یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

اعلام آمادگی پاکستان برای کمک به موفقیت صلح در افغانستان

اعلام آمادگی پاکستان برای کمک به موفقیت صلح در افغانستان

نخستین سفر رسمی رییس شورای عالی مصالحه افغانستان به پاکستان در حالی امروز (چهارشنبه) به پایان می‌رسد که وی در دیدار با مقام‌های عالیرتبه کشور میزبان، وعده تداوم همکاری و پشتیبانی پاکستان از موفقیت تلاش‌های صلح در افغانستان و مشارکت در توسعه و بازسازی این کشور را گرفت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «عبدالله عبدالله» با حضور در کاخ ریاست جمهوری پاکستان در اسلام‌آباد با «عارف علوی» رییس جمهوری این کشور دیدار کرد. همچنین ملاقات وی با «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان نیز روز گذشته انجام شد.

مقام‌های عالی رتبه پاکستان که هر کدام قبل از آغاز گفت وگوهای رسمی با رییس شورای عالی مصالحه افغانستان، استقبال گرمی از وی و اعضای هیات همراهش به جای آورده بودند، وعده تداوم همکاری اسلام‌آباد در بحث صلح افغانستان و حمایت قاطعانه از هرآنچه که گروه‌های افغانی برای آینده خودشان تصمیم می‌گیرند، را دادند.

دفتر نخست وزیری پاکستان بعد از دیدار عمران‌خان و عبدالله عبدالله اعلام کرد: نخست وزیر پاکستان از تصمیم مردم افغانستان درباره آینده این کشور قویاً حمایت می‌کند و متعهد است تا پس از پایان خشونت‌ها و جنگ در این کشور همسایه در مسیر بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان در کنار دولت و مردم این کشور قرار بگیرد.

کاخ ریاست جمهوری پاکستان نیز امروز در بیانیه‌ای به نقل از اظهارات عارف علوی خطاب به رییس شورای عالی مصالحه افغانستان، نوشت: بحران افغانستان هیچ راه حل نظامی ندارد و اسلام آباد حامی حل و فصل سیاسی مسائل این کشور است.

رییس جمهوری پاکستان بر اهمیت صبر و رواداری در مذاکرات صلح که میان گروه‌های افغانی در دوحه در جریان است تاکید کرد و افزود: عناصر خرابکار نمی‌خواهند تلاش‌های صلح به نتیجه برسد بنابراین باید نسبت به تحرک مخالفان هوشیار بود.

رییس شورای عالی مصالحه افغانستان در این دیدارها همچنین وعده تداوم تجارت با پاکستان، تسهیل رفت و آمد مردم به ویژه بازرگانان افغان، پذیرش دانشجویان افغان در دانشگاه‌های پاکستان و حمایت از ظرفیت‌های مشترک را از مقامات پاکستانی گرفت.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در راس یک هیات بلندپایه مقامات افغانستانی و برخی از اعضای شورای عال مصالحه این کشور وارد اسلام آباد شد و طی دو روز گذشته با وزیر امور خارجه، روسای مجالس ملی و سنای پاکستان دیدار کرد.

وی قرار است امروز با هیاتی از علمای پاکستان دیدار کرده و سپس با پایان سفر رسمی خود، اسلام آباد را به مقصد کابل ترک می‌کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *