سازمان فرهنگی هنری می‌تواند به حوزه اقتصاد کتاب هم ورود کند و ما صرفا نباید قرائت‌خانه داشته باشیم. فضای راهبردی برای کتابخانه‌ها وجود ندارد و باید این راهبردها را تعیین کرد.

در ادامه مظفر تأکید کرد:برای  پروژه فرهنگی و ورزشی بلورسازی 8 میلیارد اعتبار در نظر گرفته‌ایم این طرح برای دومین سال است که در بودجه آمده اما پیشرفت فیزیکی آن صفر است و باید شهرداری سریعا اقدام کند.

در ادامه مهدی اقراریان عضو شورای شهر گفت: در این دوره شورا نیمی از اعضا تجربه حضور مؤثر در حوزه فرهنگی را داشتند و بدون توجه به حوزه فرهنگ نمی‌توان از کتاب سخن گفت.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ جز حوزه‌های مظلوم کشور به شمار می‌رود گفت: کمترین میزان حضور در شورا را همکاران معاونت فرهنگی اجتماعی دارند و کمتر فرصتی پیش می‌آید که گزارشی از اقدامات این حوزه در شورا ارائه شود.

اقراریان ادامه داد: شهرداری تهران معاونت اجتماعی دارد که حضور پررنگی در تمامی سطوح دارد. مواردی مانند زمین بازی در پارک‌ها چه نسبتی با کتاب دارد تقاضای من این است که فصلی که باز شده مغتنم شمرده شده و فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی را یکبار تعیین تکلیف کنیم.

 برنامه چهارم توسعه شهر تهران بر اساس یک زمانبندی مشخص تدوین شده  است

همچنین در ادامه جلسه امروز شورا علی‌اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران گفت: برنامه چهارم توسعه شهر تهران بر اساس یک زمانبندی مشخص تدوین شده و به عنوان طرح تحول است و برای سال‌های 1400 تا 1404 راهبردها را مشخص کرده است اما هنوز برخی از احکام سال اول اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: یکی از الزامات این برنامه زمانبندی بوده است برخی از احکامی که مهلت زمانی آنها کوتاه و زیر یکسال بوده یا هنوز اجرا نشده و یا گزارشش به شورا نیامده است.

 2 میلیون و 500 هزار کتاب در کتابخانه‌های شهرداری موجود است

در ادامه جلسه امروز مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: 2 میلیون و 500 هزار کتاب در کتابخانه‌های شهرداری موجود است و شارژ کتاب در 10سال اخیر سیر نزولی داشته است.

وی با اشاره به روز کتاب و  کتابخونی، گفت: ما در شهری زندگی می‌کنیم که پایتخت کشور است و تمام نهادهای مرتبط با کتابخوانی در این شهر فعال است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص میزان فروش و مطالعات کتاب در بستر مجازی و حضوری، گفت: این موضوع نیاز به مباحثه دارد و نمی‌توان کتابخانه‌های دیجیتال و مجموعه‌های تکنولوژی این حوزه را نادیده گرفت.

به گفته باقری، مطالعه قبل از خواب در بسیاری از کشورها از گذشته تبدیل به یک فرهنگ شده است.

وی ادامه داد: تعداد کتابخانه‌های شهرداری بالاتر از کتابخانه‌های نهادهای حاکمیتی است و برنامه‌های مختلفی هم در این زمینه اجرا شده است.

وی به ایده کتاب در گردش در ایستگاه‌های مترو اشاره کرد و گفت: سامانه‌های مشاوره کتاب و شبکه کتابخانه‌ها ایجاد شده است و اصلی‌ترین نقطه قوت ما شبکه مویرگی فضاهای فرهنگی است.

ذخیره کتاب‌های امانی را به یک پلتفرم اختصاصی گره می زنیم

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: بیش از 500 اپلیکیشن داریم که مادران کتاب‌های کودکان‌شان را دریافت کنند. در نظر داریم ذخیره کتاب‌های امانی را به یک پلتفرم اختصاصی گره بزنیم.

به گفته باقری برخی مراکز قابلیت توسعه محافل کتابخوانی را دارند و فضای کتابخانه‌ها به روز نیست و البته این به روزرسانی در دستور کار است.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *