پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

گفت‌وگوی الکاظمی و حکیم درباره پرونده تشکیل دولت عراق

گفت‌وگوی الکاظمی و حکیم درباره پرونده تشکیل دولت عراق

* دفتر سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: در دیدار امروز حکیم و مصطفی الکاظمی دو طرف تحولات سیاسی عراق و منطقه و همچنین پرونده تشکیل دولت آینده را مورد بررسی قرار دادند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق و نخست‌وزیر پیشبرد امور این کشور امروز (شنبه) در دیدار با یکدیگر پرونده تشکیل دولت جدید عراق را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از سایت موازین نیوز، دفتر سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: در دیدار امروز حکیم و مصطفی الکاظمی دو طرف تحولات سیاسی عراق و منطقه و همچنین پرونده تشکیل دولت آینده را مورد بررسی قرار دادند.

سید عمار حکیم در جریان این دیدار موفقیت پارلمان عراق در انتخاب رئیس جمهور و مکلف کردن محمد شیاع السودانی برای تشکیل دولت جدید را تبریک گفت و افزود: یکی از ویژگی‌های نظام سیاسی عراق، انتقال مسالمت آمیز قدرت و انتقال مسئولیت از گروهی به گروه دیگر است.

وی در ادامه خواستار استفاده از تجربیات و تخصص وزرای دولت‌های گذشته برای اولویت‌بندی خدمات و ایجاد فرصت‌های شغلی در عراق شد.

«عبداللطیف رشید» رئیس جمهور جدید عراق که توسط مجلس این کشور به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد، پنجشنبه «محمد شیاع السودانی» نامزد ائتلاف چارچوب هماهنگی را مامور تشکیل دولت کرد.

محمد شیاع السودانی نیز به نوبه خود گفت که اعضای دولت را در اسرع وقت به مجلس معرفی خواهد کرد.

محمد شیاع السودانی سوم مهرماه اولویت‌های دولت خود را اعلام کرد. به نوشته سایت المعلومه عراق، السودانی سوم مهرماه در حاشیه دیدار با تعدادی از کارشناسان، نویسندگان و روزنامه نگاران گفت: برنامه دولت آینده شامل ۲۳ محور است ولی محورهای مربوط به برق، بهداشت و درمان، خدمات شهری و مسیرها و مبارزه با فساد در اولویت قرار خواهد داشت.

وی همچنین افزود که دولتش برای تأمین خدمات، بهبود وضعیت معیشت، ایجاد فرصت شغلی تلاش خواهد کرد و تأکید کرد که باید بخش‌های اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و گردشگری فعال شود.

السودانی همچنین با بیان اینکه برنامه‌های وی شامل طرح‌های کوتاه‌ مدت، میان ‌مدت و بلند مدت خواهد بود، گفت که مسیر دولت را تصحیح و در صورت فساد وزرا آنان را مجازات خواهد کرد.

محمد شیاع السودانی چند روز قبل از آن نیز در سالن پارلمان عراق با جمعی از نمایندگان دیدار کرده و در این جلسه غیررسمی برنامه دولت خود را برای نمایندگان حاضر تشریح کرده بود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد، اما گروه‌ها و احزاب سیاسی و فراکسیون‌های حاضر در پارلمان با وجود گذشت ۱۲ ماه از برگزاری این رویداد، به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *