جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

بزرگ‌ترین رزمایش واشنگتن و سئول؛تنش در شبه‌جزیره کره تشدید می‌شود

بزرگ‌ترین رزمایش واشنگتن و سئول؛تنش در شبه‌جزیره کره تشدید می‌شود

آمریکا و کره جنوبی به‌رغم هشدارهای پیونگ‌یانگ، بزرگ‌ترین رزمایش مشترک خود در ۵ سال اخیر را برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، سخنگوی نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی اعلام کرد که واشنگتن و سئول در بحبوحه آنچه «تجاوز» کره شمالی خوانده شده، بزرگ‌ترین رزمایش مشترک خود را برگزار خواهند کرد.

ایزاک تایلر، سخنگوی نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی گفت: رزمایش‌های همزمان موسوم به «سپر آزادی» و «سپر جنگجو»، با هدف تقویت توانمندی‌های واکنشی متحدان در بحبوحه تغییر فضای امنیتی، تجاوز کره شمالی و درس‌هایی که از جنگ‌ها و مناقشات اخیر کسب کرده‌ایم، طراحی شده است.

این رزمایش‌ها شامل مانورهای آبی-خاکی بوده و از ۱۳ تا ۲۳ مارس (۲۲ اسفند ۱۴۰۱ تا سوم فروردین ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد. پس از آنکه در جریان مذاکرات صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، رزمایش‌های مشترک دو کشور کاهش پیدا کرده بود، این نخستین رزمایش مشترک بزرگ دو کشور محسوب می‌شود.

در همین راستا، آمریکا دیروز (جمعه) یک فروند بمب‌افکن رادارگریز B-۱B را برای رزمایش مشترک با جنگنده‌های کره جنوبی اعزام کرد.

وزارت دفاع سئول اعلام کرد که هدف این رزمایش، «نمایش قدرت و فراگیری بازدارندگی واشنگتن علیه تهدیدهای هسته‌ای و موشکی کره شمالی است.»

پیونگ‌یانگ این رزمایش‌ها را آماده‌سازی برای حمله به کره شمالی خوانده و ماه گذشته نیز هشدار داد که در صورت تداوم این رزمایش‌ها، «شبه جزیر کره بار دیگر در گرداب هولناک تنش‌های فزاینده فرو خواهد رفت.»

کره شمالی و جنوبی از لحاظ فنی بیش از هفت دهه در شرایط جنگی به سر می‌برند زیرا جنگ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ دو کشور با معاهده آتش‌بس و نه پیمان صلح، به پایان رسید. در پی آزمایش‌های موشکی بی‌سابقه کره شمالی در سال گذشته، تنش‌ها در این منطقه تشدید شده است.

لی سونگ جون، سخنگوی ستاد مشترک کره جنوبی گفته است: اگر کره شمالی با «اقدامات تحریک‌آمیز» همچون آزمایش سلاح هسته‌ای، به رزمایش‌های این ماه واکنش نشان دهد، آمریکا و کره جنوبی بر پایه توانمندی‌های چشمگیر خود، پاسخی شدید خواهند داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *