پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

آقاجانیان: همه باید از تیم ملی و قلعه‌نویی حمایت کنند و نباید دنبال 2 قطبی سازی باشیم

آقاجانیان: همه باید از تیم ملی و قلعه‌نویی حمایت کنند و نباید دنبال 2 قطبی سازی باشیم

مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: ایران با هدایت امیر قلعه‌نویی یکی از مدعیان اصلی قهرمانی آسیا است.

مارکار آقاجانیان در گفت و گو با  فارس، درمورد شرایط تیم ملی فوتبال کشورمان در فاصه کمتر از 3 ماه تا آغاز جام ملت‌های 2023، اظهار داشت: ابتدا باید قهرمانی در تورنمنت اردن را تبریک بگویم. تیم ملی در حال حاضر شرایط خوبی دارد و به ویژه در بازی با قطر، فوتبال بی نقصی بازی کرد. خیلی به این تیم امیدوارم زیرا هم بازیکنان خوبی داریم، هم امیر قلعه‌نویی تجربه بالایی دارد و هم کادرفنی‌اش نفرات قابلی هستند. هرچند کارمان سخت است اما اطمینان دارم با این روند می‌توانیم در جام ملت‌ها موفق باشیم.

* قلعه‌نویی ضعف‌های تیم ملی را مقابل قطر رفع کرد

وی افزود: البته نباید از برخی مشکلات تیم ملی هم بگذریم. مثلا در بازی با اردن ضعف‌هایی را نشان دادیم که خود قلعه‌نویی به خوبی به این موارد پی برد و برای بازی با قطر آنها را رفع کرد. امیدوارم روند رو به رشد تیم ملی ادامه دار باشد.

مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان درخصوص دلیل فاصله گرفتن ساختار تدافعی تیم ملی از روزهای اوج، عنوان کرد: در بازی با قطر در دفاع نیز بدون نقص کار کردیم  و مشکلی دیده نشد امابه صورت کلی وقتی زیاد به حمله می‌روید، مشکلاتی در دفاع پیش می‌آید. در مجموع من ساختار دفاعی تیم ملی را هم دارای مشکلات آنچنانی نمی‌بینم. اگر با همان روند دیدار مقابل قطر جلو برویم، می‌توانیم تمام مشکلات را برطرف کنیم.

* مقابل ازبکستان محک خوبی می‌خوریم

آقاجانیان با اشاره به دیدارهای تیم ملی در فیفادی بعدی که در قالب مقدماتی جام جهانی و مقابل هنگ کنگ و ازبکستان برگزار می‌شود، گفت: در بازی با هنگ کنگ فشاری را حس نمی‌کنیم اما قطعا در مقابل ازبکستان محک خوبی می‌خوریم و می‌توانیم از این فرصت نیز در راستای آماده سازی برای جام ملت‌های آسیا استفاده کنیم. کادرفنی می‌تواند در این مسابقه که در زمین حریف برگزار می‌شود، برای آنالیز دقیق‌تر تیم ملی در جام ملت‌ها بهترین استفاده را کند. ان‌شاءالله با یک تیم کامل و کمترین مشکل راهی این تورنمنت شویم.

* مقابل قطر خیلی پخته عمل کردیم

وی درمورد دلیل ضعیف بازی کردن قطر مقابل ایران پس از دریافت گل اول و شکست 4 بر صفر شاگردان کی‌روش در حالیکه این تیم مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌ها است، گفت:  هم تیم ما خیلی خوب و بی نقص کار کرد و هم جوان شدن حریف را باید در این شکست تاثیرگذار دانست. در حال حاضر سطح فوتبال ما خیلی بالاتر از قطر است. تیم ملی مقابل این حریف خیلی باتجربه و پخته عمل کرد. شاید اختلاف 2 تیم 4 گل نباشد اما خیلی بالاتر از قطری‌ها هستیم.

* از همین الان باید برای جام جهانی به دنبال بازی دوستانه باشیم

دستیار ایرانی کارلوس کی‌روش درپاسخ به این سوال که قلعه‌نویی هم مانند دوره حضور خودشان در کادرفنی با وجود درخواست برای برگزاری بازی با تیم‌های بزرگ، نتوانست ایران را در دیدارهای تدارکاتی به مصاف حریفان قدرتمند بفرستد و آیا این موضوع به تیمش ضربه نمی‌زند، عنوان کرد: در دوره سرمربیگری اسکوچیچ در تیم ملی هم گفتم بازگشت به گذشته فایده‌ای ندارد. الان هم نباید به عقب بازگردیم و باید از همین حالا ببینیم فیفادی‌های سال آینده در چه زمانی برگزار می‌شود و برنامه کدام تیم‌ها خالی است. اگر بحث‌های مالی حل شود، از همین الان باید فیفادی‌ها را پر کنیم.

آقاجانیان اضافه کرد: قلعه‌نویی در شرایطی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد که برنامه بیشتر تیم‌ها پر شده بود. طبیعی است وقتی کار را به یک یا 2 ماه مانده به فیفادی موکول کنیم، نمی‌توان با تیم‌های خوب بازی کرد زیرا این تیم‌ها از مدت‌ها قبل برنامه خود را می‌چینند. قطعا بسیاری از تیم‌های بزرگ تا یک سال آینده برنامه فیفادی خود را پر کرده‌اند اما اگر بتوانیم از الان فکری بکنیم، شاید برای بعد از جام ملت‌ها این معضل تا حدی برطرف شود. ضمن اینکه باید مسائل مالی را هم در نظر بگیریم.

* حریفان به خوبی آماده شده‌اند اما ما هم ایران و مدعی قهرمانی هستیم

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط آماده سازی حریفانی مثل ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و حتی عربستان، آیا تیم ملی کشورمان می‌تواند برای قهرمانی آسیا با آنها رقابت کند، اظهار داشت: هرچند رقیبان ما در آسیا شرایط خیلی خوبی داشته‌اند اما یادمان نرود ما هم ایران هستیم . تیم خوبی داریم که تجربه خوبی از گذشته کسب کرده و قطعا یکی از مدعیان است. قهرمانی کار خیلی سختی است اما با توجه به حضور نفرات لژیونر خوب که در اروپا بازی می‌کنند، بازیکنان داخلی باکیفیت و کادرفنی توانمند چرا ما نتوانیم مدعی باشیم؟ بازهم می‌گویم رقیبان مدعی ما خیلی خوب آماده شده‌اند و قهرمانی کار سختی است اما تیم ما هم شرایط امیدوارکننده‌ای دارد.

* قلعه‌نویی برای تغییر نسل زمان نداشت و نمی‌تواند ناگهان نفرات فعلی را کنار بگذارد

آقاجانیان درخصوص برخی انتقادات نسبت به میانگین سنی تیم ملی، تصریح کرد: پروسه تغییر نسل باید در زمان مشخصی انجام شود و در یک روز و یک ماه نمی‌توان این کار را انجام داد. باید آرام آرام این کار را انجام داد تا تیم هم ضربه نخورد. ما پس از جام جهانی 2014 و از جام ملت‌های 2015 به مرور نفرات جوان را به تیم ملی اضافه کردیم و در طول 3-2 سال توانستیم نسلی را به تیم بیاوریم که الان هم حضور دارند. این بازیکنان در حال حاضر کیفیت بالایی دارند و قلعه‌نویی نمی‌تواند ناگهان آنها را کنار بگذارد.

وی ادامه داد: دیدیم در تورنمنت اردن بازیکنانی مثل حسین نژاد و حزباوی در اردوی تیم حضور داشتند. قلعه‌نویی هم می‌داند باید به مرور نسل را عوض کند تا هم تیم بتواند نتیجه بگیرد  و هم این نفرات بتوانند خودشان را به تیم اثبات کنند. نسل‌سازی در 3-2 ماه مقدور نیست. اگر می‌خواستیم چنین کاری انجام بدهیم باید بعد از جام ملت‌های 2019، تغییر نسل را شروع می‌کردیم. قلعه‌نویی هم در فاصله 10 ماهه تا یک تورنمنت مهم نمی‌تواند این کار را به شکل ناگهانی  شروع کند زیرا زمان محدودی در اختیار داشته است.

* سرمربی و بازیکنان تیم ملی نسبت به کی‌روش کار زیبایی انجام دادند

عضو کادرفنی تیم ملی در دوره کارلوس کی‌روش درمورد قدردانی امیر قلعه‌نویی و بازیکنان این تیم از مرد پرتغالی پیش از بازی با قطر، عنوان کرد: خیلی حرکت زیبا و اخلاق‌مدارانه‌ای بود. کی‌روش زحمات زیادی برای فوتبال ما کشیده و کارهایش در تاریخ ثبت شده است. در کل تقدیر از افرادی که قبلا در یک تیم بوده‌اند، حرکت زیبایی است که قلعه‌نویی و بازیکنان ما پیش از بازی با قطر آن را انجام دادند. خیلی هم تاثیر مثبتی روی مربی حریف و جامعه فوتبال می‌گذارد.

* 2 قطبی سازی نسبت به تیم ملی درست نیست

آقاجانیان درمورد لزوم حمایت از تیم ملی در آستانه جام ملت‌ها و اینکه به نظر می‌رسد برخی همچنان دنبال 2 قطبی سازی هستند، گفت: در کل حمایت از تیم ملی بد نبوده اما باید خیلی بیشتر باشد. همه ما وظیفه داریم از تیم ملی و سرمربی‌اش حمایت کنیم زیرا تیم ملی کشورمان است. بحث فرد و باشگاه در تیم ملی اهمیت ندارد. حتی باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان نیز نماینده ایران هستند و باید از آنها حمایت شود. به همین دلیل قشنگ نیست برخی برای تیم ملی مشکل درست کرده و 2 قطبی سازی کنند. ما هم مثل همه مردم برای تیم ملی کشورمان آرزوی موفقیت داشته و از آن حمایت می‌کنیم.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *