جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

آمریکا: روند سیاسی را دنبال می‌کنیم که احتمالا منجر به تغییر نظام سوریه نشود

آمریکا: روند سیاسی را دنبال می‌کنیم که احتمالا منجر به تغییر نظام سوریه نشود

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه اعلام کرد، کشورش روند سیاسی را دنبال می‌کند که احتمالا به تغییر نظام این کشور منجر نشود.

به گزارش ایسنا، شبکه الجزیره به نقل از جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه گزارش داد: چند روز است که به دلیل تدابیر آمریکا شاهد ریزش پرشتاب نرخ لیره سوریه هستیم.

وی اظهار کرد: ریزش نرخ ارز سوریه در نتیجه اقدامات ماست و نظام سوریه نمی‌تواند از طریق بانک‌های لبنان اقدام به “پولشویی دارایی‌هایش” بکند.

نماینده آمریکا وقتی با افتخار از اینکه کشورش مسبب کاهش ارزش لیره سوریه در سایه اعمال تحریم‌های گسترده و سنگدلانه علیه این کشور است صحبت می‌کند که این تحریم‌ها مستقیما روی زندگی ملت سوریه تاثیر می‌گذارند؛ ملتی که از وضعیت معیشتی بغرنجی رنج می‌برند.

جفری فاش کرد، دولتش پیشنهادی را به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای خروج از این بحران داده است.

آمریکا به این ترتیب قصد باج‌خواهی از نظام سوریه را برای اهداف سیاسی خود داشته است؛ اهدافی در جهت منافع واشنگتن و تل‌آویو هستند.

جفری در اظهاراتی فرافکنانه اظهار کرد: کاهش نرخ لیره دلیلی بر این است که روسیه و ایران قادر به پر کردن دست نظام سوریه نباشند. چه بسا این اشاره، اولین اعتراف آمریکا به نقش پشت پرده‌اش در بحران اقتصادی لبنان و بحران بانک‌های این کشور باشد.

نماینده آمریکا از جزئیات کلی پیشنهاد کشورش به نظام سوریه در ازای خروج از بحران اقتصادی نابودکننده پرده برداشت و گفت، کشورش به اسد راه برون رفت از این بحران را نشان داده و اگر این نظام به ملتش اهمیت بدهد این پیشنهاد را خواهد پذیرفت.

جفری افزود، واشنگتن خواهان روند سیاسی است که شاید به تغییر نظام منجر نشود و آن تغییر رویکرد نظام سوریه و فراهم نکردن به زعم او مأوایی برای “گروه‌های تروریستی” و عدم فراهم کردن پایگاهی برای ایران جهت بسط تسلطش بر منطقه است. به گفته جفری، آمریکا زیر چتر سازمان ملل عمل می‌کند.

مشخص است این درخواست‌ها با درخواست‌های آمریکایی و اسرائیلی در هم تنیده شده، آنها گروه‌های مقاومت فلسطینی در دمشق و حزب‌الله لبنان را هدف گرفته‌اند. در واقع مطالبه گری برای تغییر رویکرد هرگونه مواضع سیاسی بین‌المللی مقابل بقای نظام اسد را می‌رساند.

با این اظهارات، جفری و دولتش برگ برنده مخالفان سوریه را در سبد مهملات می‌اندازند در حالی که گروه‌های مخالف و شخصیت‌های وابسته به آن در خارج، از بحران اقتصادی این کشور و فشارهای آمریکا برای تحقق آنچه نتوانستند با زور و سلاح و رسانه و حمایت مالی کشورهای مختلف به دست آورند، خوشحال هستند.

جفری عنوان کرد، تحریم‌های فراگیر بر اساس قانون حمایت از “شهروندان سوری” موسوم به “قانون سزار” هر گونه فعالیت اقتصادی خودجوش و نیز هرگونه تعامل با نظام ایران را هدف قرار می‌دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *