دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

آیا تکاپوی بن سلمان برای تصاحب تخت پادشاهی عربستان نتیجه می‌دهد؟

آیا تکاپوی بن سلمان برای تصاحب تخت پادشاهی عربستان نتیجه می‌دهد؟

 

*خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات غربی در ریاض گفت: «هم‌اکنون هماهنگی‌ها با دربار سلطنتی از طریق دفتر شاهزاده محمد انجام می‌شود» ،

اخیرا همزمان با انتشار اخباری درخصوص وخامت اوضاع جسمانی ملک سلمان تکاپوی ولیعهد سعودی برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی افزایش یافته است.

به گزارش  تسنیم،گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن است که مقدمات و هماهنگی‌های دربار سلطنتی عربستان به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی واگذار شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات غربی در ریاض گفت: «هم‌اکنون هماهنگی‌ها با دربار سلطنتی از طریق دفتر شاهزاده محمد انجام می‌شود».

پایگاه خبری عربی 21 به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای مدت طولانی نزدیک به دو سال است که در انظار و اجلاس ظاهر نشده است.

این دیپلمات که ترجیح داد نامش فاش نشود افزود که ولیعهد سعودی فراتر از این ایده که او یک ولیعهد است ، به این ایده می‌پردازد که او یک پادشاه (بدون تاج) است.

این خبرگزاری اعلام کرد که بن سلمان گمان می‌کند رهبر واقعی عربستان سعودی و «پادشاه بی تاج و تخت»است، زیرا او میزبان مهمانان خارجی و رئیس اجلاس‌های منطقه‌ای  در کشورش است.

شیوع ویروس کرونا و ترس از سلامتی پادشاه 85 ساله عربستان به پسر جوان 36 ساله او اجازه داد تا مسئولیت جلسات و پذیرایی‌های عمومی را بر عهده بگیرد، در حالی که پادشاه مشارکت خود را در اجتماعات کاهش داد.

محمد بن سلمان از زمان انتصابش به عنوان ولیعهد در ژوئن 2017 همواره به عنوان حاکم واقعی عربستان سعودی در نظر گرفته شده است، اما او در اوایل ماه جاری زمانی که پذیرای «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه بود و ریاست اجلاس سران کشورهای خلیج فارس را بر عهده داشت، کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

ملک سلمان به ندرت در اجلاس سالانه کشورهای حاشیه خلیج فارس شرکت و در آنجا سخنرانی می‌کند و به خاطر علاقه‌اش برای دست دادن با شرکت‌کنندگان مشهور است.

«یاسمین فاروق» محقق در بنیاد کارنگی اعلام کرد:« این تصور که ولیعهد سعودی حاکم کشور خواهد بود و با رؤسای جمهور خارجی ملاقات و اجلاس سران را ریاست می‌کند، قبل از آن زمانی که عربستان توسط پادشاهانی اداره می‌شد که از اوضاع جسمانی مناسبی برخوردار نبودند،  به وجود آمد».

وی گفت زمانی که  «ملک عبدالله» در  دوره  «ملک فهد» پادشاه عربستان سمت ولیعهدی را برعهده داشت، سکته‌های متعدد وی  باعث شد 10 سال قبل از مرگش نتواند تاج و تخت را به دست گیرد.

فاروق گفت: از زمان شیوع  ویروس ملک سلمان  در منطقه شهر نئوم که به ابتکار پسرش در دریای سرخ در شمال غربی عربستان ساخته شده ، مستقر شده است. آخرین مقام خارجی که او در پایتخت ملاقات کرد، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه سابق انگلیس در مارس 2020 بود، پیش از آن نیز ژوئیه گذشته با «سلطان هیثم بن طارق» پادشاه عمان در نئوم ملاقات کرد. آخرین سفر خارجی او به سلطنت عمان برای تسلیت درگذشت «سلطان قابوس بن سعید» در ژانویه 2020 بود.

پوشش سلطنتی

محمد بن سلمان از آغاز ولیعهد سعودی تغییرات اجتماعی در عربستان اعمال کرد. وی جشن‌های بین‌المللی و سرگرمی‌ها را برای جذب سرمایه گذاران بیشتر و رهایی از وابستگی به اقتصاد نفت برگزار کرد.

این شاهزاده جوان به هزاران زن اجازه رانندگی و کار در بخش دولتی را داد، با این حال، شاهزاده که سمت‌های مختلفی از جمله ، وزیر دفاع و رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی را بر عهده دارد، با چالش‌های متعددی مواجه شد که مهم‌ترین آن قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او همچنین برخلاف پدرش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آماده تر به نظر می‌رسد.

«کریستین دیوان»  محقق مؤسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، معتقد است که ولیعهد سعودی از طول عمر پادشاه منتفع شد.

مقامات سعودی دلیل عدم حضور پادشاه عربستان در نشست خلیج فارس که روز سه شنبه در ریاض برگزار شد را توضیح ندادند، به ویژه اینکه وی دو روز قبل به مناسبت تصویب بودجه سخنرانی تلویزیونی داشت.

در همین زمینه «علی الشهابی» یکی از اعضای هیئت مشورتی یک شرکت دولتی، در توییتر به نقل از «منابع موثق» نوشت: «پادشاه در سلامت کامل است، اما  هنگام پوشیدن لباس احساس راحتی نمی‌کند و او بخاطر ویروس کرونا ماسک می‌زند و تمایل دارد با مردم دست بدهد و به گرمی با آنها احوالپرسی کند، بنابراین مراقبت‌های بیشتری برای ایمن نگه داشتن او از عموم مردم انجام می شود».

 پادشاه بی تاج

ولیعهد سعودی پیش از آخرین اجلاس  به مدت پنج روز به  برخی کشورهای حوزه خلیج فارس  سفر کرد و در این سفر با استقبال نیمه سلطنتی مواجه شد و بازتاب گسترده رسانه‌ها را به خود اختصاص داد.

ولیعهد سعودی برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی تلاش می‌کند، او بسیاری از رقبای خود را سرکوب کرده و برخی از مخالفانش در خارج از کشور مستقر هستند.

شاهزادگان خانواده حاکم بر عربستان که طبق سنت‌های آل سعود باید با پادشاه جدید بیعت کنند، اکنون در بازداشت هستند و یا در کاخهای خود در حصر خانگی به سر می‌برند و ممنوع السفر شده‌اند. علاوه بر آن سیاست‌هایی که محمد بن سلمان از زمان حکومت خود در عربستان پیش گرفته تعداد دشمنان او را در داخل عربستان و یا محیط عربی و بین‌المللی بسیار بیشتر از تعداد دوستانش کرده است.

عربستان سعودی ماه‌ها نگران برخورد مستقیم غرب با شاهزاده محمد در مورد قتل خاشقجی بود، اما دیپلمات دیگری در ریاض گفت که «بسیاری از این ترس‌ها پس از سفر ماکرون به عربستان سعودی از بین رفت و مهمترین موضع آن اکنون دولت آمریکا است و این موضوع نیز زمان بر است و عملا حل خواهد شد».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و متحد استراتژیک عربستان حتی یک گفتگوی تلفنی نیز با محمد بن سلمان برقرار نکرده است.

حساب کاربری «مجتهد» و افشاگر اسرار خاندان سعودی اخیرا نیز مدعی شد که دیوان پادشاهی خود را برای اعلام پادشاهی محمد بن سلمان آماده کرده است.

افشاگر اسرار خاندان سعودی توییت کرد که «حرف و حدیث‌ها این روزها درباره تدارکات دیوان پادشاهی و سایر مقامات برای اعلام پادشاهی محمد بن سلمان صحت دارد و سطح تدارکات و آمادگی‌ها برای آن، به سطح شکوه امپراتوری نزدیک‌تر است».

پیشتر منابع آگاه به میدل‌ایست‌آی گفتند که بن سلمان قصد دارد پدرش را که دچار فراموشی شده، مجبور کند تا از پادشاهی کناره‌گیری کند.

ملک سلمان طی 20 ماه گذشته تنها یک بار در ملاء عام ظاهر شده و در طول شیوع اپیدمی کرونا در شهر نئوم باقی مانده است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *