دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

امیرعبداللهیان: اگر تجاوزات صهیونیست‌ها متوقف نشود دست همه طر‌ف‌ها در منطقه روی ماشه است

امیرعبداللهیان: اگر تجاوزات صهیونیست‌ها متوقف نشود دست همه طر‌ف‌ها در منطقه روی ماشه است

وزیر امور خارجه گفت: به صراحت به طرف‌های مختلف گفتیم که اگر تجاوزات و کشتار زنان و کودکان در غزه فورا متوقف نشود دست همه طر‌ف‌ها در منطقه روی ماشه است و وضعیت منطقه مثل باروتی است که هر ساعت امکان یک انفجار مهیب وجود دارد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفرش به چهار کشور منطقه (عراق، لبنان، سوریه و قطر) در پی تحولات اخیر در فلسطین اشغالی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در جمع خبرنگاران گفت: سفر به چهار کشور عراق، لبنان، سوریه و قطر با دو هدف انجام شد، هدف اول دیدار با رهبران مقاومت و اطلاع از وضعیت دقیق و میدانی مقاومت در مقابله با جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و بخش دیگر رایزنی و مشورت با رهبران سیاسی منطقه برای یافتن یک راه‌حل سیاسی فوری در توقف جنایات جنگی و رفع محاصره انسانی.

وی ادامه داد: آنچه مربوط به محور مقاومت بود همه از روحیه بالایی برخوردار بودند و مقاومت فلسطینی بر این تأکید داشت که از امکانات لازم برای پاسخگویی به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی برخوردار است، اما صحنه‌ای که الان وجود دارد این است که رژیم اسرائیل تمام تمرکز خودش را به خاطر ضعفی که در میدان جنگ دارد بر کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان متمرکز کرده است.

وزیر خارجه بیان کرد: شاهد آن این است که در هشت روز گذشته رژیم کودک کش اسرائیل قادر نبوده حتی یک تن از فرماندهان نظامی را حذف کند بلکه بیش از ۱۴۰۰ زن و کودک و غیرنظامی را به شهادت رسانده و بیش از ۱۰ هزار نفر هم مجروح و زخمی شده‌اند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه وضعیت انسانی به دلیل تداوم جنایات بسیار وخیم است، عنوان کرد: در بخش گفت‌وگوهای سیاسی توافق شد که اولا نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به فوریت برگزار شود و قرار است روز چهارشنبه این نشست در جده در محل دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار شود. دعوت در سطح وزرای خارجه انجام شده است.

وی گفت: در گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق و امیر قطر همچنین اراده لازم وجود دارد که نشست سران منطقه در صورت ادامه این وضعیت برگزار شود.

وزیر خارجه ادامه داد: به صراحت به طرف‌های مختلف گفتیم که اگر تجاوزات و کشتار زنان و کودکان به فوریت متوقف نشود دست همه طر‌ف‌ها در منطقه روی ماشه است و وضعیت منطقه مثل یک باروتی است که هر ساعت امکان یک انفجار مهیب وجود دارد و کنترل از دست همه طرف‌ها خارج خواهد شد.
امیرعبداللهیان همچنین یادآور شد: در این دیدارها به طرف آمریکایی هشدار جدی داده شد که نمی‌توانید هم مقاومت و هم دیگر کشورها را دعوت به خویشتنداری بکنید، سخن از عدم توسعه جنگ به میان بیاورید اما خود تمام قد در کنار رژیم فروپاشیده اسرائیل بایستید و بخواهید فروریزی سیاسی و امنیتی، بین‌المللی و نظامی رژیم جنگ افروز اسرائیل را با برخورد یکجانبه خود و حمایت یکجانبه خود از رژیم صهیونیستی جبران کنید.مسؤولیت هرگونه عواقب بعدی و مسؤولیت احتمال باز شدن جبهه‌های مقاومت در منطقه و مسؤولیت هرگونه توسعه جنگ امروز به طور مستقیم متوجه آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم رایزنی‌های سیاسی کمک کند که تجاوز علیه بیگناهان متوقف شود.

وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی اگر می‌خواهد با مجاهدان مقاومت در جنگ و درگیری باشد، مقاومت اعلام کردند که ما آماده‌ایم. اما کشتار زنان و کودکان اوج ذلت و ضعف رژیم صهیونیستی را به تصویر کشیده است.
این دیپلمات عالیرتیه ایرانی اضافه کرد: امیدواریم هر چه زودتر با اهتمام جامعه بین‌المللی و همه طرف‌ها شاهد توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، رفع محاصره انسانی و برقراری ثبات و آرامش در منطقه باشیم.در غیر این صورت یک ساعت آینده معلوم نیست منطقه چه وضعیتی خواهد داشت.
وزیر خارجه درباره نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده هم گفت: به دلیل اهمیت موضوع از همه اعضای سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیر دعوت شده که در این نشست شرکت کنند.

وی گفت: طبعا جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین و امنیت منطقه و محکوم کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی حضور فعالی در این نشست خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس اعلام کرد که در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در جده شرکت خواهد کرد.

پایان پیام/.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *