پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

بازخوانی یک جنایت تروریستی؛ معرفی عاملان ترور سردار سلیمانی

بازخوانی یک جنایت تروریستی؛ معرفی عاملان ترور سردار سلیمانی

*ترامپ، پمپئو و پنتاگون آمران اصلی جنایت ؛ اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد قتل های فراقانونی، تصریح کرد ایالات متحده شواهد کافی مبنی بر تهدید قریب الوقوع جانی برای توجیه این حمله ارائه نکرده است.

ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس ایران، یکی از هولناک ترین جنایاتی بود که به دستور مستقیم رئیس جمهوری سابق آمریکا علیه قهرمان ملی ایران و منطقه در مبارزه با تروریسم، اجرا شد.

به گزارش ایرنا، بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، پهپادهای آمریکایی کاروان حامل سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق را در فرودگاه بغداد مورد هدف قرار داد و آنها را پس از عمری مجاهدت در مبارزه با تروریسم دست ساخته آمریکا و غرب، به شهادت رساند.

در پی این اقدام تروریستی، در کنار شعله ورتر شدن آتش خشم و انتقام جویی اقیانوس ملت ایران از تروریسم دولتی آمریکا، حزن و اندوه سراسر ایران را فرا گرفت و حضرت ‌آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

شورای عالی امنیت ملی ایران هم پس این حمله تروریستی، تشکیل جلسه داد و بر انتقام از جنایتکارانی که دستشان به خون سردار شهید سلیمانی آغشته است، تاکید کرد.

ترامپ، پمپئو و پنتاگون آمران اصلی جنایت 

بر اساس اعلام صریح وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت این کشور شخصا صادر کرده بود.

ترامپ پس از آن بارها از ترور شهید سلیمانی سخن گفت و به صراحت اعلام کرد که دستور این حمله تروریستی را او صادر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت که دستور ترور قاسم سلیمانی را داده تا به خیال باطل خود، “جنگ” را متوقف کند نه اینکه یک جنگ را آغاز کند. در حالیکه مشخص نیست منظور او از این جنگ چه بود، چون سلیمانی و المهندس ،خود پرچمداران بزرگ جنگ علیه تروریسم به ویژه تروریست های داعش و دست پرورده دولت واشنگتن بودند.

ترامپ برای توجیه این جنایت، ادعای دروغین دیگری را هم مطرح کرد و آن این که “سلیمانی در حال طراحی حملات قریب الوقوع علیه دیپلمات‌ها و پرسنل آمریکایی بود و جلوی این کار وی گرفته شد.”

ترامپ که با انجام اقدامات تروریستی، رویای تبدیل کردن آمریکا به کشور اول جهان را در سر می پروراند، پس از شکست مفتضحانه در انتخابات 2020 ، توسط مردم کشورش کنار زده شد ؛ مردمی که از رفتارهای و رویکردهای مستاجر موطلایی و نه چندان عاقل کاخ سفید به ستوه آمده بودند و برای پایان دوره ریاست او لحظه شماری می کردند.

مخالفت گسترده مردم آمریکا با ترامپ در انتخابات 2020، خط بطلانی بر افکار و سیاست های تروریستی و ضدانسانی او بود. این شکست مفتضحانه زمانی کامل شد که جمعی از یاغی های طرفدار ترامپ جنگ طلب، به بهانه آنچه اعتراض به نتایج انتخابات اعلام کردند، ساختمان کنگره را مورد یورش قرار دادند و برگی دیگر به کارنامه سیاست واشنگتن به ویژه در دوره دولت ترامپ افزودند.

نقش پمپئو در طرح ترور سردار سلیمانی

اما ترامپ این تصمیم را به تنهایی نگرفته بود و عوامل دیگری هم در فرمان این جنایت، دخیل بودند. مایک پمپئو آخرین وزیر خارجه ترامپ که فعالیت خود را در دولتش با ریاست بر سازمان جاسوسی آمریکا یعنی سیا آغاز کرد؛ یکی از چهره های اصلی در این جنایت است.

او در یکی از نشست های خبری در پاسخ به خبرنگاری که پرسید”دولت ترامپ بارها گفته است که کارزار فشار حداکثری را دنبال می کند، آیا ترور سلیمانی بخشی از این کارزار بود؟” به صراحت پاسخ داد: بله.

پمپئو همچنین درباره اینکه آیا جنبه های قانونی این ترور با بخش های مختلف و مربوطه مشورت شده بوده است هم مدعی شد: هرگز ندیده‌ام رئیس جمهوری کاری با این ماهیت بزرگ را بدون بررسی کامل قانونی آن انجام دهد. همه کارهایی که رئیس جمهوری انجام می دهد توسط گروه های مربوطه بررسی قانونی می شود و بعد به رئیس جمهوری پیشنهاد داده می شود.

او تنها عضو کابینه ترامپ بود که برای نخستین بار اعتراف کرد “کارزار فشار حداکثری” آمریکا علیه مردم ایران دارای سه بخش “دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی” است و گفته بود: از ماه مه ۲۰۱۸ دیدید که با شدت و انرژی زیاد این کارزار فشار حداکثری انجام شده است. ائتلاف در منطقه تشکیل داده ایم که باهمکاری اسرائیل و برخی کشورهای منطقه بوده است.

خصومت پمپئو از سردار دلها، یک خصومت دیرینه و ایران ستیزانه است و بارها چه در زمانی که در سنای آمریکا بود و چه در مقام ریاست سیا، حقد و کینه خود را از شهید سلیمانی و مردم ایران نشان داده بود.

وزیر دفاع ترامپ هم دیگر عضو شورای امنیت ملی در آن مقطع بود که در این تصمیم و اجرای آن نقش آفرینی کرد. مارک اسپر این جنایت را بهترین تصمیم برای حذف سردار سلیمانی از عرصه نبرد توصیف می کرد.

اسپر در پاسخ به این سوال که تهدید حتمی سردار سلیمانی چه بوده است، تنها به ادعایی اشاره کرد که هیچ گاه سند آن منتشر نشد و گفت: مطابق گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی ما، سلیمانی در حال سازماندهی یک عملیات علیه نیروهای آمریکا در بغداد و دمشق بود.

اندکی پس از این ادعاها و افزایش فشار از درون آمریکا برای نکوهش این اقدام جنایتکارانه، ترامپ بار دیگر وارد عرصه شد و در مصاحبه با فاکس نیوز ادعای ساختگی دیگری را اینگونه مطرح کرد که “قرار” بوده است به چهار اماکن دیپلماتیک آمریکا حمله شود و در همین مصاحبه اظهارات خود را اینگونه تغییر داد که الزاما این اماکن دیپلماتیک نبوده اند و “ممکن” بوده نظامی باشند.

اما همه اینها یک بازی هولناک یک شبه برای ارتکاب جنایتی به این بزرگی نبود. شبکه خبری ان بی سی نیوز گزارشی را منتشر کرد که بعدها توسط سایت های خبری دیگر دنبال و تکمیل شد. این گزارش نشان داد که نقشه ترور سردار سلیمانی از ۷ ماه پیش از اجرای آن، کشیده شده و دستور آن را ترامپ صادر کرده بوده است.

تارنمای یاهو نیوز هم در گزارش مشابهی نوشت: «اندکی پس از اینکه مایک پمپئو در سال ۲۰۱۷ هدایت سیا را به دست گرفت، گروهی منتخب از رهبران آژانس، از جمله مرکز مأموریت ضد تروریسم سیا و مرکز فعالیت های ویژه شبه نظامی آن را گرد هم آورد. هدف از این دیدار بحث درباره چگونگی «حذف قاسم سلیمانی از صحنه» بود.

به گفته یک مقام سابق سیا، مقامات سیا که می خواستند دست آمریکا را در چنین عملیاتی پنهان کنند، در مورد طرح های احتمالی مختلف برای ترور سلیمانی صحبت کردند. در همان سال، پمپئو در جلسات شورای امنیت ملی همچنین موضوع ترور مقامات ارشد نظامی ایران را به عنوان بخشی از استراتژی بالقوه بریدن سر نظام مطرح کرد. دیگر مقامات شورای امنیت ملی که برخی از آنها نگران قانونی بودن چنین اقداماتی بودند، در آن زمان با این طرح ها که ارتش ایالات متحده را درگیر می کرد، مقاومت کردند.

به گفته این مقام سابق سیا، پمپئو تاکید داشت نگران قانونی بودن آن نباشید. این یک سوال برای قانونگذاران است.

این مقام سابق آژانس جاسوسی آمریکا گفت که مقامات سیا این گفتگوها را بسیار جدی می دانستند زیرا می دانستند پمپئو چقدر به رئیس جمهور نزدیک است. سازمان سیا متعاقباً برنامه ریزی بسیار جزئی برای برنامه های مخفیانه برای ترور سلیمانی انجام داد.

در کاخ سفید، بحث‌ها درباره ترور سلیمانی در تابستان ۲۰۱۸ بالا گرفت، تقریباً زمانی که رئیس جمهوری آمریکا  رسماً اعلام کرد از توافق هسته‌ای دوران اوباما خارج می‌شود و تحریم‌ها را دوباره بر ایران به عنوان بخشی از کارزار «فشار حداکثری» خود اعمال می‌کند. اما در این زمان، برنامه‌ریزان شورای امنیت ملی به دنبال واحدهای عملیات ویژه پنتاگون بودند، نه شبه‌نظامیان سیا یا نیروهای نیابتی آنها، تا این حمله را انجام دهند.

ویکتوریا کوتس معاون مشاور امنیت ملی خاورمیانه در آن زمان، به یاد می آورد که رئیس جمهوری “گزینه هایی می خواست، اما آنها همیشه توسط پنتاگون تضعیف می شدند. ترور سردار سلیمانی یکی از آنها بود، اما پنتاگون همیشه آن را معادل جنگ هسته‌ای می‌دانست و می‌گفت که واکنش‌های متقابلی وجود خواهد داشت”.

اوضاع تا اواسط نوامبر ۲۰۱۹ تغییر جدی تری پیدا کرد. کوتس به یاد می آورد که با بالا گرفتن تنش ها در سراسر منطقه، مقامات شورای امنیت ملی “تماس از طرف بالا دریافت کردند که باید مطمئن شوند گزینه ها برای به شهادت رساندن سلیمانی در آن زمان درست هستند. ما از نزدیک سلیمانی را دنبال می‌کردیم.”

بر پایه گزارش گروه کوچکی از افراد شامل، همراه با کوتس، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی وقت؛ مت پوتینگر معاون مشاور امنیت ملی؛ رابرت گرین وی مدیر ارشد خاورمیانه؛ برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران؛ کیت کلوگ مشاور امنیت ملی مایک پنس معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا، کریس میلر مقام ارشد ضد تروریسم شورای امنیت ملی، جلسات منظمی را برای بحث در مورد گزینه های احتمالی برای ترور ژنرال ایرانی آغاز کرد. به گفته مقامات ارشد سابق دولت، این طرح ها پس از حمله موشکی که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در شمال عراق در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ منجر شد، به میز ترامپ ارسال شد.

کریس میلر سرپرست سابق وزارت دفاع که بالاترین مقام ضد تروریسم شورای امنیت ملی در پیش از حمله به سلیمانی بود، گفت: «لیست کاملی از افراد» وجود داشت که ارتش ایالات متحده برنامه هایی برای کشتن آنها داشت. میلر که از این اقدام حمایت کرد، گفت: عملیاتی که به ترور شدن سلیمانی انجامید، رویکرد بریدن سر بود تا هرچه می‌توانستند پایین بروند.»

گذشته از آنکه این طرح ها و این گزارش ها چقدر می تواند مبالغه آمیز باشد، اما خوی درندگی و سبعیت مقامات ارشد آمریکا را نشان می دهد که کشتن انسان ها به ویژه آنهایی که در خط مقدم مبارزه با تروریسم هستند، فرهنگ غالب آنها است.

نقش رژیم صهیونیستی

مقامات آمریکا برای فرار رژیم جنایتکار صهیونیستی از انتقام ایران، سعی داشتند هرگونه نقش آن رژیم در این جنایت را مخفی نگه دارند. اما یک مقام ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی به تازگی برای نخستین بار اعتراف کرد که تل‌آویو در ترور سردار «قاسم سلیمانی» نقش‌آفرینی کرده است.

“تامیر هیمن” رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی به طور علنی اعلام کرد که تل‌آویو در این عملیات که دو سال پیش با رهبری آمریکا انجام شد، “نقش ایفا کرده است”.

او از ترور سردار سلیمانی به عنوان یکی از «دو ترور مهم و قابل توجه» در دوران حضورش در این سمت یاد کرده است که ترور مهم دیگر «بها ابوالعطا»، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی بوده است.

سنتکام عامل اجرای این جنایت

فرانک مک‌کنزی که فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را بر عهده دارد، از عملیات تروریستی شامگاه 13 دی ماه اینگونه می گوید:

ما گزارش‌های اطلاعاتی را مشاهده کردیم که بر اساس آن، (شهید) قاسم سلیمانی در حال پیش بردن چندین جریان حمله علیه نیروهای ما، سفارتخانه ما و دیگر پایگاه‌های ما در عراق بود.

و در پاسخ به این سوال که آیا این حملات، قریب‌الوقوع بودند، نشان داد که این اظهارات، یک ادعایی بیش نبوده است؛ ” شاید (این حملات) قرار بود ظرف چند ساعت، یا چند روز و نه چند هفته، رخ دهد”.

این ژنرال آمریکایی که فرمان اجرای این جنایت را صادر کرد، اینگونه ادامه داد “از نظر من، تصمیم به کشتن هیچ کس، تصمیمی آسان نیست. اما به نظر من، خطر خودداری از اقدام در خصوص این موضوع، بیشتر از خطر اقدام بود. بنابراین، در خصوص انجام این تصمیم اقدام خوبی کردم”.

به دنبال این فرمان، موشک‌های آمریکایی از دو پهپاد شلیک شد و خودروی حامل سردار سلیمانی و شهید المهندس مورد اصابت قرار گرفت اما به اعتراف مک‌کنزی “هیچ کس به نشانه خوشحالی، شانه دیگری را لمس نکرد. هیچ کس خوشحالی نکرد. زیرا اکنون، باید خود را برای پیامدهای این اقدام آماده می‌کردم”.

مک‌کنزی اطمینان داشت که ایران تلافی‌ خواهد کرد، اما نمی‌دانست چطور.

نقض قوانین بین المللی

جنایت آمریکا در ترور مقام ارشد نظامی ایران، واکنش های مختلفی را هم در مجامع بین المللی در بر داشت به گونه ای که یک کارشناس سازمان ملل به صراحت آن را نقض قوانین بین المللی دانست.

اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد قتل های فراقانونی، تصریح کرد ایالات متحده شواهد کافی مبنی بر تهدید قریب الوقوع جانی برای توجیه این حمله ارائه نکرده است.

او که یافته های خود از این جنایت را در قالب گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه کرد.

بنا بر این گزارش، حمله هواپیمای بدون سرنشین یک “قتل خودسرانه” است که بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر، ایالات متحده مسئول آن است.

بشار الجعفری نماینده وقت سوریه در سازمان ملل متحد هم با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا یک اقدام روشن تروریستی بوده است، اظهار کرد: همچنین شهادت معاون نیروهای بسیج مردمی عراق ابومهدی المهندس را محکوم کرد و تسلیت گفت.

وی اضافه کرد: در حالی که همه به دنبال توقف تنش و نه افزایش آن در منطقه هستند، یک قدرت بزرگ یعنی آمریکا با روش جنایتکاران و گانگسترها مرتکب چنین عملی می شود و این دلیلی است که جمهوری عربی سوریه آن را به شدت محکوم می کند.

این مقام سوری با بیان اینکه اقدام آمریکا یک اقدام تهاجمی جنایی در شهادت سردار بزرگ سلیمانی، المهندس و همراهان آنها بوده است، تصریح کرد: فراموش نکنید که آنها در یک فرودگاه غیرنظامی، هواپیمای غیرنظامی و در یک کشور دوست یعنی عراق انجام شده است و چقدر سخت می شود آن را توجیه کرد اگر توجیه پذیر باشد.

الجعفری در پاسخ به این سوال که ترور سردار سلیمانی چه تاثیری بر سوریه خواهد داشت، گفت:این اقدام تروریستی نه فقط بر سوریه که بر کل منطقه اثر خواهد گذاشت.

علاوه بر آن، دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد هم در واکنش به این جنایت، نوشت: ترور سلیمانی به وسیله آمریکا صرف نظر از هر انگیزه‌ای، نقض آشکار قوانین بین المللی است.

واکنش مقامات آمریکا به این ترور

سناتورها، تحلیلگران و شخصیت‌های سیاسی آمریکا با انتقاد از تصمیم “دونالد ترامپ” در ترور سردار سپهبد شهید « قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، از کنگره خواستند با فوریت، منع جنگ با ایران را تصویب کند.

“تام یودال” یک سناتور دموکرات آمریکایی بلافاصله پس از این جنایت در صفحه توئیتری خود نوشت: ترامپ ملت ما را به آستانه یک جنگ غیرقانونی با ایران بدون موافقت کنگره می کشاند.

وی افزود: تصویب تبصره دو حزبی ما در جلوگیری از جنگ مغایر قانون اساسی ما با ایران فوری است.  کنگره باید گام فوری بردارد.

“استفان والت” استاد بین المللی دانشگاه “هارواد” هم با انتقاد از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور فرمانده ارشد نظامی ایران، نوشت: تنها تصور کنید چگونه ما واکنش نشان می دادیم، اگر برخی از دشمنان ما یکی از فرماندهان ستاد مشترک یا معاون وزیر خارجه یا امنیت ملی را ترور می کرد.

وی ادامه داد: سوال کلیدی این است که آیا هوشمندانه است که آمریکا هنجارهای بین المللی موجود علیه کشتن مقامات خارجی را از بین ببرد. مواظب باشید.

“کالین کال” عضو مشاوران شورای امنیت ملی دوران “باراک اوباما” هم نسبت به امنیت آمریکایی‌ها در عراق ابراز نگرانی کرد و گفت: بین تلافی جویی احتمالی ایران و واکنش دولت عراق، ایمن نگهداشتن سفارت آمریکا در بغداد بسیار مشکل خواهد بود.

وی افزود: خالی کردن آن (سفارت آمریکا در بغداد) در روزهای آتی دور از ذهن است، عراق اهمیت دارد و شراکت استراتژیک با این کشور اکنون بسیار به خطر افتاده است.

“مارک فیتزپاتریک” مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا هم این اقدام را به طور مشخص حرکت به سمت افزایش جنگ نامتقارن بدون یک راهبرد توصیف کرد و افزود: این امر باعث می شود که ایالات متحده ناگزیر عراق را ترک کند. نتیجه جنگ نامتقارن هرچه باشد ، پیروزی ایران خواهد بود.

“اندرو یانگ” داوطلب ریاست جمهوری آمریکا از حزب “دموکرات” هم به این اقدام تروریستی واکنش نشان داد و گفت: جنگ با ایران آخرین چیزی است که به آن نیاز داریم و خواست مردم آمریکا نیست. ما باید برای کاهش تنش و حفاظت از مردم خود در منطقه اقدام کنیم.

“کریس مورفی” سناتور دموکرات هم اقدام پنتاگون را “ترور” نامید و گفت: توجیه این اقدام آن است که حملات بیشتر ایرانی‌ها متوقف شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که به طور کلی مقامات سیاسی خارجی را ترور نمی کنیم این است که معتقدیم این اقدام، کشتن آمریکایی ها را افزایش خواهد داد نه کاهش. این مساله باید نگرانی جدی، واقعی امشب ما باشد.

“الیزابت وارن” دیگر سناتور دموکرات و داوطلب ریاست جمهوری هم اگرچه همسو با تفکر مخرب آمریکایی‌ها موضع گیری کرده اما افزود: این حرکت بی پروا، تنش با ایران را افزایش می دهد و احتمالا باعث کشتار بیشتر و درگیری جدیدی در خاورمیانه می شود.

وی تاکید کرد، اولویت ما باید جلوگیری از جنگ پرهزینه دیگری باشد.

“جو بایدن” هم با اظهارات مشابه دیگر دموکرات‌ها، اقدام دولت ترامپ در ترور سردار “قاسم سلیمانی” را انداختن دینامیت در انبار باروت دانست و گفت: قطعا این اقدام، عکس توجیه جلوگیری از حملات بیشتر عمل خواهد کرد.

وی همچنین برای نیروهای آمریکایی و کارکنان این کشور در عراق و متحدان منطقه ای واشنگتن احساس خطر کرده است که با توجیه دولت ترامپ به طور کامل در تضاد است.

الیوت انگل رئیس وقت کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم ادعاهای مقامات کاخ سفید برای توجیه حمله تروریستی به سردار سلیمانی را دروغ خواند.

وی در بیانیه ای گفت: دولت گزارشی را با موازین قانونی به کنگره ارسال کرده است که توجیهات قانونی و سیاسی آن را برای حمله هوایی که منجر به ترور ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی شد، اعلام کرده است.

این عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا در آن زمان ادامه داد: توضیحات دولت در این گزارش هیچ گونه تهدید قریب الوقوع را ذکر نمی کند و نشان می دهد که توجیهی که رئیس جمهوری به مردم آمریکا ارائه داد، غلط  بود.

انگل اضافه کرد: بدتر آنکه دولت برای جلوگیری از توجیه اقدامات خود به کنگره، به دروغ ادعا می کند که کنگره قبلا تحت قطعنامه ۲۰۰۲ در حمله به عراق مجوز این حملات را صادر کرده است. این تئوری قانونی پوچ است. مجوز ۲۰۰۲ برای مقابله با صدام حسین صادر شد.

وی تصریح کرد: این قانون هیچ ارتباطی با ایران یا مقامات دولت ایران در عراق ندارد ، به این معنی که ۱۸ سال بعد، این مجوز می تواند کشتن یک مقام ایرانی را توجیه کند، قانون را فراتر از هر چیزی که کنگره در نظر داشته است، تمدید می کند.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: تصمیم به قتل سلیمانی باعث افزایش تنش ها با ایران شد و این خطر را به وجود آورد که ما را به جنگ با ایران سوق دهد که مردم آمریکا نمی خواهند و کنگره هم آن را مجاز نمی داند.

جنایتی فراموش نشدنی در ذهن مردم ایران

حمله تروریستی منجر به شهادت سردار سلیمانی که به قهرمان ملی ایران شهرت داشت، اگرچه ممکن است در ذهن آمریکایی‌ها به عنوان یک موضوع اولیه مطرح نباشد اما قطع به یقین در ذهن مردم ایران حتی با شکست خفت آور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، فراموش نشده است.

برای قریب به اتفاق ایرانیان، او یک قهرمان ملی بود که از تصرف عراق و سوریه توسط داعش  و نقشه های شوم آن برای ایران جلوگیری کرد. بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی مریلند، محبوبیت سلیمانی از ۷۳ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۸۲ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است که او را به چهره محبوب در ایران تبدیل کرد.

کمتر از یک هفته پس از شهادت او، صدها خیابان، میدان، ساختمان و حتی گذرگاه های مرزی از جمله خیابانی در لبنان، به افتخار او تغییر نام دادند.

پس از این جنایت، در ۱۹ دی ماه ۱۳۹۹، جمهوری اسلامی ایران با موشک های بالستیک خود، پایگاه مهم و استراتژیک آمریکا در عین الاسد عراق را مورد هدف قرار داد که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تنها یک سیلی به صورت آمریکا بود.

در این عملیات انتقام جویانه، بیش از ۱۰۰ نیروی آمریکایی دچار عوارض شدید مغزی شدند و اطلاعات خسارات وارده همچنان در پنتاگون به صورت بسیار محرمانه طبقه بندی شده است.

علاوه بر آن، ایران حکم بازداشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ۳۵ نفر دیگر را به اتهام قتل و تروریسم  صادر کرد.

مجلس شورای اسلامی ایران هم طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، را با اجماع تصویب کرد.

با تایید این طرح توسط شورای نگهبان، رئیس مجلس آن را به عنوان یک قانون لازم الاجرا به رئیس جمهوری جهت اجرا، ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، کلیه اعضای پنتاگون، شرکتها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، توسط ایران تروریست محسوب می شوند که همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *