پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

گفت وگوهای گوترش با امیرعبداللهیان درباره برجام، ایران و منطقه 

گفت وگوهای گوترش با امیرعبداللهیان درباره برجام، ایران و منطقه 

 استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیر کل این نهاد بین المللی و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره حوادث داخلی ایران، برجام و همکاری‌های منطقه‌ای گفت وگو کردند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل جمعه شب به وقت محلی افزود: روز جمعه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران بصورت تلفنی گفتگو کرد.

سخنگوی سازمان ملل افزود که طرفین درباره برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ ، همکاری های منطقه ای و دفاعی ایران گفتگو کردند.

دوجاریک اضافه کرد که طرفین درباره حوادث داخلی ایران و نیز چشم انداز آتش بس و راه حل سیاسی بحران یمن گفتگو کردند.

نشست دوره ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام قرار است  ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) برگزار شود.

به گزارش ایرنا، مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند.

نشست دوره ای و عادی شورای امنیت در ۲۸ آذر ماه ، برای بررسی چهاردهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام برگزار خواهد شد.

پیش از این، وزارت خارجه ایران اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد، ریشه جنگ اوکراین را در سیاست غلط توسعه ناتو به شرق ارزیابی کرد و ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را اتهامی بی‌اساسی دانست.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی با تشریح دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، ریشه این جنگ را در سیاست غلط توسعه ناتو به شرق ارزیابی کرد و ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را اتهامی بی اساسی دانست که با هدف مشروع جلوه دادن کمک های تسلیحاتی غرب به اوکراین صورت می گیرد.

وی مدعیان و منتقدان ایران در این خصوص را آغازگران و استمرار دهندگان جنگ اوکراین دانست و بار دیگر مخالفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارسال سلاح به طرفین این جنگ که نتیجه آن وارد آوردن خسارات جانی و مالی فزاینده به دو طرف است را مورد تاکید قرار داد و بر تلاش مستمر ایران برای توقف جنگ بین دو کشور و نیل به صلح پایدار در اروپا تصریح کرد.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به تحولات داخلی در جمهوری اسلامی ایران، اقدامات آمریکا و چند کشور معدود غربی در زمینه تشویق به اغتشاش و ترور در ایران و با بکارگیری اطلاعات نادرست و سوء استفاده هدفمند از سازوکارهای بین المللی را تشریح کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با تاکید براینکه تهران دیپلماسی و گفت وگو را بهترین گزینه می داند تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در برابر سایر گزینه ها هرگز دست بسته نخواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این تبادل نظر تلفنی تلاش خود برای تداوم گفت وگوی منطقه ای را مورد تاکید قرار داد و از حمایت و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در این مسیر قدر دانی کرد.

آنتونیو گوترش ابراز امیدواری کرد تلاش های تهران برای توقف جنگ در اوکراین، منجر به برقراری آتش بس و حل مشکل شود.

وی همچنین ابتکار جمهوری اسلامی ایران در تشکیل کمیته ملی برای رسیدگی به حوادث داخل ایران را اقدامی پسندیده دانست.

گوترش با تاکید بر اینکه گفت وگو و دیپلماسی راه کار مناسب برای حل مشکلات منطقه و جهان است، از نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل سیاسی بحران یمن قدردانی کرد و نیاز به استمرار نقش آفرینی کشورمان در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

همچنین طرفین در این تماس تلفنی آخرین وضعیت مذاکره برای لغو تحریم و همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و تهران را مورد توجه قرار دادند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *